תזונת תינוקות: הנקה ומה שאחריה

(0)
לדרג

מרבית היולדות בישראל ינסו להניק לראשונה בביה"ח ויניקו את הילד עד גיל שנה. עם זאת, חלק מההורים עדיין נותנים לתינוקות נקניקיות, ענבים וסוכריות בניגוד להנחיות

מאת: מערכת zap doctors

מגמת ההנקה בישראל בעלייה בשנים האחרונות; מרבית הנשים ינסו לראשונה להניק את התינוק בבית היולדות וימשיכו להניק אותו במידה זו או אחרת עד גיל שנה. כך לפי סקר הזנת התינוק של משרד הבריאות המתפרסם היום (ה').

בסקר השתתפו כ-2,100 נשים, מחציתן יהודיות ומחציתן ערביות. כ-88% מהיולדות היהודיות ו-98% מהערביות הודיעו בחדרי הלידה כי הן מתכוונות להניק את התינוק, כ-10% מהנשים היהודיות ו-1.4% מהנשים הערביות, הצהירו שאינן מתכוונות להניק, והשאר אמרו שהן טרם החליטו.

42% מהיולדות היהודיות ו-40% מהיולדות הערביות דיווחו על ניסיון הנקה בחדר הלידה. מבין אלו שלא ניסו להניק בחדר הלידה (מיד לאחר הלידה), 28% מהיהודיות ו-35% מהערביות דיווחו כי הצוות בחדר הלידה לא הציע להן להניק. כ-64% מהיהודיות וכ-50% מהערביות דיווחו כי ביקשו שהילד יוזן באמצעות הנקה בלבד בבית החולים, אך במקביל כ-65% מהיהודיות וכ-75% מהערביות דיווחו שנתנו לתינוק תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) במחלקת היולדות.

בסך הכל שיעור ההנקה בקרב יהודים עמד על 71%, בעת שהילדים היו בני חודשיים, ושיעור ההנקה הבלעדית היה 62% (כלומר ללא תרכובות מזון כלשהן). באוכלוסייה הערבית, שיעור ההנקה היה 83% ושיעור ההנקה הבלעדית 48%. שיעור ההנקה בגיל חצי שנה היה 52% ביהודיות ושיעור ההנקה הבלעדית 23%. הנתונים המקבילים בערביות היו 65% ו-12%. בגיל חצי שנה, 72% מהתינוקות היהודים ו-70% מהתינוקות הערבים קיבלו תמ"ל. בכל מקרה, מרבית הנשים יפסיקו להניק עד גיל שנה - שיעור ההנקה בגיל שנה היה 27% ביהודיות ו-37% בערביות.

ההורים לא נשמעים להוראות התזונה

תינוקות בגיל שנה ומעלה מקבלים לרוב תמ"ל מספר פעמים ביום, וחלקם הקטן ניזונים גם מחלב פרה. עם זאת נראה כי למרות תדריכי הבטיחות, לא תמיד ההורים מפנימים: חלק מהילדים אוכלים מזונות מסוכנים או כאלה המוגשים בצורה מסוכנת.

כך למשל, 19% מהתינוקות היהודים ו-28% מהתינוקות הערבים אוכלים נקניקיות. 83% מהתינוקות היהודים ו-61% מהתינוקות הערבים מקבלים את הנקניקיות חצויות לאורך וחתוכות לחתיכות קטנות. היתר אוכלים נקניקיות שלמות או חתוכות לעיגולים, בניגוד להנחיות.

גם ענבים הנחשבים למזון העלול לגרום לחנק לא תמיד ניתנים לילדים בצורה בטוחה כ-5% מהתינוקות היהודים ו-14% מהתינוקות הערבים המקבלים פרי זה אוכלים אותו שלם ולא חתוך בניגוד להנחיות. בנוסף, ובניגוד להנחיות משרד הבריאות, 3.5% מהתינוקות היהודים ו-37% מהתינוקות הערבים מקבלים סוכריות. 1.4% מהתינוקות היהודים ו-15.6% מהתינוקות הערבים מקבלים גם פופקורן.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום