'ההסכם חיסל את הרפואה הציבורית'

(0)
לדרג

שנה למאבק הרופאים: פרופ' יהודה אולמן, ממקימי ארב"ל, טוען כי דבר לא השתנה. מתמחים ממשיכים לבצע יותר מ-6 תורנויות והאינפלציה שוחקת את תוספת השכר

מאת: מערכת zap doctors

הרופאים המתמחים, שהחלו במאבקם נגד המעסיקים ב-2011, לא יכלו לחלום על עיתוי מוצלח יותר למחאתם, שכן כל הארץ הייתה שטופה ברוח מהפכנית כשהסיסמה "צדק חברתי" שגורה כמעט בפי כל. גם הרופאים הצעירים הגיעו למסקנה שהם מפסיקים להתלונן ועושים מעשה - יוצאים למאבק על הזכויות שמגיעות להם.

מאבק הרופאים היה ארוך ומלווה בדרמות רבות דיונים תכופים של נציגי האוצר ונציגי הרופאים בבית הדין הארצי לעבודה, שביתות בבתי החולים, שביתות רעב של רופאים, ועוד ועוד. מאבק הרופאים יצר גם פילוג בין הרופאים לבין עצמם, שכן יש ריבוי של אינטרסים בין קבוצות הרופאים השונות מתמחים, מומחים, רופאי קהילה ורופאי בתי חולים. חוד החנית של המהפכנים היו הרופאים הצעירים המתמחים והמומחים הצעירים, שהבינו שאין להם מה להפסיד, כל הקריירה לפניהם וכדאי להם להילחם על תנאי עבודה הוגנים יותר. גם רופאים בכירים רבים מבתי החולים הצטרפו למאבק הצעירים וגיבו אותם.

האויב המוצהר של הרופאים המורדים היה האוצר, והאויב הנוסף שהסתמן במהלך המאבק הוא לא אחר מהארגון המייצג אותם - הר"י. התחושה היתה שהר"י לא מייצג אותם ואת עמדותיהם, וכי מדובר בגוף, שמאגד את הרופאים על פי מעסיקיהם (המדינה, כללית והדסה) ולא על פי מקום עבודתם שלהם ( בית חולים /קהילה). על רקע זה קם ארגון חדש של רופאי בתי החולים ארב"ל, יוזמה שהובילו רופאים בכירים בבתי חולים במרכז כשהמטרה היא להקים ארגון יציג לרופאי בתי החולים שיהווה בעתיד אלטרנטיבה להר"י.

מחאת הרופאים
מחאת הרופאים

חוסר שביעות רצון מההסכם

בסופו של דבר נחתם בדצמבר 2011 הסכם בין המתמחים וההסתדרות הרפואית לבין האוצר, לאחר תשעה חודשי מאבק על זכויותיהם. אולם, מסקר עמדות הרופאים כלפי הסתדרות הרופאים הישראלית, שנערך במאי 2012 בקרב מדגם מייצג של 543 רופאים (49% מהם עובדים בבתי החולים; 43% בקופות החולים והשאר במרכזי רפואה אחרים או במשרד הבריאות) עולה כי 79% מהרופאים אינם מרוצים מההסכם שנחתם. הסקר נערך על ידי חברת 'מדיקל מדיה' עבור ארב"ל.

כיום הר"י מייצג את כלל הרופאים במדינת ישראל לפי המעסיק שלהם (המדינה, כללית והדסה). עוד עולה מהסקר כי יותר ממחצית הרופאים (56%) תומכים בשינוי המבני של הר"י כך שרופאי בתי החולים יהיו מיוצגים בנפרד מרופאים הקהילה.

ההסכם היה אמור להביא להטבות רבות לרופאים בשווי של כ-150 מיליון שקל, בעיקר למתמחים ולמומחים הצעירים. אחת ההטבות המשמעותיות בגובה של 300 אלף שקל לרופא, הייתה אמורה להינתן לכל רופא שיבחר לעבוד בפריפריה, אולם לאחר מס של כמעט 50% נותרה לרופאים רק מחצית מהסכום.

ד"ר יונה וייסבוך, יו"ר עמותת מרש"ם (מתמחים לשיפור הרפואה בישראל) ומתמחה בא.א.ג במרכז רפואי רבין, אומר ל-zap doctors כי "קיבלנו עשרות פניות של מתמחים שעברו לפריפריה ב-2012 והגישו בקשות למענקים שמגיעים להם, אולם טרם קיבלו מענה ואנחנו כבר עברנו את מחצית 2012. זה לא מספיק למשוך מתמחים לפריפריה באמצעות מענקים שכן צריך למשוך רופאים מומחים שילמדו את המתמחים את הפרקטיקה ואת זה המדינה לא עושה".

הטבה נוספת הייתה העלאה לשכר שפרוסה לתשע שנים, של בסה"כ עד 49% בממוצע לשעה (תלוי במקצוע הרופא, מיקומו והוותק שלו). ד"ר וייסבוך אומר שהעלאה כלל אינה מורגשת במשכורת (אצלו זה מתבטא בכשלושה אחוזים). גם פרופ' יהודה אולמן, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים רמב"ם ובין מקימי ארב"ל, אומר כי "התוספת לשכר נשחקת על ידי האינפלציה כך שלמעשה בטווח הארוך לא יחול כל שינוי ריאלי בשכרם של הרופאים".

ומה לגבי 6 תורנויות בחודש? לדברי פרופ' אולמן, "הפעלת הסנקציות הכספיות על כל תורנות נוספת אינה עובדת. מה שהיה הוא שיהיה. מתמחים ממשיכים לבצע בין 7 ל-10 תורנויות בחודש, מנגנון הקנסות לא עובד ובתי החולים ממשיכים להעביד את המתמחים ואין מי שיאכוף את ביצוע התשלום על תורנויות עודפות. דבר זה יוצר מטבע הדברים חוסר אמון וחשדנות בין הרופאים הצעירים והמתמחים לבין הנהלת בתי החולים. שלחנו מכתב בנושא להר"י אולם לא קיבלנו מענה". ד"ר וייסבוך מוסיף כי, "בחודש מאי 2012 רופאים היו אמורים לקבל כסף על תורנויות עודפות שביצעו ברבעון הראשון של השנה, אולם עד כה לא התקבל כל תשלום פרט למקרה של בית החולים שיבא. יש המון תלונות על הלנות שכר שטרם טופלו כי אין מי שאוכף את ביצוע ההסכם".

~~שעון הנוכחות פוגע ברפואה הציבורית ~~

לדברי פרופ' אולמן, ההסכם הצליח לשבור את הרפואה הציבורית ולא חל כל שינוי במצב הרופאים היום בהשוואה לחודש לפני חתימת ההסכם. להפך, חלה הרעה במצבם. גם ד"ר וייסבוך מדבר על פגיעה מורלית קשה ברופאים, "כשנחתם הסכם הרופאים עם האוצר היה ברור שמטרותינו לא הושגו." לדבריו, "הבעיות נשארו בעינן והמרכזית שבהן היא שמרבית הרופאים בבתי החולים לא עובדים רק ברפואה הציבורית, אלא נאלצים להתרוצץ במקומות עבודה נוספים ולהשלים הכנסה אחה"צ במרפאות בקהילה או ברפואה הפרטית. למעשה מ-15:00 בצהריים ועד 7:00 למחרת בבוקר בתי החולים מתרוקנים מרופאים מומחים ומנוהלים כבעבר על ידי מתמחים וכונן.

"הצעתנו לפול טיימר ל-1,500 משרות נדחתה על ידי המעסיקים, על אף שהיא היתה יכולה לחסוך כסף רב למדינה. לפי הצעה זו, רופאים שרוצים לעבוד רק במערכת הציבורית יורשו לעשות כן. הם יחזיקו את המרפאות בבית החולים אחה"צ, במקום לשלם להם יותר כסף על מתן אותם שירותים במרפאות מחוץ לבתי החולים. לעומת זאת המצב הנוכחי של שעון הנוכחות רק מגביר את זליגת הרופאים לרפואה הפרטית, שכן שכרם לשעה במרפאות מחוץ לבתי החולים גבוה בעשרות אחוזים ואין להם שום תמריץ לבצע שעות נוספות בבית החולים".

גם לפרופ' אולמן טענות קשות נגד שעון הנוכחות. "אנחנו הרופאים הראשונים בתבל שמקבלים על עצמם לעבוד לפי שעון נוכחות. זה בעייתי מאוד משום שרופאים מגיעים מוקדם בבוקר ומעבירים את הזמן בלי מעש, בזמן שהניתוחים והמרפאות מתחילים לעבוד מאוחר יותר. הם גם יוצאים מוקדם יותר ולא נכנסים לניתוחים שאמורים להסתיים לאחר שעות העבודה. וגם לא ניתן להכריח אותם לעשות שעות נוספות. המוטיבציה של הרופאים ירדה כי הם חשים חוסר הערכה לעבודתם שנמדדת לפי זמן ולא לפי תפוקה. כל האלטרואיזם שהיה ברפואה נעלם.

לדברי פרופ' אולמן, הזליגה של רופאים מהרפואה הציבורית למערכת הפרטית התגברה בעקבות ההסכם, שכן העונש שמוטל על רופאים שיורדים בהיקף המשרה זניח ואנחנו מאבדים רופאים טובים לטובת המערכת הפרטית".

2013: שנת בחירות בהר"י

אז מה צפוי בבחירות 2013 להר"י? לדברי פרופ' אולמן, "יש אכזבה רבה ממנהיגות הרופאים הקיימת בכל הקשור ליישום ההסכם. קיימות שאלות יומיומיות שאינן מקבלות מענה, ועדות המעקב לא מתכנסות. אנחנו דורשים מהר"י שיכריזו על תאריך הבחירות ויעמידו את ההישגים שלהם למבחן".

מסקר של ארב"ל ערכה עולה כי רובם המכריע של הרופאים (87%) רוצים לבחור באופן ישיר את יו"ר הסתדרות הרופאים ולא להותיר את הבחירה בידי נציגי ארגוני הרופאים.

המאבק בין הר"י לארב"ל עבר גם לבתי המשפט: "דבר נוסף עליו אנחנו נלחמים מול הר"י בבית משפט הוא האפשרות לשנות תקנונים, דבר שכיום הוא בלתי אפשרי. כך רופאי בית החולים וולפסון ושיבא, אשר מבקשים להחליף את יו"ר ועד הרופאים שלהם, אינם יכולים לעשות זאת בשל התקנון הישן והנוקשה. דרישה נוספת שעומדת בבית משפט היא שהר"י תחשוף את התנהלותה הכלכלית. שכן כיום היא אינה שקופה. טענתם של הר"י היא שיש אנשים שעשויים לעשות שימוש לרעה בנתונים אלו". בספטמבר הקרוב צפוי ביה"ד להכריע במחלוקת בין ארב"ל להר"י.

גם להערכתו של ד"ר וייסבוך ההנהגה של הר"י תוחלף בבחירות הקרובות כי היא נכשלה בתפקידה.

עד לפרסום הכתבה לא התקבלה תגובת הר"י.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום