תוחלת החיים עולה, הזיכרון יורד

(0)
לדרג

עלייה בתוחלת החיים היא תופעה מבורכת כשלעצמה, אולם היא מגיעה עם "מחיר" בדמות בעיות בריאותיות שהבולטת בהן היא הידרדרות הזיכרון

מאת: מערכת zap doctors

על פי נתונים שהוצגו לאחרונה בכנס בנושא הזדקנות שנערך בבית חולים רמב"ם, מסתמן כי בישראל חיים כיום בין 2,000 ל-2,400 קשישים החברים במועדון האקסקלוסיבי של בני 100 ומעלה. לא הרחק מאחוריהם ממוקמת אוכלוסיית בני ה-95 ומעלה, העומדת על כ-9,000 איש. עובדה מעניינת היא כי מספר בני המאה ומעלה הגבוה ביותר נמצא בקרב יהודים אשכנזים.

מפגש בין תורשה לסביבה

אנו נוטים להאמין שכל דבר בחיינו קשור לגנים, מוצלחים יותר או פחות, שירשנו מההורים. גם בכל הקשור לתוחלת חיים אפשר בהחלט "להאשים" את הגנים, אולם לא במאת האחוזים. "תרומת התורשה ברורה", אומרת הנוירולוגית ד"ר ורוניקה וכפוב, "ובמחקרים שונים מעריכים שמשקלה נע בין 20%-ל35%. יחד עם זאת, ברור גם כי ניתן להשפיע על הגנטיקה - ובתוך כך על תוחלת החיים - באמצעות גורמים סביבתיים כגון מחלות רקע ושמירה או אי שמירה על אורח חיים בריא, סביבת חיים מעשירה, תעסוקה, קשרים חברתיים ועוד.

"תזונה, ספורט ומצבי לחץ, למשל, הם גורמים עם השפעה משמעותית על תוחלת החיים, אולם קשה לשקלל אותם בצורה בלתי תלויה, כיוון שלא ניתן לנטרל אותם אחד מהשני כמו גם לנטרל אותם מהרקע התורשתי והאינטראקציה ביניהם. באותה מידה אי אפשר להסתמך על מה שקרוי 'קצוות', דהיינו אנשים שלא עוסקים בספורט בכלל או ספורטאים מקצועיים. אלה נמצאים בקטגוריה שונה, לעיתים בסיכון יתר מאשר אלה שעוסקים בפעילות מתונה. באותה מידה חיים לחוצים מדי לעומת חיים רגועים מדי, משחקים, ללא ספק, תפקיד נוסף בתוחלת החיים, שהרי הם אינם מהווים מצב אופטימלי. למעשה, מצב אידיאלי, כנראה, הוא כזה המשלב כל דבר במידה, גם כשמדובר בלחץ ובמתח. זה הכרחי לניהול חיים תקינים, ושוב, בתנאי שזה במידה, כל מצב קיצוני, כאמור, הוא בגדר סיכון".

בעיות זיכרון בגיל ה-3
בעיות זיכרון בגיל ה-3

עלייה וקוץ בה

מדענים מכל העולם עוקבים אחרי אוכלוסיית היהודים האשכנזים בניסיון לעלות על סוד גילם המופלג. אלא שאי אפשר באמת לבודד גן שיהיה אחראי על אריכות ימים. ד"ר וכפוב מסבירה כי: "מבחינה גנטית מדובר במספר גנים, כלומר אין רק גן אחד שהוא התשובה היחידה לאריכות ימים"

למרות שהעלייה בתוחלת החיים היא כשלעצמה תופעה מבורכת, לצד יתרונותיה הרבים יש גם חסרונות. ד"ר וכפוב: "אנשים אשר חיים שנים ארוכות סובלים לעיתים ממחסור בתעסוקה מסודרת, הם מנהלים פחות קשרים חברתיים, מתחברים פחות לעולם הטכנולוגי המתקדם, ולצד כל אלה הם גם סובלים ממחלות ומכאובים שונים.

"אחת הבעיות הבולטות ביותר בפגיעה באיכות החיים באה לידי ביטוי בירידה בזיכרון. תהליך ה'התבגרות' של המוח, המלווה בירידה מסוימת בתפקודו, כולל גם ירידה ביכולות הזיכרון. אחת הדרכים להתמודד עם הפגיעה בזיכרון ובכישורי הלמידה היא נטילת תוסף תזונה ייעודי- כמו ויקוג , שמסייע בייצוב התפקוד של תאי העצב ומשפר את חילוף החומרים בין התאים. והוכח קלינית כי הוא משפר מגוון מדדי זיכרון.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות זיכרון בקרב מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום