עור: שומרים על הילדים בשמש

(0)
לדרג

לילדים יש עור דק יותר מאשר למבוגרים, והם רגישים יותר לאור השמש. כיצד מונעים כוויות, ומה עושים במקרה שהילד בכל זאת נפגע

מאת: שני כרמי

החופש הגדול בעיצומו והילדים נהנים בקייטנות, בים, בבריכה ובטיולים. כתוצאה מכך, הם מבלים שעות רבות ביום בחוץ בשמש ועל ההורים להדריך אותם כיצד ליהנות בשמש בבטחה. שמירה על עורם של תינוקות וילדים מפני חשיפה בלתי מבוקרת לשמש והדרכת ילדים בוגרים כיצד לשמור על עורם בעצמם יבטיחו את בריאותם גם בחייהם הבוגרים. חשיפת העור לשמש גורמת לשיזוף, לכוויות ולפגיעות שונות בעור כגון הופעת נמשים, הזדקנות והתקמטות של העור וכן לסוגי סרטן שונים.

כוויות שמש יכולות להיות מאוד לא נעימות ולהסתיים באודם, צריבה, כאבים והתקלפות של העור. מעבר לאי-הנעימות, כוויות שמש עשויות להיות מסוכנות ממש. קיימת סברה, לפיה הסוג המסוכן ביותר של סרטן העור מלנומה קשור לכוויות שמש הנגרמות עד גיל 20. הימנעות מחשיפה מיותרת לקרינת השמש בילדות יכולה להפחית משמעותית את הסיכון להתפתחות עתידית של סרטן העור.

לתינוקות ולילדים יש עור דק יותר וייצור המלנין (חומר הצבע בעור המגן עליו מפני קרינת השמש) אצלם לא מושלם. לכן, בילדים נדרשת זהירות מיוחדת בחשיפה לשמש. כל חשיפה מוגזמת לשמש מזיקה לכל סוגי העור, אך יש ילדים הנמצאים בקבוצות סיכון ואלו עלולים להיפגע במידה רבה יותר. בקבוצות הסיכון נמצאים ילדים בעלי עור ושיער בהירים מאוד, ילדים שיש להם או להוריהם שומות וילדים שבמשפחתם רקע של הופעת סרטן העור.

כשיוצאים לים או לבריכה, רוב ההורים מקפידים על מריחת העור בקרם עם מקדם הגנה. אך האם די בכך? ומה עם כל אותן שעות שהילדים סתם משחקים בחוץ? על ההורים לאמץ מספר כללים פשוטים כדי להגן על עורם של ילדיהם:

שמירה על עור הילדים בשמש
שמירה על עור הילדים בשמש

תינוקות רכים (לפחות עד גיל 6 חודשים) לא צריכים להיחשף לשמש כלל. יש לשמור אותם תמיד במקום מוצל ולהקפיד לכסות את כל גופם בביגוד קל.

יש להימנע מחשיפה לשמש בין השעות 10:00 ל-16:00, אז הקרינה בשיא עוצמתה.

כאשר יוצאים החוצה, צריך להקפיד על לבישת ביגוד ארוך, חבישת כובע רחב שוליים המגן גם על העורף והאוזניים וחבישת משקפיים המסננים קרינת UV.

חפשו תמיד את המקומות המוצלים: בגן השעשועים, בבריכה ובשפת הים.

בכל יציאה לשמש, גם יציאה קצרה, מורחים את חלקי הגוף שנותרו חשופים בכמות נדיבה של קרם בעל מקדם הגנה SPF 30 ומעלה.

יש למרוח את הקרם עם מקדם ההגנה כ-15-30 דקות לפני היציאה לשמש.

בזמן השהייה בחוץ, חוזרים על מריחת קרם מקדם ההגנה מדי שעתיים ואחרי כל רחצה, הזעה או ניגוב.

אל תשכחו למרוח אזורי גוף כמו האוזניים, השפתיים, העורף, כפות הרגליים וגם מתחת לרצועות דקות של בגדי הים.

מירחו את ילדיכם בקרם הגנה המיועד לילדים או לתינוקות.

לא סתם בגד ים

תכשירי הגנה המיועדים במיוחד לילדים ולתינוקות הם לרוב עדינים יותר והיפואלרגניים (אינם מכילים רכיבים שעלולים לגרום לאלרגיות). התכשירים המיועדים לתינוקות צריכים להיות מבוססים על חסימה של קרני השמש באמצעות רכיבים פיסיקליים (אבקות, כגון זינק אוקסיד) ופחות על רכיבים כימיים שהופכים את הקרינה לחום. הרכיבים הכימיים גם נוטים יותר לעורר תגובה אלרגית.

חפשו, אם כן, תכשירים המיועדים לתינוקות, היפואלרגניים, עם מקדם הגנה גבוה, על בסיס רכיבים פיסקליים ושמסננים גם קרינת UVA.

בגדי ים מיוחדים המסננים קרינה מכסים לרוב חלקי גוף נרחבים יותר. יתרון נוסף של בגדי ים אלה נעוץ בכך שהם עשויים מאריג צפוף, המספק הגנה גבוהה לעור וגם מנדף מים וזיעה במהירות, כך שלא נותרת תחושה רטובה. חפשו בגדי ים שמצוינת עליהם רמת ה-UPF (הגנה מפני קרני UV).

חזרתם הביתה מבילוי בחוץ ולאחר מספר שעות גיליתם שהילד נשרף. מה עושים?

אם העור אדום מאוד וכואב, אם הופיעו שלפוחיות או פריחה, פנו לרופא הילדים לבדיקה.

לצורך קירור הכווייה, הושיבו את הילד באמבטיה עם מים בטמפרטורת החדר למשך כחצי שעה.

הקפידו שהילד ישתה הרבה מים והתייעצו עם רוקח לגבי מריחת תכשירים המיועדים לקירור העור ולהשבת הלחות.

במקרים של כאב קשה, תנו לילד תרופה לשיכוך כאב.

המשיכו במריחת תכשירי לחות עדינים עד לאחר שהעור השרוף יתקלף כולו, והקפידו מאוד על הימנעות מחשיפה חוזרת לשמש בתקופת ההחלמה.

כמו בכל ההיבטים האחרים של חינוך ילדיכם, הדרך הטובה ביותר לחנך היא לתת דוגמה אישית. עשו לכם הרגלים קבועים של זהירות בשמש ולמדו את ילדיכם ששזוף הוא לא סתם צבע, אלא סימן לנזק שנגרם לעורם. ככל שתשמרו עליהם יותר בשנות ילדותם מפני נזקי השמש, כך תבטיחו להם שנים ארוכות של בריאות שלמה בבגרותם.

הכותבת היא רוקחת מוסמכת בניו-פארם.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום