מפסיקים לעשן, מתחילים להשמין

(0)
לדרג

אנשים המפסיקים לעשן יוסיפו למשקלם כ-4.5 קילוגרמים בממוצע בשנה הראשונה אחרי הגמילה. ההשמנה הניכרת ביותר בשלושת החודשים הראשונים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

על אף שאין ויכוח על התועלת הרבה שבהפסקת עישון, נראה כי ההשמנה שכה מפחידה את הנגמלים איננה אגדה אורבנית. מסקירה חדשה שפורסמה לאחרונה בכתב העת BMJ, עולה כי הפסקת עישון מלווה בעלייה משמעותית יותר מכפי שחשבו במשקל הגוף כ-4.5 קילוגרם בשנה הראשונה.

החוקרים בדקו את הממצאים ב-62 מחקרים ומצאו כי העלייה הממוצעת במשקל הגוף בקרב משתתפים שהפסיקו לעשן, ולא נטלו טיפול בתחליפי ניקוטין, עמדה על 1.1 קילוגרם לאחר חודש, 2.2 לאחר חודשיים, 2.8 לאחר שלושה חודשים, 4.2 לאחר חצי שנה ו-4.67 קילוגרמים לאחר שנה אחת. עיקר העלייה במשקל נרשמה במהלך שלושת החודשים הראשונים. מנגד, הערכות קודמות קבעו כי העלייה הממוצעת במשקל הגוף נעה סביב פחות מ-3 קילוגרמים בלבד.

למרות העלייה הממוצעת הגבוהה במשקל, נרשמה שונות רבה בשינויים במשקל בין משתתפים שונים. כך למשל 16% מאלו שהפסיקו לעשן ירדו במשקל אחרי שנה, ב-37% נרשמה עלייה של פחות מ-5 קילוגרמים במשקל הגוף, ב-34% נרשמה עלייה של 5-10 קילוגרמים במשקל הגוף וב-13% חלה עלייה של יותר מ-10 קילוגרמים במשקל. פיזור התוצאות, מסבירים החוקרים, הוא עדות לכך שהערך הממוצע אינו משקף את המצב המתרחש בפועל במטופלים רבים.

לפי החוקרים, לאור הממצאים כדאי שהרופאים המטפלים יזהירו את מטופליהם מפני עלייה צפויה במשקל הגוף בעקבות הפסקת עישון; עם זאת דרושים מחקרים נוספים כדי לזהות את אוכלוסיות בסיכון הגבוה ביותר להשמנה.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום