שבץ מוחי: נלחמים בסטטיסטיקה

(0)
לדרג

מי שלקה בשבץ מוחי ניצב בפני סיכון גבוה ללקות בו שוב. כדי למנוע אירוע נוסף, יש לשמור על תזונה דלת שומנים, מלח וסוכר, להתנזר מעישון ולהרבות בפעילות גופנית

מאת: ד"ר גיא רפאלי

מדי שנה לוקים כ-15 אלף איש בישראל באירוע מוחי, כ-40 אנשים ביום. בקרב מי שכבר עבר אירוע מוחי הסיכון ללקות באירוע נוסף גדול פי 9 מזה של כלל האוכלוסייה.

התהליך הגורם לאירוע מוחי ולמחלות לב הוא לרוב תהליך טרשתי, שבו מצטברים בדם רבדים טרשתיים (תאי שומן המכילים כולסטרול) השוקעים בדופן הפנימית של כלי הדם, גורמים לו לאבד את הגמישות ובכך להקטין את כמות הדם המוזרמת דרכו. קרע ברובד הטרשתי יכול לגרום לייצור קריש דם, המועבר עם זרם הדם ומהווה גורם סיכון משמעותי.

קיימים מספר גורמים המגבירים את הסיכון להתפתחות שבץ מוחי לראשונה בחיים או שבץ חוזר. עם גורמי הסיכון החשובים נמנים יתר לחץ דם, סוכרת, הפרעות קצב בלב (פרפור עליות), מחלת לב (כלילית או מסתמית, אי ספיקת לב), רמות שומנים גבוהות בדם (היפרליפידמיה), עישון, עודף משקל, העדר פעילות גופנית, תזונה לא מאוזנת (עתירת שומן, מלח וסוכר), הפרעות קרישה בדם, צריכת אלכוהול מופרזת ועוד.

כיוון שהסיכון של נפגעים ששרדו שבץ מוחי ללקות באירוע נוסף גבוה, חשוב מאוד לבצע טיפול למניעת אירוע חוזר. לצורך כך יש לקבוע את הגורם או הגורמים לאירוע הראשון ולטפל בגורמי הסיכון.

שבץ מוחי
שבץ מוחי

כך תפחיתו את הסיכון ללקות בשבץ מוח:

איזון לחץ דם: ערכי מטרה: הערך העליון (לחץ דם סיסטולי) אמור להיות פחות מ-140 מ''מ כספית והערך הנמוך (דיאסטולי) פחות מ-90 מ''מ כספית. (חולי סוכרת פחות מ- 130/80 מ''מ כספית). יש לבצע לעיתים בדיקת הולטר לחץ דם במשך יממה המנטרת באופן כמעט רציף את ערכי לחץ הדם במשך 24 שעות - כך שניתן לאתר תנודות בערכי לחץ דם. נטייה לתת-לחץ דם (סיסטולי פחות מ-90 מ''מ כספית) מסוכנת גם היא, ועלולה להפחית את זרימת הדם למוח. מומלץ להיוועץ מדי פעם עם נפרולוג (מומחה למחלות כליה ולחץ דם) לגבי הטיפול התרופתי. טיפול יעיל ביתר לחץ דם מקטין את הסיכון לאירוע מוחי בכ-40%.

סוכרת: מהווה גורם סיכון למחלות כלי דם (גדולים וקטנים) במוח וכרוכה בהפרעה בפרופיל השומנים בדם ויתר לחץ דם (כחלק מתסמונת מטבולית). איזון סוכרת קפדני עשוי להקטין את הסיכון לשבץ מוחי. איזון קפדני של סוכרת חשוב במיוחד לאחר אירוע מוחי. מומלץ לשמור על המוגלובין מסוכרז HbA1C נמוך מ-7%.

הפרעה בשומני הדם: הקפדה על איזון שומנים בעזרת דיאטה מתאימה ותרופות מקבוצת הסטטינים לחולים בסיכון גבוה תקפה הן למניעה ראשונית (חולים שלא עברו אירוע מוחי) והן למניעה משנית (לאחר אירוע מוחי). מומלץ לטפל בתרופה ממשפחת הסטטינים לאחר אירוע מוחי איסכמי לשם הורדת ערכי LDL מתחת ל-100 מיליגרם לדציליטר.

עישון: במחקרים אפידמיולוגים הוכח שעישון מכפיל את הסיכון לאירוע מוחי. גם עישון פסיבי מגביר את הסיכון. הפסקת עישון גורמת להקטנה הדרגתית של הסיכון המוגבר לאירוע מוחי.

מחלת לב: מחלת לב כלילית איסכמית מהווה סמן לטרשת עורקים מפושטת. תסחיף לבבי גורם ל-25% מכלל המקרים של אירוע מוחי איסכמי (הנגרם עקב חסימת עורק מוחי ע''י קריש), ומחצית מהאירועים התסחיפיים נגרמים בשל הפרעות קצב כשהנפוצה שבהם הינה פרפור פרוזדורים (Atrial Fibrillation). קיימות הפרעות נוספות בתפקוד הלב המהוות מקור לתסחיפים במוח (כגון מחלה מסתמית והפרעה בהתכווצות חדר שמאל השכיחה לאחר התקף לב).

פעילות גופנית: רצוי לבצע פעילות גופנית אירובית בת 30 דקות ברציפות לפחות במשך רוב ימי השבוע. לחולים עם נכות בעקבות אירוע מוחי מומלצת תוכנית אימון מותאמת תחת השגחה.

סיפור משפחתי: היסטוריה של שבץ מוחי במשפחה מהווה גורם סיכון עקב נטייה גנטית לא ברורה לטרשת עורקים או בגיל צעיר (מתחת לגיל 50).

אורח חיים: חוסר פעילות גופנית, השמנת יתר ותזונה לא נאותה מהווים גורם סיכון להתפתחות טרשת עורקים ומעלים את הסיכון לאירועים מוחיים. פעילות גופנית, אפילו בעוצמה בינונית, מורידה את הסיכון לאירוע מוחי בכ-30% בממוצע.

אלכוהול: השפעתו על הסיכון לאירוע מוחי תלויה בכמות הנצרכת. כמות גדולה (מעל 60 גר' ביום) מגבירה הסיכון לאירוע מוחי ולתמותה בעקבותיו ; מנגד, צריכה בכמויות קטנות (12-24 גר' ליום) מפחיתה את הסיכון לאירוע מוחי ומחלות לב. עדיף יין אדום.

הפרעות קרישה בדם: נוגדנים כגון אנטי-פוספוליפידים, לופוס אנטי-קואגולנט, מוטציות לתרומבין ופקטור ע''ש Leiden, הומוציסטאין ונשאות למוטציה באנזים MTHFR, נוגדני גרעין (ANA), רמת משלים, סרולוגיה לעגבת (VDRL) מהווים סיכון לשבץ מוחי.

גורמי סיכון נוספים: תסמונת דום נשימה בשינה, שימוש בסמים ממריצים (LSD, קוקאין, אמפטמינים), זיהומים מסוימים (ויראליים כגון וריצלה-זוסטר או פטרייתיים), שימוש בגלולות למניעת הריון בתוספת גורם סיכון נוסף אחד לפחות (כגון עישון).

במקרה שיש חשד לשבץ מוחי, חובה לפנות בדחיפות לחדר מיון. על מנת למנוע הישנות של השבץ יש לפנות לייעוץ נוירולוג מומחה שיוכל לבצע התאמה אישית של הטיפול.

הכותב הוא מומחה בנוירולוגיה ובנוירו-רדיולוגיה פולשנית, המרכז הרפואי הרב תחומי ביגס מדיק בבי"ח אסותא

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום