כתמי עור: השמש לא אשמה

(0)
לדרג

כתמי העור הבהירים, שבולטים לעין בקיץ, מכונים "פטרת השמש" אך אין להם כל קשר אליה. מדובר בפטרייה תמימה למדי, שקל לטפל אולם קשה להיפטר ממנה לצמיתות

מאת: מערכת zap doctors

השמש אחראית לנגעי עור רבים, ביניהם כתמים, נמשים, קמטים וגידולי עור, אך דווקא בתופעה המכונה "פטרת השמש" או "בהרת השמש" אין לה שום מעורבות. על הכתמים הבהירים הללו, שבולטים בעיקר בקיץ, בעקבות השתזפות העור, חתומה דווקא פטרייה לא מזיקה, ששמה המלא הוא פיטיריאזיס (טינאה) ורסיקולור, והיא מהווה לרוב מטרד אסתטי בלבד.

"הפטרייה מכונה בטעות בהרת השמש בגלל הכתמים הבהירים שמופיעים על העור בעת שיזוף", מסבירה ד"ר חגית מץ, סגנית מנהל מחלקת עור במרכז הרפואי "סוראסקי". "למעשה, מדובר בתופעה שלא קשורה כלל לשמש. הפטרייה שוכנת על גבי העור, והכתמים עשויים להופיע בכל מקום בגוף, ובעיקר בצוואר, בגב ובזרועות. אבחון הנגע מתבצע לרוב במבט בלבד, או תוך היעזרות במנורה מיוחדת או בבדיקת משטח או תרבית לפטרת. הוורסיקולור שייכת למשפחת שמרים הקרויה Malassezia והיא נפוצה מאוד באזורים בעלי אקלים לח".

פטרת השמש
פטרת השמש

לא נעים, לא נורא

רבים טועים לחשוב כי פטרת השמש היא מחלה, אבל לדברי ד"ר מץ מדובר בסך הכל בפטרייה "תמימה". "זוהי הפטרייה השטחית ביותר מכל הפטריות, והיא יושבת באופן קבוע על העור ולרוב איננה מזיקה", היא אומרת. "כמו כן, היא לרוב איננה נראית, מאחר וביטוייה כוללים כתמים בגוון חום בהיר-צהבהב, שלרוב אינם בולטים, אלא אם כן העור סביבם השתזף והנגעים נותרו בהירים ולא השתזפו, מה שיוצר חוסר אחידות בצבע העור ומראה בולט של הפטרייה".

מלבד שיזוף, ישנם מצבים נוספים בהם הפטרייה נגלית לעין, למשל מצבי של חומציות גבוהה של העור או מצבים של הזעה. כמו כן, אצל אנשים מסוימים היא בולטת לעין יותר מאשר אצל אחרים. "הנזק של הפטרייה הוא בעיקר נזק אסתטי, בשל מראה לא נעים", אומרת ד"ר מץ, "אולם מעבר לכך, רק אנשים ספורים שנגועים בה סובלים ממש, והם מעידים כי בעת הזעה הם סובלים מגרד".

איך מטפלים בבעיה?

"הטינאה ורסיקולור מגיבה בקלות למרבית הטיפולים האנט-פטרייתים, אך ככל פטרייה אחרת, לא פשוט להיפטר ממנה והיא נוטה לשוב 'לבקר' מדי פעם לאחר הכחדתה, מה שמחייב טיפול ממושך וחוזר. הטיפול עצמו יכול להיות בעזרת תכשירים מקומיים שמפו, נוזל או קרמים אנטי-פטרייתים. אם מדובר במצב שבו הפטרייה התפשטה מאוד, אני ממליצה להיעזר אפילו בטיפול סיסטמי בדמות כדורים שאותם נוטלים למשך תקופה מסוימת".

יש דרך להימנע מהדבקה?

"נראה שאין אפשרות יעילה להימנע מהדבקה, מאחר שהפטרייה גם מידבקת מאוד וגם נפוצה מאוד, ורבים מהסובלים ממנה כלל לא מודעים לכך. אדם שיש לו טינאה ורסיקולור - רבים הסיכויים שהנגעים יחזרו אצלו שוב ושוב. הייתי ממליצה לאדם כזה לעבור טיפול מונע, כלומר לקבל טיפול למספר ימים בשבוע כל תקופה מסוימת במשך מספר שנים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת עור אסתטית
פורום סרטן העור וניתוחי מוז (MOHS)
פורום רפואת עור טבעית וקוסמטיקה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום