מדיטציה טובה למוח

(1)
לדרג

מחקר מצא כי מדיטציה במשך חודש מלווה בשינויים חיוביים במבנה החומר הלבן במוח ובשיפור משמעותי במצב הרוח. ייתכן כי זו שיטה טובה לטיפול בהתמכרויות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מדיטציה מסוג (IBMT (Integrative Body-Mind Training עשויה להוביל לשינויים חיוביים במבנה החומר הלבן במוח. החוקרים מצאו כי במתנדבים בריאים שהקפידו על תרגול IBMT במהלך ארבעה שבועות חל שיפור משמעותי במצב הרוח. כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת PNAS.

החוקרים פרסמו מחקר קודם בנושא בשנת 2007 ובו מצאו כי בסטודנטים במכללות בסין שהקפידו על תרגילי המדיטציה במהלך חמישה ימים לפני בחינה נרשמו רמות נמוכות של חרדה, דיכאון ועייפות, בהשוואה לסטודנטים שקיבלו טיפולי הרפייה. שנתיים מאוחר יותר, החוקרים מצאו כי במשתתפים שהקפידו על תרגול IBMT במהלך חמישה ימים חלה עלייה בזרימת הדם לאזור הסינגולייט הקדמי הימני. בנבדקים אלו קצב הלב והנשימה היו איטיים יותר.

שינויים מבניים חיוביים

בשנת 2010 דיווחו החוקרים על שינויים מבניים חיוביים בקשרים במוח, שעמדו בקורלציה עם הבקרה ההתנהגותית באלו שלקחו חלק בתרגילי מדיטציה. במחקר זה, נכללו 45 מתנדבים בריאים שלמדו במכללות.

בסקירה החדשה בחנו החוקרים את הנתונים מהמחקר משנת 2010 וכן ממחקר נוסף שכלל 68 סטודנטים באוניברסיטה בסין. כל המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת IBMT או תרגילי הרפיה.

מהתוצאות עולה כי חל שיפור במצב הרוח כבר שבועיים לאחר התחלת IBMT. השיפור כלל ירידה משמעותית בגילויי כעס ועוינות, דיכאון, עייפות, בלבול ועצבות וכלל הפרעות במצב הרוח. לא תוארו שינויים משמעותיים במצב הרוח בקבוצת הביקורת.

לאחר ארבעה שבועות של תרגול המדיטציה, החוקרים זיהו שינויים במספר אזורים במוח, בתאי העצבים במוח ובפיזור המעטפת של סיבי העצבים (מייאלין). מנגד, בקבוצת הביקורת לא חל שינוי משמעותי.

לסיכום, מדיטציה מסוג IBMT לוותה בשיפור במבנה החומר הלבן עם עלייה בפיזור המייאלין וכן שינויים נוספים בתאי העצב. החוקרים מאמינים כי שינויים אלו משקפים את זמן התרגול, והממצאים מעידים על פלסטיות עצבית בעקבות התרגול. הם מקווים כי צורת מדיטציה זו תימצא יעילה בטיפול בהתמכרויות מסוימות.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום