CT: אבחון מוקדם של סרטן הריאות

(0)
לדרג

סריקת CT בקרינה נמוכה, שנערכת לאוכלוסיות המצויות בסיכון לחלות בסרטן הריאות, מאפשרת גילוי מוקדם של המחלה הקטלנית ומשפרת את סיכויי ההישרדות

מאת: מערכת zap doctors

סרטן הריאות הורג יותר אנשים מכל סרטן אחר. בכל שנה מאובחנים בארצות הברית יותר מ-172,000 חולים בסרטן ריאות, ומתוכם מתים 160,000. שיעורי התמונה מסרטן זה עולים על שיעורי התמותה מסרטן המעי הגס, סרטן השחלה וסרטן הערמונית גם יחד. ההישרדות של חולי סרטן הריאות, התלויה לרוב באבחון מוקדם של המחלה, היא מהנמוכות ביותר, ושיעורה עומד כיום על 13% בלבד לאחר 5 שנים מיום אבחון המחלה.

"סרטן הריאות אינו מורגש לרוב עד אשר המחלה נמצאת בשלב מתקדם, כאשר הטיפול אינו יעיל דיו", מסביר פרופ' אריק בלשר, מנהל מכון ה-CT, רדיולוג ומומחה לדימות מחלות הבטן והאגן במרכז הרפואי רמת-אביב. "מדובר בסרטן שההתפתחות שלו אורכת לרוב שנים רבות, ולכן איתור מוקדם שלו יכול להגדיל את הסיכוי לריפוי.

"בעבר היה נהוג לאבחן סרטן ריאות באמצעות צילומי חזה או דגימות רוק לתאים ממאירים, אולם שיטת אבחון זו התגלתה כמאכזבת. ואז נכנס השימוש בטומוגרפיה ממוחשבת (CT)".

CT ריאה
CT ריאה

גורמי סיכון ונורות אזהרה

הגורם העיקרי לסרטן הריאות הוא עישון. כ-87% מהמעשנים יחלו בסרטן ריאות, כפי שמפרט פרופ' בלשר: "תאי הריאות של מעשנים עוברים שינויים שעלולים להתפתח לסרטן, וככל שהעישון ממושך יותר וכמות הסיגריות ליום גדולה יותר, כך גובר הסיכון לחלות בסרטן ריאות. לצד זה יש לקחת בחשבון גורמים נוספים כגון חיים בקרבת מעשן (עישון פסיבי), חשיפה לאסבסט, חשיפה לחומרים שונים כגון גז רדון, גיל מתקדם, רקע משפחתי של סרטן ריאות, הצטלקות הריאות ודלקת ריאות מסוגים שונים. חשוב לציין כי סרטן זה יכול להופיע גם באנשים שאינם חשופים לאף אחד מגורמי הסיכון, כך שנראה שאין מידע מספק על כל גורמי המחלה וכך אין דרך בטוחה למנוע אותה".

לא תמיד ישנם סימפטומים המרמזים על הימצאות של סרטן בריאות. עם זאת, יש כמה סימנים שיכולים להעיד עליו, ובכל הופעה של אחד מהם יש להתייעץ מייד עם הרופא המטפל. "יש לשים לב לשיעול שלא חולף, לירידה במשקל ואיבוד תיאבון, כאב בחזה, לחום ללא סיבה ברורה, לצרידות, לכיח דמי או בצבע חלודה, לקוצר נשימה וכן לזיהומים חוזרים כגון דלקות ריאה או ברונכיטיס", מפרט פרופ' בלשר.

CT ריאות בקרינה נמוכה

כיום ניתן לאתר את המחלה גם בשלבים מוקדמים יחסית, כאשר אין עדיין כל סימן לקיומה. הבדיקה שמאפשרת את הגילוי המוקדם היא טומוגרפיה ממוחשבת CT. "השימוש בסקירה ובאבחון המוקדם העלה רבות את הסיכוי לריפוי, דהיינו, סיכויי ההישרדות משתפרים באופן דרמטי", אומר פרופ' בלשר. "מחקר חשוב שבוצע לאחרונה בדק מעשנים לשעבר שעישנו לפחות 30 שנות קופסה ועברו סיקור באמצעות CT ריאות בקרינה נמוכה, ודיווח על הפחתה של 20% בתמותה מסרטן ריאות.

"עוד הוכח במחקר של אוניברסיטת קורנל שפורסם ב-LANCET כי ההישרדות וסיכויי הריפוי תלויים בגודל הגידול המוסר בניתוח. בזכות האבחון המוקדם ניתן להסיר את רובם הגדול של הגידולים שאובחנו, לעומת המצב השכיח בגילוי בשלב מאוחר, שבו יותר מ-50% מהגידולים אינם ניתנים להסרה בניתוח. במסגרת תוכניות הסיקור החדשות עוברים מעשנים בדיקות CT בקרינה נמוכה אחת לשנה, כדי לזהות גידולים בשלב מוקדם וכך די להגדיל את הסיכוי לריפוי".

איך מתבצעת הבדיקה?

"סריקת ה-CT אורכת מספר שניות שבהן המטופל מתבקש לעצור את נשימתו. אין צורך בהכנה לפני הבדיקה, למעט מילוי שאלון אישי בחדר הבדיקות. מבחינת הקרינה, מדובר בקרינה נמוכה במיוחד בהשוואה לבדיקות CT אחרות, כולל CT חזה. כמות הקרינה תלויה בגובה ובמשקל הנבדק, כאשר המינון של הקרינה יכול להגיע לכמות של מספר צילומי חזה בודדים בלבד לעומת כמות קרינה של מאות צילומי חזה המאפיינת מינון של CT חזה רגיל".

בואו דלבר על זה בפורום מחלות ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום