הכל אני יכול בחופש הגדול?

(0)
לדרג

הגבולות מטשטשים, ההורים משתדלים להעסיק את הילדים בכל דרך אפשרית והחופש עוד ארוך. אפשר גם אחרת - להוריד לחץ ובמקביל להחליט על כללים ברורים

מאת: מערכת zap doctors

הורים רבים חוששים מהחופש הגדול. פריקת כל עול של ילדיהם, שבירת מוסכמות וכללים שהיו ברורים עד עכשיו, הצורך להעסיק את הילדים שבועות שלמים מהבוקר עד הלילה, הוצאות כספיות כבדות והרשימה עוד ארוכה. אבל אם נחשוב לרגע בהיגיון, מדובר בילדים היקרים שלנו שאחרי שנה עמוסה ולעיתים מלחיצה, סוף סוף יש להם אפשרות לנוח מהכל. כדי להעביר את התקופה בשלום ואפילו בהנאה, צריך להחליט מראש על העקרונות שלכם והתוכניות לתקופה החמה.

חופש גדול
חופש גדול

מסגרת גמישה

"בתקופת החופש צריך להגמיש את החוקים והגבולות, אבל במידה מכיוון שילדים קטנים צריכים את הסדר והמסגרת שנותנים להם ביטחון", אומרת שירלי קליין, מטפלת משפחתית וזוגית בשיטת אדלר ומדריכת הורים. לדבריה, "אפשר לתת לילדים ללכת לישון מאוחר אך בגבול מסוים, לדוגמה אם הם רגלים ללכת לישון ב-20:30 לאפשר להם ללכת לישון ב-22:00, להחליט במהלך החופש שאוכלים ג'אנק פוד 4-5 פעמים וכדומה. המטרה היא שהילד ירגיש את החופש אבל לא יפרוץ את הגבולות, וזאת על-ידי שיקול דעתו של ההורה לגבי הכללים".

הטלוויזיה והמחשב הם כידוע פתרונות נוחים להעביר את הזמן, אבל קליין ממליצה להורים לדאוג להתנתקויות ממכשירים אלקטרוניים ולצאת לגינה, ללכת לים, לעשות פעילויות יצירה או כל דבר אחר שהילדים אוהבים. עם זאת, היא מדגישה כי חשוב לאפשר לילדים לנוח ולתת להם להרגיש בחופש. הם יכולים להתבטל ולהישאר עם פיג'מה ולא צריכים כל הזמן לחשוב על פעילויות, במיוחד ילדים שנמצאים בקיטנה ורוצים לנוח קצת בבית אחה"צ.

להיות קשובים לילדים

ימי החופש של ההורים מצומצמים ולכן בחלק מהמשפחות סבא וסבתא נרתמים ומזמינים את הנכדים לכמה ימים, אך יש ילדים שלא רוצים ומתעקשים להישאר בבית. "אם אין ברירה וההורים עובדים ואין אפשרות לקחת בייביסיטר בתשלום, צריך לשוחח עם הילד, להסביר לו את הדברים ולבנות תוכנית שהילד יידע מראש מה הוא הולך לעשות אצל סבא וסבתא", מסבירה קליין. "לחשוב יחד עם הילד מה יכול להקל עליו ומה הוא יכול לעשות שם".

החופש הוא גם זמן טוב להשלים פערים בלימודים, אך חשוב לעשות זאת במידה. "כדאי לשבת עם הילד פעם-פעמיים בשבוע על נושא או מקצוע שהוא התקשה בו, אבל לא להמאיס עליו את הלימוד. צריך להיות קשובים לילד ואם יש יום שהוא פחות מרוכז לא ללחוץ עליו", אומרת קליין. "בנוסף, חשוב שיהיו לילד מפגשים חברתיים עם חברים פעם-פעמיים בשבוע כדי לא ליצור ניתוק, ואפשר להיפגש בבית או בגינה הציבורית".

משעמם לי

אין הורה שלא שמע את צמד המילים "משעמם לי". בחופש הסיכוי לשמוע אותו עולה. "ההורים צריכים להבין שהם לא צריכים 'להתגייס לפעולה' ברגע שהילד מתלונן על שעמום", אומרת קליין. "כדאי לומר לילד שזה בסדר להשתעמם לפעמים ולעזור לו לחשוב מה הוא יכול לעשות. בנוסף, אפשר להוות מודל עבורו ולשאול אותו אם הוא שמע את הוריו מתלוננים על שעמום, ולהסביר לו שניתן למלא את היום במגוון פעילויות".

מכיוון שילדים קטנים לא מבינים את מושג הזמן, מומלץ להכין איתם טבלה של החופש הגדול ולסמן בה ימים בהם מתוכננות פעילויות שונות, ובימים שמשעמם להם להראות מה הולך להיות בקרוב, כמו ביקור בספארי או חופשה משפחתית.

חופש יקר

נושא נוסף שהורים מוטרדים ממנו הוא ההוצאות הכבדות בחופשת הקיץ, אולם קליין סבורה כי לא כל יציאה מהבית צריכה להיות כרוכה בהוצאות כבדות. "ילדים יכולים ליהנות גם מדברים קטנים כמו בצק מקמח, שמן ומים", היא אומרת. "אפשר ללכת איתם לגינה ציבורית, לים, לרכוב על אופניים, להכין עוגיות ואף לסדר את הארון. מומלץ לעשות תקציב הוצאות וכשיוצאים מהבית ליידע את הילדים מראש מה יהיו ההוצאות, לדוגמה לומר להם שהפעם קונים רק גלידה, רק פיצה או לא קונים כלום. לחילופין, אפשר לתת להם דמי כסף בהתאם לבגרותם ולאפשר להם לבחור מה הם קונים בכסף".

קליין אומרת שאם ההורים יבינו שהם לא חייבים להפעיל את הילדים כל הזמן, הם לא יהיו לחוצים, לא ירגישו כמו "צוות הווי ובידור" וכך כולם ייהנו יותר.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ חינוכי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום