כאב גב: סימן לשבר בעמוד השדרה

(8)
לדרג

חולי אוסטיאופורוזיס לא חייבים ליפול כדי לשבור עצם. השברים שגורמת המחלה עלולים לעורר סוג שונה של כאב משברים רגילים, ולעיתים ניתן להתבלבל ביניהם לבין כאבי גב

מאת: מערכת zap doctors

"הבעייתיות הגדולה ביותר הקשורה לשברים אוסטיאופורוטיים נובעת מכך שחלקם נגרמים ללא כל טראומה ולכן קיים קושי לאתרם ולהעניק את הטיפול המתאים", אומרת ד"ר פנינה רוטמן פיקלני, סגנית מנהל מחלקה פנימית ומנהלת המרפאה לבריאות העצם במרכז הרפואי מאיר.

שברים שונים

שברים אוסטיאופורוטיים אינם זהים לשברים רגילים: הם נגרמים לאחר נפילה מגובה עמידה או ללא נפילה כלל אחרת בניגוד לשברים "רגילים" שקורים לרוב לאחר טראומה כלשהי. ד"ר רוטמן: "שברים אוסטיאופורוטים נגרמים מהיחלשות העצם עקב התדלדלותה בקרב החולים. השברים האופייניים קורים בעצמות הגוף הארוכות ובעמוד שידרה. מחלת האוסטיאופורוזיס היא מחלה שבה יש ירידה בצפיפות העצם.

המחלה שקטה בדרך כלל ואין כל תסמינים עד שנגרם שבר אוסטיאופורוטי שגורם לכאב, אלא אם מתבצעת בדיקת צפיפות עצם קודם לכן. הסיבות למחלה מגוונות והן, בראש ובראשונה, גיל ומנופאוזה אצל האישה, נטייה גנטית, מסת גוף נמוכה (רזון מוגבר), מיעוט במאכלי חלב, ורמת ויטמין D נמוכה. חשוב להדגיש כי שבר אוסטיאופורוטי יכול להופיע בכל עצם ולהיגרם אף ללא טראומה כלל".

שברים אוסטיאופורוטיים
שברים אוסטיאופורוטיים

כאב גב אורטופדי

שברים דחוסים, קרי שברים אוסטיאופורוטים בעמוד שדרה, הם הקשים ביותר לאבחון. ד"ר רוטמן: "לא רבים מודעים לכך אולם כאב גב, שהינו תלונה שכיחה באוכלוסיה, יכול להעיד על שבר אוסטיאופורוטי". לרוב, הסובלים מכאב גב פונים לרופא משפחה המניח כי מדובר בבעיה אורטופדית וממליץ על משככי כאבים ללא איבחון נוסף (כמו צילום רנטגן). חשוב לדעת כי במי שעבר את גיל 50 וסובל מכאב גב עז, פתאומי יש לשלול הימצאות של שבר אוסטאטופורוטי בעמוד השדרה. לפיכך, יש לפנות לאבחון וטיפול מתאימים ולא רק להיעזר בכדורים נגד כאבים.

ד"ר רוטמן: "אמנם מרבית כאבי הגב הכרוניים אכן נובעים מבעיה אורטופדית, אך הם בהחלט יכולים להעיד, בעיקר בקרב אנשים מבוגרים או כאלה עם גורמי סיכון לשברים אוסטיאופורוטיים, על הימצאות מחלת האוסטיאופורוזיס. לפיכך חשוב לבצע בדיקות הדמיה יסודיות ולערוך תשאול של המטופל. חשוב לציין כי לרופא קשה לדעת על פי אופי הכאב במה מדובר, אך רופא מנוסה כן יכול לקבוע האם מקור הכאב בחוליות עצמן, שאז סביר כי המדובר בשבר אוסטיאופורוטי, או בכאב שמקורו במרווחים בין החוליות ולחץ על עצבים שאז המדובר בכאב אורטופדי. לשם אבחון מדויק, יש לבצע בדיקות הדמיה הכוללות צילום עמוד שדרה ו/או-CT.

טיפול מתאים

גם ללא הופעתם של כאבי גב או כאבים אחרים, ממליצה ד"ר רוטמן גם למעשנים, לאנשים רזים ולנשים בגיל המעבר לעבור בדיקות של צפיפות עצם כדי לאתר את המחלה השקטה עוד לפני הופעתם של שברים. גילוי מוקדם בהחלט יכול להשפיע על איכות החיים של המטופל ולמנוע החרפה של המחלה.

לאחר איתור מחלת האוסטיאופורוזיס, יש להתחיל בטיפול מתאים שמטרתו לעצור את התקדמות המחלה. במידה ויש כבר שברים נדרש טיפול מיידי בשברים ושיקום המטופל. ד"ר רוטמן: "הטיפול המיידי בשבר הוא אורטופדי, דהיינו ניתוח לקיבוע השבר או סד או גבס וכן הלאה. עם איבחון מחלת האוסטיאופורוזיס מתחיל טיפול תרופתי משולב המיועד למנוע את השברים הבאים שסביר כי ייווצרו, בשל היחלשות והתדלדלות של מתמשכת של העצם.

הטיפול התרופתי כולל סידן וויטמין D, וכן תרופות משקמות עצם. מגוון התרופות הקיים כיום הינו נרחב, והבחירה בתרופה ספציפית צריכה להיות מותאמת למטופל. הקריטריונים החשובים לבחירת התרופות כוללים את חומרת המחלה, מחלות נלוות של המטופל, סוג הטיפול הקודם (דהיינו, האם השבר הנוכחי קרה תוך כדי טיפול קודם), וגם עלות הטיפול.

בנייה ומניעת הרס

לדברי ד"ר רוטמן, ניתן לחלק את מגוון התרופות הקיימות לתרופות בונות עצם ולתרופות המונעות ספיגת עצם (ממשפחת הביספוספונטים). חלוקה זו מתבקשת לאור העובדה שהתהליכים המובילים למחלת האוסטיאופורוזיס נובעים משני מנגנונים עיקריים: פגיעה בפעולת תאים בוני העצם במקביל להגברת פעילות של תאים הורסי עצם. שני מנגנונים אלה מחלישים את העצמות באופן עקבי אצל החולים. במיוחד מועדים לפורענות הם חולים הנוטלים סטרואידים שהשפעתם על העצם הרסנית; חולים עם שברים סידרתיים (מספר שברים בפרק זמן קצר); וכאלה שכבר חוו שבר אוסטיאופורוטי למרות טיפול קודם. בחולים אילו יש לשקול טיפול בונה עצם, באמצעות התרופה "פורטיאו".

בואו לדבר על זה בפורום שברי אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום