לראשונה בישראל: בנק רקמות

(0)
לדרג

המדינה הקצתה 36 מיליון שקלים למיזם שירוכז בבי"ח שיבא. מומחה: "איסוף הרקמות מאפשר לרופאים ולמדענים לקדם את המחקר ולפתח תרופות חדשות לסרטן"

מאת: מערכת zap doctors

התקדמות בהקמת בנק הרקמות הלאומי בישראל: בשבוע שעבר התקיימה פגישה ראשונה לקביעת דרכי הפעולה של המרכז, בנוכחות נציגים מטעם משרד הבריאות, משרד המדען הראשי וכן נציגי בתי החולים הזוכים במכרז של המדינה: שיבא, הדסה, רמב"ם ואיכילוב. המטרה היא להפעיל את המאגר הלאומי כבר השנה.

היוזמה להקמת בנק רקמות לאומי, שיאפשר איסוף ואחסון של דגימות מכל חולי הסרטן בארץ, קיימת כבר מספר שנים. תוכנית האב להקמת בנק רקמות לאומי ישראלי הוצגה בכנס האירופי של בנקי הרקמות שנערך במרסיי, צרפת, בנובמבר 2011. לאחר מכן ישראל הקצתה 36 מיליון שקל למשך 5 שנים על מנת לממן את הקמתו וקיומו של המערך הלאומי. המלחמה בסרטן היא נושא מדאיג ברמה הבינלאומית, והסרטן הוא גורם המוות המוביל בישראל. מדינות רבות הכירו בחשיבות איסוף דגימות ביולוגיות זה מכבר ומאגרי הרקמות בעולם מהווים כלי עבודה משמעותי והכרחי לביצוע מחקרים בתחום הסרטן.

לקראת סוף שנת 2008 החלו לקום בבית חולים שיבא בנקים נפרדים לפי תחומים; שיטת העבודה כוללת איסוף ואחסון דגימות ביולוגיות מחולי סרטן ומחלות אחרות. לאחר אישור ועדת הלסינקי, פועלים בשיבא לזיהוי מטופלים מתאימים ומחתימים אותם על "טופס הסכמה מדעת" ודגימות הרקמה והדם נאספות בחדר הניתוח על ידי פתולוג מומחה. דגימות מהגידול ומאזור הסמוך לגידול, נאספות, אך ורק לאחר שהוברר כי לא ייגרמו פגיעה או נזק ביכולת אבחון המחלה או הטיפול בה. הדגימות עוברות עיבוד מיידי, 10-30 דקות לדגימות רקמה ועד מספר שעות לדגימות הדם. דגימות אלה נשמרות במנות קטנות במיכלי בנק הרקמות.

הפעילות המחקרית בבנק הרקמות מתמקדת בזיהוי סימנים ייחודיים ומסלולים מטבוליים בדגימות רקמה סרטנית מחולים, שעשוי להוביל להבנה טובה יותר של "הביולוגיה של הסרטן", לזיהוי אמצעי גילוי-מוקדם של מגוון מחלות סרטן, וכן לפיתוח אמצעי ריפוי מותאמים לחולה. המנהלת המדעית של מאגרי הרקמות בשיבא, ד"ר יהודית כהן, מסבירה כי: "מהלך איסוף הרקמות למאגרים לא פוגע בשום צורה באבחון או בטיפול, אבל מאפשר לרופאים ולמדענים לקדם את המחקר ולפתח תרופות חדשות או סימנים חדשים לגילוי מוקדם של המחלה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום