גריאטריה: בלבול מבלבל

(8)
לדרג

בלבול בגיל המבוגר אינו בהכרח סימן לבעיה נוירולוגית, ויכול לנבוע ממחלות "רגילות" כגון דלקת ריאות, אי ספיקת לב, דלקת בדרכי השתן ובעיות בבלוטת התריס

מאת: ד"ר נחמה מונסטרסקי

תסמינים של בלבול אצל אנשים קשישים מקושרים באופן שכיח לירידה בתפקוד הקוגניטיבי. אולם, לעתים התפיסה הרווחת שעם ההזדקנות "הראש כבר לא מה שהיה פעם" עלולה להטעות ולעכב אבחון של מחלות הדורשות התייחסות רפואית. המקרה של ראובן בן ה- 84 הוא דוגמה לכך. ראובן החל לגלות סימנים של בלבול עמוק, שלוו בחולשה. גם העובדה שהטלפון היומי לבנו פסק העלה חשש אצל בני המשפחה, אשר מיהרו עם ראובן לרופא לאבחון. החום הגבוה והסימנים הובילו לאבחנה כי הוא סובל מדלקת ריאות. למרות הסטריאוטיפים הקיימים, בלבול חריף ופתאומי עלול להופיע על רקע של מחלה ולאו דווקא בגלל ירידה בתפקוד הקוגניטיבי או מחלה נוירולוגית. במקרה של ראובן מדובר היה בדלקת ריאות חריפה שהצריכה טיפול מיידי.

קשישים המגלים סימנים של מצב רוח ירוד, בלבול חריף, חוסר התמצאות חברתית וסביבתית וירידה באיכות התפקוד היומי, עלולים לסבול ממגוון מחלות המתבטאות בגיל המבוגר בדרכים שונות מפי שהן מתבטאות אצל צעירים. דלקת ריאות, מחלה שכיחה, מסוכנת לקשישים ועלולה להוביל אף למוות. אחד מסימני האזהרה הוא בלבול. גם אי ספיקת לב פתאומית עלולה לגרום לסימני בלבול. אצל רבים מהחולים הסימנים הגופניים למצב זה הם עייפות רבה, קשיי נשימה, לחץ או כאב בקדמת בית החזה וכן כאב בצד שמאל כולל יד שמאל. אולם אצל קשישים האבחון לעתים קשה יותר. רבים מהם סובלים מעייפות ומקשיי נשימה כחלק ממצבם הקבוע, וגם מכאבי שרירים ועצמות. לכן יתקשו הקשישים לשים לב לכאבים הנוספים המלווים מקרה של אוטם או אי ספיקת לב. עם זאת, סימנים פתאומיים לבלבול ומבוכה בנוסף לכאבים ולחץ בחזה מחייבים הפניה לטיפול מיידי.

בעיות זיכרון בגיל ה-3
בעיות זיכרון בגיל ה-3

לא לחכות לתלונות

גם מחלות שאינן מסכנות חיים אבל פוגעות באיכותם עלולות לבוא לידי ביטוי בבלבול פתאומי, לדוגמא דלקת בדרכי השתן. מדובר במחלה שכיחה בקרב קשישים וקשישות. התסמינים "הרגילים" של המחלה כוללים צורך דחוף למתן שתן בתדירות גבוהה וצריבה בעת מתן שתן. לעתים קרובות קשישים לא יתלוננו בגלל תחושה של מבוכה. אם האבחון והטיפול לא יתחילו בזמן, המחלה עלולה להתפתח לדלקת בדרכי השתן העליונות ואף עד לפגיעה כליות. לכן עם הופעת סימני הבלבול מומלץ לבדוק האם ההורה סובל מכאבים או תסמינים נוספים ולהפנותו לאבחון וטיפול.

גם פעילות יתר של בלוטת התריס מתבטאת אצל אישה צעירה בעצבנות, שינויים במשקל, הזעת יתר, והרגשת דופק מואץ וחולשה בשרירים. לעומת זאת, אצל קשישה הסימנים הרגילים עלולים שלא להתבטא או שלא יקבלו התייחסות. חוסר טיפול בפעילות יתר של בלוטת התריס אצל קשישים עלול להוביל אפילו לתרדמת. לכן, בלבול חריף הוא כאמור דגל אזהרה.

סימני האזהרה הם פשוטים אך חשובים: אל תחכו להשמעת תלונות קונקרטיות מצד הקשיש, מאחר שבמקרים רבים קשישים אינם מודעים לתסמינים, מתביישים או נבוכים ולא רוצים להכביד. שינויים פתאומיים בהתנהגות ובתקשורת מחייבים התייחסות.

מומלץ לשים לב לשינויים בקשר המשפחתי. אם סבא/אבא רגיל להתקשר על בסיס יום יומי ובימים האחרונים לא עשה זאת, או אם הוא רגיל הוא לבצע פעילות גופנית או לשחק עם נכדיו על בסיס קבוע וכרגע הוא לא מסוגל לכך, ייתכן שמדובר באינדיקציה למחלה. לכן עם גילוי תסמיני בלבול, הפרעות בזיכרון, עייפות וחוסר תפקוד באופן פתאומי מומלץ לפנות לבירור אצל גריאטר מומחה. סימני הבלבול יחלפו עם הטיפול במחלה.

ד"ר נחמה מונסטרסקי היא מנהלת מערך הגריאטריה בבית החולים השיקומי בית בלב בת ים

בואו לדבר על זה בפורום גריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום