תזונה לחולי סרטן: עולם הפוך

(0)
לדרג

יש חולי סרטן שמקבלים מרוב בני האדם המלצות הפוכות, למשל להרבות במזונות עתירי קלוריות ולהמעיט בצריכת מזונות המכילים סיבים. אז מה באמת מומלץ לאכול?

מאת: אורנית טופז-פלוטניק

חולי סרטן רבים סובלים מתופעות לוואי קשות הנובעות מטיפולי ההקרנות והכימותרפיה. תופעות לוואי כמו חוסר תאבון, פגיעה ברירית הפה ובמערכת הבליעה, בחילות, הקאות ושלשולים גורמות להפחתה משמעותית בצריכה התזונתית ולפגיעה במצבו התזונתי של החולה.

חולים רבים פונים אל הצוות הרפואי המטפל בהם בבקשת עצה להתמודדות עם תופעת לוואי זו או אחרת. יש לציין כי חלק גדול מחולי הסרטן משנים את התזונה שלהם למה שהם מכנים "תזונה נכונה" או "תזונה בריאה". הם מרבים בצריכת פירות, ירקות, קטניות, אגוזים וכדומה וממעטים במזונות הנחשבים בעיניהם כלא בריאים כמו בשר, ביצים, מזונות מקמח לבן ומזונות עתירי שומן. דבר זה מקשה כפי שנראה בהמשך על התמודדות עם תופעות לוואי שונות. חשוב להסביר לחולה כי "תזונה נכונה" עבורו היא תזונה המתאימה לסוג הגידול שלו, לטיפול שאותו הוא מקבל ולתופעות הלוואי מהן הוא סובל. לכן, לעיתים ההמלצות התזונתיות שניתנו לו מנוגדות לכל מה שהוא מכיר כ- "תזונה נכונה".

תזונה לחולי סרטן
תזונה לחולי סרטן

להלן כמה עצות שיכולות להקל על החולה וימנעו את התדרדרותו תזונתית.

1. כאשר החולה מתלונן על חוסר תיאבון:

מומלץ לאכול מזונות מרוכזים, עתירי קלוריות ובעלי נפח קטן. כמו לדוגמא: מוצרי חלב עתירי שומן, גלידות ומוסים. כמו כן, ניתן לרכז את המזון בעזרת מזון רפואי, דוגמת אנשור פלוס.
מומלץ להמעיט בצריכת מזונות המכילים סיבים כמו פירות וירקות. הסיבים תורמים להרגשת שובע ומלאות, דבר שאנו מעוניינים להימנע ממנו כדי להגדיל את צריכת המזון. לדוגמא: כדאי להמליץ להעדיף לאכול פרוסת לחם לבן מרוחה בגבינת שמנת במקום פרוסת לחם מחיטה מלאה מרוחה בחומוס.
מומלץ לגוון את המזון מדי ארוחה ומדי יום. גיוון המזון מקטין את האפשרות של סלידה ממזון זה או אחר ומגדיל את הצריכה התזונתית.

2. כאשר החולה סובל מפגיעה ברירית הפה ומערכת הבליעה, מומלץ:

להעדיף מזונות קרים או פושרים.
להימנע ממזונות חריפים, חמוצים ומלוחים.
לאכול מזונות מרוכזים עתירי קלוריות ובעלי מרקם נוזלי רך.

3. כאשר החולה מתלונן על בחילות ו/או הקאות, מומלץ:

לאכול ולשתות מזונות ומשקאות קרים מאוד ולהימנע ממזונות ומשקאות חמים.
להימנע מאכילה ושתייה יחד.
לשתות בעזרת קש או בלגימות קטנות ולא בבת אחת.
למצוץ קרטיבים או כדורי קרח על בסיס מיץ. במרכולים ניתן לרכוש שקיות ניילון מיוחדות להכנת כדורי קרח. את השקיות הללו ניתן למלא במיץ. אנו נקבל כדורי מיץ קפואים אותם ניתן למצוץ בקלות. הדבר מקל על הרגשת הבחילה ומספק נוזלים, קלוריות וכן מינרלים שאובדים בהקאות.
לא להשתמש בזמן תחושת הבחילה בתוספי מזון ולא לאכול מזונות שאהובים עליו וזאת כדי למנוע " סלידה התנייתית ממזון". ניתן להשתמש בתוספי מזון לצורך השלמה תזונתית בין הטיפולים , כשהחולה אינו מקיא או סובל מבחילות.
להימנע מאכילת מזונות מרוכזים, שמנים ומתובלים.
להימנע מהימצאות בקרבת המקום שבו מכינים את האוכל.
לאכול ארוחות קטנות. צלחות עמוסות מזון מעלות את הסלידה לאוכל אצל החולה ומקטינות את הצריכה התזונתית.

4. כאשר החולה סובל משלשולים, מומלץ:

להימנע ממזונות המכילים סיבים כמו: פירות, ירקות (כולל מבושלים ומיצים), קטניות, אגוזים וכדומה.
להימנע ממוצרי חלב מכל סוג או ממזונות המכילים חלב.
לאכול מזונות דלים בסיבים כמו: לחם מקמח לבן, פסטה, אורז לבן, בשרים וביצים.
להרבות בצריכת נוזלים במיוחד כאלה המכילים אשלגן כמו: מיץ תפוח עץ צלול (צלול בלבד) או כל נוזל אחר שבושלו בו פירות או ירקות וסונן היטב.

כל העצות שניתנו הן בגדר עזרה ראשונה על מנת להקל על החולה הסובל מתופעת לוואי זו או אחרת. אך אם תופעת הלוואי נמשכת יש צורך להפנותו לדיאטנית כדי למנוע פגיעה במצבו התזונתי של החולה.

הכותבת היא דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ודיאטה מרכז רפואי תל - אביב ע"ש סוראסקי

בואו לדבר על זה בפורום טיפולים משלימים בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום