נפגע תאונת דרכים: דע זכויותיך

(0)
לדרג

מתי צריך להיעזר בעורך-דין? באלו מקרים כדאי להגיע לפשרה עם חברת הביטוח? ומאיזה גוף נפגעי תאונות דרכים מקבלים פיצוי כספי?

מאת: מערכת zap doctors

אובדן כושר עבודה, נכות, מחלה קשה, ניתוח מסובך, השתלה ואשפוז ממושך הם רק חלק מהסיבות שמובילות אנשים לתבוע את חברות הביטוח. לאחר הגשת התביעה ישנן כמה אפשרויות - חברת הביטוח משלמת את התשלום הנדרש או את חלקו ואפשרות פחות מוצלחת היא שהמבוטח לא מקבל כסף מכיוון שחברת הביטוח טוענת כי אין כיסוי על הבעיה המסויימת של המבוטח. במקרים של פגיעות גוף עקב תאונת דרכים, הדברים קצת יותר ברורים ופשוטים בזכות חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

בסיוע של עו"ד ג'ון גבע, יועץ משפטי של לשכת סוכני הביטוח, בדקנו מה צריך לדעת לפני שתובעים את חברת הביטוח על-מנת לקבל את הזכויות:

נפגעי תאונות דרכים
נפגעי תאונות דרכים

מה עושים?

בראש ובראשונה לא לעשות ביטוח ללא סוכן ביטוח ובמיוחד כשמדובר בפוליסות רגישות כמו ביטוח בריאות או ביטוח חיים. הקשר עם הסוכן חשוב בעיקר כשיש אירוע בו צריך להפעיל את הביטוח, סוכן מקצועי יכול לעמוד מול חברת הביטוח. במקרים שהסוכן לא יכול לסייע מומלץ לפנות לעורך-דין המיומן בתחום זה. אף פעם לא כדאי להגיש תביעה לחברת הביטוח ללא סיוע מקצועי של סוכן ביטוח או עורך-דין.

כמה זמן נמשך הליך משפטי?

כאשר חברת הביטוח והמבוטח לא מגיעים לעמק השווה פונים להליך משפטי בבית משפט הנמשך כשנה וחצי-שלוש שנים. במידה ומגישים ערעור הוא יכול להימשך שלוש-ארבע שנים נוספות, בהתאם לנסיבות. במקרים רבים עדיף להגיע לפשרה מכיוון שכך ישנה ודאות מלאה לגבי התוצאה, מתקבלות החלטות מהר יותר ואין אפשרות לערעור. יש לציין כי חברת הביטוח שואפת להגיע לסילוק התביעה ולכן במרבית המקרים היא משתפת פעולה כדי להגיע לפשרה ולסיים את ההליך.

מתי חל חוק התיישנות בתביעות?

לאחר שלוש שנים בתביעות ביטוח רגילות ולאחר שבע שנים בתביעות פלת"ד - פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

כיצד נפגעי תאונות דרכים מקבלים פיצויים?

על פי החוק במדינת ישראל כל רכב חייב להיות מבוטח בביטוח חובה. הביטוח מעניק כיסוי ביטוחי לנהג ולנוסעים ברכב לנזקי גוף במקרה של תאונת דרכים, והולכי רכב מבוטחים באמצעות הביטוח של הרכב שפגע בהם. כאשר מעורבים בתאונת דרכים מספר כלי רכב, אין משמעות לנהג שגרם לתאונה וכל חברת ביטוח משלמת לנפגעים שהיו בתוך הרכב המבוטח על ידה פיצוי על נזקי גוף וכן לאלו שנפגעו מחוץ לרכב על-ידי הרכב המבוטח על ידה. יש לציין כי אנשים שלא עשו ביטוח חובה עוברים על החוק ועשויים לקבל קנס ואף לקבל שלילת רשיון. חובה על המשתמש ועל המחזיק ברכב לוודא קיומו של ביטוח חובה בתוקף.

ישראל היא אחת המדינות הבודדות בה חוקק חוק הפלת"ד - ללא כל צורך בהוכחת אשם או רשלנות מצד הנהג הפוגע, ומשמעותו היא שכל נפגעי גוף עקב תאונות דרכים זכאים לפיצוי כספי, למעט חריגים כמו אדם שגנב רכב והיה מעורב בתאונה; במקרה כזה הכיסוי יהיה רק על הנפגעים ולא על הנהג. מדובר בחוק סוציאלי מאד שחוקק בין השאר בעקבות ריבוי תאונות דרכים ומטרתו היא לא להשאיר נפגעי גוף בתאונות דרכים ללא פיצוי כספי.

כיצד חברת הביטוח מחליטה מהו הסכום לפיצוי נזקי גוף?

קיימות נוסחאות לתחשיב נזק בביטוח חובה. ישנם תשלומים תכופים המשמשים כתשלומים זמניים עד שיוחלט התשלום הסופי וכדי לסייע למבוטח לשלם על טיפולים רפואיים או כל דבר אחר הקשור לנזקי גוף בעקבות התאונה. התשלום הסופי מתבצע לאחר שחברת הביטוח מקבלת את כל המסמכים הקשורים לתאונה מהמבוטח ומציעה סכום של פיצוי. חשוב לשמור קבלות ואישורים על כל טיפול רפואי, תרופות ועזרה בכסף שניתנה בעקבות התאונה. על-פי החוק עורכי דין תעבורה המטפלים במקרים של תאונות דרכים זכאים לשכר טרחה של 8% אם הוגשה תביעה לחברת הביטוח אך לא בבית-משפט, 11% אם הוגשה תביעה בבית-משפט והגיעו לפשרה ו-13% במידה והתקיים הליך מלא בבית-משפט וניתן פסק דין.

האם חברות הביטוח מחוייבות לבטח כל אחד בביטוח חובה?

ישנם אנשים שחברות הביטוח לא רוצות לבטח, כמו כאלו עם ריבוי עברות תנועה או נהגים ברכב עם רמת סיכון גבוהה כמו אופנוע. אולם, ישנו מענה חלופי בשם "הפול" וזהו מאגר לביטוחי חובה של כלי רכב. הביטוח ניתן על-ידי כל חברות הביטוח העוסקות בביטוח רכב חובה בישראל בהתאם להסכם הביטוח שחל עליהן. מדובר בביטוח שהפרמיה שלו יקרה בכ-25% מפרמיה רגילה אבל הוא מאפשר לכל אחד לרכוש כיסוי ביטוח חובה. ישנן מדינות ללא הסדר כזה ולכן אנשים לוקחים סיכון גדול או מעדיפים לא לנהוג ברכב.

מה קורה במקרים של "פגע וברח"?

קרן 'קרנית' הוקמה מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. הקרן מפצה נפגעי תאונות דרכים שסובלים מנזקי גוף ואינם יכולים לתבוע את המבטח לקבלת פיצויים במקרים הבאים:

1. תאונת פגע וברח.
2. נפגעים מרכב גנוב.
3. נפגעים מרכב שהנהג היה ללא רישיון נהיגה או רשיון נהיגה שאינו מתאים לרכב.
4. נפגעים ללא ביטוח חובה.
5. נפגעים מנהג שגרם לתאונה בכוונה, לדוגמה ניסה להתאבד או עשה תחרות על הכביש עם הרכב.
6. נפגעים מרכב שהיה מבוטח בחברת ביטוח שנכנסה להליכי פירוק.

הפיצוי הכספי מהקרן ניתן לכל הנפגעים, מלבד הנהג אשר נדרש לתביעת שיבוב (נתבע על-ידי הקרן).

בואו לדבר על זה בפורום המאבק מול חברות הביטוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום