סרטן שד גרורתי: תרופה חדשה

(0)
לדרג

PERJETA היא תרופה שמאטה את התפתחות הגידול הסרטני בשד ואושרה לשימוש בארה"ב. עד להגשתה לסל הבריאות ב-2013, ניתן לרכוש אותה באופן פרטי

מאת: גיא טופז, כתב zap doctoros

תרופה חדשה לטיפול בסרטן שד אושרה לאחרונה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה- FDA. התרופה מהווה חיזוק משמעותי לארסנל הטיפולי בחולות עם סרטן שד גרורתי מסוג כזה המבטא חלבונים הנקראים HER2, אשר לא טופלו קודם לכן בשלב הגרורתי של המחלה. התרופה החדשה נכנסת לשוק תוך פרק זמן קצר יחסית של מחקר, זאת לאחר שב-FDA התרשמו מעוצמת התוצאות שהוצגו במהלכו.

השד מורכב מרקמות שונות ובהן בלוטות מייצרות חלב, צינוריות דרכי החלב, רקמת תווך (סטרומה) ותאי שומן. סרטן השד עשוי להתפתח ברקמות השד השונות. מדובר במחלה הממאירה השכיחה ביותר בקרב נשים, ובארצות הברית מאובחנת כחולה בערך אחת מכל 8 נשים (12%). סרטן השד הינו גורם התמותה השני בשכיחותו בקרב נשים.
החלבונים ממשפחת HER הינם חלבונים המעורבים בשגשוג של תאים תקינים, ומתבטאים ביתר בסוגים מסוימים של סרטן השד. כאשר החלבונים הללו מתבטאים בתאים סרטניים הם מביאים לשגשוג ולהתרבות בלתי מבוקרת שלהם. התרופה החדשה, הנקראת פרג'טה (PERJETA, שם גנרי: PERTUZUMAB), נקשרת לרצפטורי HER2, ומקטינה את קצב התפתחות הגידול הסרטני. אם בבדיקה פתולוגית אובחנה התפתחות של תהליך ממאיר, יש לבצע בדיקות נוספות לרצפטורים להורמונים ולרצפטורים ל- HER2. כ-15%-20% ממקרי סרטן השד הינם חיוביים ל-HER2.

אחת מדרכי הטיפול היום בסרטן שד גרורתי, אשר הינו חיובי ל- HER2, הינה באמצעות מישלב של טיפול ביולוגי וכימותרפיה: תרופה הנקראת הרצפטין וטיפול כימותרפי באמצעות תרופה בשם דוצטקסל (DOCETAXEL). הרצפטין פועלת במנגנון של פגיעה בפעילות החלבונים מסוג HER2, באופן שונה מזה שבו פועלת פרג'טה, כך שהוספה של פרג'טה מהווה תקיפה של פעילות החלבונים הללו במנגנון נוסף.

לדברי ד"ר נועה בן ברוך, מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי "קפלן" ויו"ר הוועדה המייעצת באגודה למלחמה בסרטן, אנו נמצאים היום בגל השני של הטיפולים הביולוגיים בסרטן בכלל ובסרטן השד בפרט. כיום משפרים תרופות קיימות ויוצרים מגוון טיפולים טוב יותר. "התרופה הרצפטין, למשל, היוותה מהפך של ממש אצל חולות בהן סרטן שד חיובי ל-HER2. שילובה של פרג'טה בטיפול מביא לתוצאות טובות מאוד משום שהשילוב בין התרופות השונות משפר את הפעולה נגד החלבון".

התרופה מאריכה את ההפוגה במחלה

במחקר בשם CLEOPATRA נבחנה יעילותה ובטיחותה של התרופה החדשה. במחקר זה השתתפו 808 חולות סרטן שד גרורתי, חיוביות לחלבוני HER2. החולות חולקו לשתי קבוצות, הראשונה קיבלה טיפול ראשוני בדוצטקסל, הרצפטין ופרג'טה והאחרת קיבלה טיפול ראשוני בדוצטקסל, הרצפטין ובפלסבו. הטיפול בתרופה החדשה הביא לכך שאצל רבות מהמטופלות חלה נסיגה בסרטן והארכה משמעותית בפרק הזמן שבו לא חלה החמרה במחלה (PROGRESSION-FREE SURVIVAL). בקבוצת החולות אשר טופלה בפלסבו (בנוסף לדוצטקסל והרצפטין) פרק הזמן עמד על 12.4 חודשים, ואיל קבוצת החולות אשר טופלה בפרג'טה (בנוסף לדוצטקסל והרצפטין), פרק הזמן שבו לא החמירה המחלה עמד על 18.5 חודשים. זהו פרק זמן לא מבוטל ביחס לסרטן שד גרורתי, עם הקלה בתסמינים הגופניים של המחלה ורגיעה בהתמודדות הנפשית.

תופעות הלוואי השכיחות מהטיפול המשולב בשלושת התרופות היו שלשול, נשירת שיער, פגיעה במערכת החיסון, בחילות ופריחות, אך לדברי ד"ר בן ברוך מרבית מתופעות הלוואי נבעו מהשימוש בכימותרפיה ולא מן התרופה פרג'טה עצמה. התרופה נרשמה בארצות הברית ועתידה להירשם גם בארץ. כרגע ניתן להשיג אותה בישראל בקנייה פרטית, אך היא תוגש לוועדת סל הבריאות ב-2013. "עם זאת", מוסיפה ד"ר בן ברוך, "חשוב לדעת כי נערכים בארץ, במספר מרכזים רפואיים, שני מחקרים בהם מוענק טיפול בפרג'טה.

אחד מן המחקרים נערך בקרב חולות בסרטן שד גרורתי אשר מבטא ביתר את החלבון HER2 אשר לא קיבלו טיפול בכימותרפיה קודם לכן. המחקר השני נערך בקרב חולות בסרטן שד המצוי בשלב מוקדם אשר מבטא ביתר את החלבון מסוג HER2".

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום