גיל המעבר: טיפולים הורמונאליים

(31)
לדרג

הפרעות שינה, יובש בנרתיק, גלי חום, ירידה בחשק המיני, דלקות בדרכי שתן ודיכאון הם רק חלק מתופעות הלוואי שמהן סובלות נשים בגיל המעבר. מה עושים?

מאת: מערכת zap doctors

האסטרוגן חיוני ביותר לבריאותה של האשה. בכל האיברים בגוף ישנם קולטנים של ההורמון המרכזי הזה רמתו בזרם הדם בגוף יורדת עקב כך שייצורו בשחלה נחלש או נפסק, בריאותה של האשה מתערערת", כך אומר פרופ' ברי קפלן, רופא בכיר בבית החולים בלינסון, סגן מנהל בית החולים לנשים לענייני הקהילה ויו"ר האגודה לגיל המעבר.

נשים רבות המגיעות לגיל המעבר, המתחיל סביב גיל 50 ומתאפיין בהפסקת המחזור החודשי, מתחילות לסבול מתחלואה. פרופ' קפלן: בהגיע האישה לגיל מסוים היא מתחילה לעבור תהליכים פיסיים מורכבים שראשיתם ירידה בביוץ ובפוריות. בהמשך התהליך, ההפרשה של ההורמון אסטרוגן בגוף האישה נפסק ומחסורו ניכר בכל האיברים בגופה. עובדה זו יכולה בוודאי להסביר מדוע במחלקות רבות בבתי חולים, כמו המחלקה הקרדיולוגית, ניתן לפגוש גברים צעירים עם מחלות לב, אבל לא נשים צעירות. האסטרוגן מעניק לגוף האישה מערך הגנה מובהק ויקר ערך ששומר על בריאותה ומבטיח, פעמים רבות, תפקוד תקין של איבריה".

לדברי פרופ' קפלן, "גיל המעבר עלול להביא עמו תופעות לוואי מיידיות כמו הפרעות שינה, גלי חום, הזעות לילה, ירידה בחשק המיני, יובש בנרתיק, דלקות בדרכי שתן ודיכאון; זאת בנוסף לתופעות לוואי ארוכות טווח כגון פגיעה בעצמות השלד, פגיעה בלב, הפרעות זיכרון ומחלות נוירולוגיות המתלוות לגיל.

גיל המעבר
גיל המעבר

טיפול מותאם

בשוק קיים מגוון של טיפולים האמורים לסייע לנשים להתמודד עם תופעות הלוואי של גיל המעבר. לפי פרופ' קפלן, הטיפולים המוצעים הם בעיקרם טיפולים הורמונאליים, וההבדל ביניהם הוא במינון ההורמונים ובצורת מתן התרופה. הטיפולים השונים כוללים מינונים משתנים של ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון שניתנים בצורות מגוונות: דרך הפה, באביזרים המוחדרים לנרתיק, באמצעות התקן המותקן ברחם האישה, באמצעות משחה ובאמצעות מדבקות.

היתרון הבולט של מגוון הטיפולים הרחב הוא היכולת להתאים כל טיפול לצרכי האישה, בהתחשב במאפייניה, תוך התמקדות במטרה המקווה ובתופעות הלוואי הסובייקטיביות ומצבה הרפואי הכללי של כל אישה ואישה", אומר פרופ' קפלן. כך, למשל, לאישה הסובלת מירידה בחשק המיני נמליץ על טיפול ב'ליויאל'- הורמון סינתטי שכמעט זהה לאסטרוגן. לאישה הסובלת מלחץ דם נמליץ על נטילת 'אנג'ליק' המכילה פרוגסטרון מסוג דרוספירנון היעיל בהורדת לחץ דם, ולנשים המעוניינות בטיפול הורמונלי במינון נמוך נמליץ על 'אביאנה'- תרופות המכילות מעט אסטרוגן ומעט מאד פרוגסטרון. לנשים הסובלות מבעיות בכיס המרה יינתן טיפול חלופי עם מינון נמוך של אסטרוגן; לנשים שעברו כריתת רחם נמליץ לקבל תרופות המכילות אסטרוגן בלבד מאחר שאינה זקוקה להגנה על רירית הרחם, לאישה עם סיכון ללקות בסרטן שד יינתן טיפול שכולל מעט פרוגסטרון, דוגמת 'ליויאל' או "אביאנה" מאחר שהפרוגסטרון חשוד כגורם לסרטן השד והוא אף עלול לפגוע באבחון קיומו של סרטן השד מפני שהוא גורם לעלייה בצפיפות השד, באופן שמקשה על ביצוע ממוגרפיה אמינה".

רצוי להתחיל מוקדם

לדברי פרופ' קפלן, "כדי שטיפול הורמונלי יהיה יעיל וכדי להימנע מהנזקים ארוכי הטווח שגורם היעדר האסטרוגן לגוף האישה, יש להתחיל מוקדם ככל הניתן בטיפול הורמונלי. "אני ממליץ לכל הנשים שמתחילות לחוש בתופעות לוואי כלשהן ואשר המחזור החודשי שלהן הסתיים לפנות לרופא מומחה לקבלת ייעוץ והתאמת טיפול הורמונלי חלופי הולם. בדרך זו הסיכון לסבול מאוסטיאופורוזיס, מחלות לב, פגיעה בזיכרון ומחלות נוספות הנובעות מגיל המעבר קטן באופן משמעותי".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים
פורום גיל המעבר וטיפול הורמונלי חילופי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום