ישראל, רחוקה ממדינות ה-OECD

(0)
לדרג

ההוצאה הציבורית על בריאות נמוכה בישראל יחסית למדינות הארגון, וכך גם מספר המיטות העומדות לרשות המאושפזים. עם זאת תוחלת החיים בישראל גבוהה מהממוצע

מאת: מערכת zap doctors

הנטל הנופל על ישראלים בגיל העבודה גבוה יחסית לבני גילם במדינות אחרות החברות בארגון המדינות המפותחות (OECD); ההשקעה של המדינה בבריאות נמוכה יותר, אך בכל זאת - תוחלת החיים בישראל מעוררת קנאה במערב. כך לפי נתונים שמפרסם היום (א') משרד הבריאות, לקראת פרסום קובץ הנתונים השנתי של OECD על מערכות הבריאות במדינות הארגון.

פחות מ-2 מיטות לאלף איש

מהנתונים עולה כי שיעור המיטות לאשפוז כללי בישראל נמוך יחסית למדינות אחרות החברות בארגון (מתחת לישראל ישנן 2 מדינות בלבד) ועומד על כ-1.9 מיטות לאלף נפש, לעומת ממוצע של 3.4 במדינות החברות ב-OECD. כתוצאה מכך ניצול המיטות בישראל גבוה ביותר, דבר המשתקף במשך אשפוז קצר יותר (4 ימים בממוצע יחסית ל-6.3) ותפוסת מיטות גבוהה (96.3% בישראל, הנתון הגבוה ביותר בארגון, לעומת 75.9% בממוצע בקרב המדינות החברות בארגון).

ההוצאה הלאומית על בריאות בישראל כאחוז מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) נמוכה ביחס למדינות ה-OECD ועומדת על 7.9% בלבד, לעומת 9.6% במדינות החברות בארגון. גם שיעור ההוצאה הציבורית (במימון ציבורי) מתוך כלל ההוצאה על בריאות נמוך בהשוואה למדינות החברות בארגון; בשנת 2009 הוא עמד על 58.5% בלבד לעומת 71.7% במדינות החברות ב-OECD.

מחצית ממספר האחיות

בנוסף, שיעור האחיות לאלף נפש בישראל נמוך מאוד בהשוואה למדינות החברות בארגון, והוא עמד בשנת 2010 על 4.8 בהשוואה לממוצע הארגון שהיה 8.7. ארגון ה-OECD מציין אמנם לחיוב את שיעור הרופאים הגבוה בישראל - 3.5 לאלף איש לעומת 3.1 במדינות החברות בארגון, אך לפי תחזיות משרד הבריאות, שיעור הרופאים צפוי לרדת בשנים הבאות אל מתחת לממוצע זה.

למרות כל אלה, ישראל היא מדינה צעירה עם תוחלת חיים גבוהה מהממוצע במדינות ה-OECD. תוחלת החיים הממוצעת של גבר ישראלי גבוהה כמעט ב-3 שנים בהשוואה ל-79.7, ממוצע בקרב גברים במדינות ה-OECD. בקרב נשים הפער נמוך יותר ועומד על 1.1 שנים (83.6 לעומת 82.5).

שיעור בני 65 ומעלה באוכלוסייה עומד בישראל על 10% לעומת 15.3% שהוא הממוצע במדינות ה-OECD. שיעור הילדים מתחת לגיל 14 בישראל הוא 28% והוא השני בקרב מדינות ה-OECD. שיעור תמותת תינוקות בישראל נמוך מהממוצע הקיים במדינות החברות בארגון ועמד בישראל בשנת 2010 על 3.7 מקרי מוות לאלף לידות של תינוקות חיים, לעומת 4.3 בקרב מדינות ה-OECD. שיעור התמותה בישראל נמוך יותר מאשר בארה"ב ובבריטניה למשל, אך גבוה בהשוואה לספרד, יוון ומדינות סקנדינביה.

היחס בין שתי קבוצות הגיל - עד 14 ומ-65 ומעלה - לשאר תושבי ישראל (בגיל 15-64) הוא מה שמכונה "יחס תלות", המבטא את הנטל הקיים על האוכלוסייה בגיל העבודה לספק רשת ביטחון חברתית למבוגרים ולילדים. מדד התלות בישראל הוא 61.1% - הגבוה ביותר בקרב המדינות החברות בארגון.

בעיה נוספת שמעלה הדו"ח הוא שיעור ההשמנה בישראל, העומד על 16% בקרב מבוגרים. זהו אמנם נתון נמוך משמעותית מהשיעור בארה"ב (28.1%), אך גבוה מזה של איטליה (10.3%) וצרפת (12.9%).

"הישגים למרות העומס"

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, התייחס לממצאים והודיע כי בשנים הקרובות יתווספו מיטות אשפוז חדשות. "הגענו לסיכום על תוספת של 1,000 מיטות אשפוז בחמש השנים הקרובות. הישג זה ישפר את מצבה של ישראל ביחס למדינות הארגון. תוחלת החיים בישראל גבוהה מן הממוצע במדינות ה-OECD וזאת בשל רמת הרפואה הגבוהה בארץ. כמו כן שיעור תמותת התינוקות הנמוך יחסית. הגענו להישגים למרות העומס על המערכת".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, ציין כי "שיעור המימון הציבורי הנמוך יחסית מחזק את טיעוננו לתוספת משאבים למערכת הבריאות הציבורית. תוספת שכזו חיונית ביותר לשימור איכות שירותי הרפואה והגברת השוויוניות במערכת הבריאות".

עריכה: יאנה גימפלביץ'

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום