סוכרת: יתרונות האינסולין המהיר

(0)
לדרג

מחקר שנערך בקרב חולי סוכרת מסוג 2, העלה כי תוספת של אינסולין מהיר פעולה בסמוך לארוחה מסייעת לשמור על רמת הסוכר הרצויה בגוף ומשפרת את המצב הבריאותי

מאת: מערכת zap doctors

הסיבות לסוכרת מסוג 2 הן ב-90% מהמקרים עודף משקל ונטייה משפחתית. לולא עודף המשקל, אנשים הסובלים מהמחלה היו יכולים למנוע אותה למרות הנטייה המשפחתית. בעשור האחרון הרופאים מודעים לעובדה שישנו מצב טרום סוכרתי, הנמשך כ-5-8 שנים ובמהלכו חלים בגוף שינויים מסוימים. אם מאבחנים את השינויים הללו בזמן אפשר לעצור את התפתחות המחלה, וכדי לאבחן אותם נדרשות בדיקות של רמת הסוכר בדם. אחרי שהמחלה מתפתחת, הדרך היחידה לשלוט בה היא באמצעות טיפול תרופתי באינסולין.

"ישנם סוכרתיים שרמת הסוכר בדמם מעל הנורמה (מעל 100) לאחר צום של לילה שלם, וניתן לבדוק זאת על-ידי בדיקת דם", מסבירה ד"ר בתיה קורנבוים, מומחית לרפואת משפחה ורכזת תחום פרויקטים לטיפול בהשמנה בשל שירותי בריאות כללית, מחוז חיפה וגליל מערבי. "לעומתם, ישנם אנשים שרמת הסוכר שלהם גבוהה אחרי האוכל, וזאת ניתן לבדוק על-ידי העמסת סוכר הנעשית כאשר תוצאות בדיקת הדם גבוליות (100-126)".

אינסולין מהיר
אינסולין מהיר

לשלב בין ארוך וקצר

אנשים הסובלים מסוכרת סוג 2 מקבלים אינסולין ארוך טווח פעם ביום (לרוב לפני השינה) שפועל 24 שעות, על-מנת לאזן את רמת הסוכר בדם בצום, אולם ישנם כאלה שצריכים חיזוק נוסף. "כשרמות הסוכר בדם גבוהות מידי אחרי האוכל (לרוב מעל 200), המשמעות היא שהגוף לא מסוגל להתמודד עם עומס הפחמימות שבארוחה. הלבלב אמנם מפריש אינסולין בתחילת הדרך, אולם ישנה עמידות לפעולתו, ועם הזמן בגלל שהוא עובד באופן אינטנסיבי, נגמרות הרזרבות של הלבלב", אומרת ד"ר קורנבוים. "בשלב זה יש צורך בהזרקת אינסולין מהיר פעולה" .

אינסולין מהיר פעולה (כגון נובורפיד) נכנס לפעולה תוך 15 דקות בלבד ופעולתו נמשכת כשלוש שעות. בדרך-כלל מומלץ לקחת אותו לפני כל ארוחה, בעיקר כזו הכוללת פחמימות. על מנת לרסן את העלייה ברמת הסוכר שלאחר הארוחה. משתמשים בו גם להורדה של רמת הסוכר כאשר יש צורך בתיקון מיידי. שילוב של האינסולין ארוך הטווח שניתן כל ערב והאינסולין קצר הטווח מאזן את רמות הסוכר בדם כך שלא יעלו גם אחרי צום בלילה וגם לאחר ארוחות.

ממחקר שפורסם בקונגרס הסוכרת העולמי בדצמבר 2011 על-ידי הפדרציה הבינלאומית לסוכרת, עולה כי נטילת אינסולין מהיר פעולה בתוספת לאינסולין הבסיסי הביאה לאיזון ברמות הסוכר במטופלים ושיפרה את בריאות החולים בסוכרת מסוג 2. במחקר, שנמשך 24 שבועות, לקחו חלק אנשים הסובלים מסוכרת סוג 2 המתחילים או מגבירים את הטיפול באינסולין, מ-28 מדינות ברחבי אסיה, אפריקה, אירופה ואמריקה הלטינית. הניתוח הנוכחי התבסס על מידע מ-519 נבדקים, שטופלו בעבר באינסולין בסיסי והוסיפו אינסולין מהיר פעולה הנלקח עם הארוחה לשגרת הטיפול שלהם.

לשמור על איזון

"הגוף צריך להיות בשיווי משקל", אומרת ד"ר קורנבוים. "לכל הערכים יש טווח נורמה מסוים, וכל רקמה צריכה סביבה יציבה כגון רמות חומציות ורמות סוכר קבועות. כדי שהרקמות בגוף יעבדו טוב הן חייבות שיהיו תנאים אופטימליים, ממש כמו במעבדה. אולם כשהתאים בגוף נמצאים בסביבה מתוקה עקב רמות סוכר גבוהות, ההשפעה הראשונית היא על כלי הדם, ובעיקר על כלי הדם הקטנים".

המשמעות של פגיעה בכלי הדם הקטנים היא פגיעה ישירה ברשתית העין, בכליות, בקצוות הגפיים ובנימים. "הסיבוכים שעלולים להיווצר מהפגיעה הם רבים ומסוכנים", מציינת ד"ר קורנבוים. "יכולה להיווצר פגיעה בראייה עד כדי עיוורון, פגיעה בכליות עד מצב של צורך בדיאליזה ופגיעה בגפיים עד מצב של קטיעה. לכן חשוב מאוד לדאוג שרמת הסוכר בגוף תהיה מאוזנת".

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום