עיסוי תינוקות נגד כאב

(0)
לדרג

מחקרים חדשים מגלים כי עיסוי קצר עשוי להקל על כאב בזמן בדיקות דם. גם לשיטה המסורתית של עיטוף יש תועלת; תינוקות שקיבלו טיפול לפני הבדיקות בכו פחות

מאת: מערכת zap doctors

עיסוי הזרועות והידיים של תינוקות ועיטוף תינוקות (Swaddling) עשויים להקל משמעותית על הכאב שחווים התינוקות במהלך בדיקות דם. כך לפי מחקרים שהוצגו לאחרונה בכנס של אגודת הכאב האמריקאית.

במחקר הראשון, בחנו החוקרים את ההשפעה של עיסויים של הגפיים העליונות של תינוקות ביחידות טיפול נמרץ ביילודים לפני דקירת וריד לצורך בדיקות דם. המחקר כלל 65 תינוקות שחולקו לשתי קבוצות. 32 התינוקות בקבוצה הראשונה קיבלו עיסוי למשך שתי דקות לפני בדיקת הדם הראשונה וטיפול שגרתי לפני הבדיקה השנייה. בקבוצה השנייה הסדר היה הפוך טיפול שגרתי תחילה ולאחר מכן עיסויים.

החוקרים תיעדו את התגובות ההתנהגותיות והפיזיולוגיות של תינוקות מיד לאחר העיסוי ובמהלך 30 השניות הראשונות לביצוע בדיקת הדם. אחות שלא ידעה אם התינוקות קיבלו עיסוי לפני הפעולה או לא, דירגה את התינוקות בסולם של 0-21 נקודות, כאשר ציון גבוה יותר מעיד על תגובה עזה יותר לכאב.

מדד הכאב הממוצע בקבוצה הראשונה היה 5.84 בליווי עיסויים ו-12.66 ללא עיסויים. המדדים המקבילים בקבוצה השנייה עמדו על 7.3 ו-11.33, בהתאמה. לאור זאת, החוקרים סיכמו כי הטכניקה יעילה בהפחתת כאב בתינוקות, כאשר לאחר עיסויים הבכי היה פחות משמעותי.

במחקר השני, חוקרים מסין עטפו תינוקות פגים לפני ביצוע בדיקת הדם דרך העקב. הם חילקו באקראי 27 פגים לשתי קבוצות, באחת מהן התינוקות נעטפו ובשנייה לא. החוקרים מדווחים כי מדדי הכאב היו נמוכים יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת מיד לאחר בדיקת הדם דרך העקב ו-2, 4 ו-6 דקות לאחר הבדיקה. קצב הלב הממוצע וריוויון החמצן היו נמוכים יותר בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת בכל נקודות הזמן. קצב הלב וריוויון החמצן בדם שבו לערכי הבסיס לאחר שתי דקות, אך בקבוצת הביקורת נדרשו 6-8 דקות עד ששבו לערכים התקינים.

החוקרים לא זיהו כלל תופעות לוואי, אך ההנחה היא כי עיטוף תינוקות הוא אמצעי מעשי פחות מעיסויים, מאחר שבמקרים אלו הגישה לוורידים של התינוקות פחות נוחה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום