לעישון פאסיבי השפעה ארוכת טווח

(0)
לדרג

אצל מבוגרים שנחשפו לעישון בילדותם נמצאו תסמינים למחלות נשימתיות גם בסוף שנות ה-30 לחייהם. הסיבה: מערכת הנשימה של הילדים פגיעה מאוד להשפעות עישון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הורים מעשנים, דעו כי חשיפה של ילדכם לעישון סיגריות במהלך תקופת ילדותם היא בעל השפעות ארוכות טווח על מצבם הבריאותי גם בבגרות. ממצאי מחקר חדש שפורסמו בכנס הבינלאומי מטעם ה-American Thoracic Society מעלים כי במבוגרים שנחשפו במהלך ילדותם לעישון פאסיבי נרשמה עלייה בסיכון לתסמינים ומחלות נשימתיות: עלייה של פי שניים בסיכון לצפצופים ממושכים, עלייה של פי 6 בסיכון לשיעול ממושך, ועלייה של פי 2.5 בסיכון לשיעול כרוני (שיעול שנמשך למעלה משלושה חודשים).

מדגם המחקר כלל כ-370 נבדקים, מסוף גיל ההתבגרות ועד סוף שנות ה-30 לחייהם, כאשר למעלה ממחציתם נחשפו לעישון סיגריות כילדים. החוקרים מצאו כי בקרב אלה שנחשפו לעישון של הוריהם במהלך ילדותם, ללא תלות בשאלה האם נהגו לעשן כמבוגרים, חלה עלייה משמעותית בסיכון לצפצופים ושיעול כרוני - תסמינים המעידים על הפרעה בתפקוד הריאתי ורומזים לסיכון למחלת ריאות חמורה בשלב מאוחר יותר. המשתתפים התבקשו להשלים שאלונים בנוגע למצבם הבריאותי והרגלי העישון שלהם כל שנתיים.

השפעה לאורך זמן

החוקרים מסבירים כי מדובר בממצאים מרשימים, שלא מדגימים רק השפעה על מערכת הנשימה בילדות, אלא מצביעים על השפעות נותרות לאורך זמן. במהלך 6-8 השנים הראשונות לחיים, מערכת החיסון ומערכת הנשימה של הילדים פגיעות מאוד להשפעות של עישון; גם במתבגרים, הריאות ממשיכות להתפתח. אם הם נחשפים לגירוי מזיק, דוגמת עישון סיגריות, ייתכן כי לחשיפה תהיינה השפעות ארוכות טווח.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום