תרופה סינית נגד תאי סרטן

(0)
לדרג

תרופה סינית עממית עתיקה עשויה להוות את המפתח לטיפול לא רעיל נגד סרטן

מאת: תרופה סינית עממית עתיקה עשויה להוות את המפתח לטיפול לא רעיל נגד סרטן

שני חוקרים בביו-הנדסה מאוניברסיטת וושינגטון מצאו טיפול אפשרי מבטיח לסרטן מבין תרופות סיניות עממיות.
ראש המחקר, הפרופסור הנרי לאי ועוזר המחקר הפרופסור נרנדרה סינג בחנו את המאפיינים הכימיים של תוצרי wormwood מול תאים של סרטן השד, והגיעו לתוצאות מפתיעות בהצלחתן. מחקר שפורסם בגיליון האחרון של "מדעי החיים" מתאר כיצד התוצרים חיסלו למעשה את כל תאי הסרטן האנושי שנחשפו אליהם בטווח של 16 שעות.
לא רק שנראה שהתרופה יעילה, היא גם מאוד סלקטיבית, אומר לאי. היא מאוד רעילה כלפי תאי הסרטן, אך לא מביאה לשום תופעות לוואי בתאי השד האחרים.
הרכיב ארטמיסינין אינו חדש. ככל הנראה הופק מהצמחArtemesia annua L. המוכר כעץ התולע מזה אלפי שנים על ידי הסינים, שהשתמשו בו כדי להלחם במלריה. ואולם שיטת הטיפול נעלמה במרצת השנים. ארטמיסינין התגלה מחדש בחפירות ארכיאולוגיות בשנות השבעים שגילו מתכונים עתיקים לתרופות, וחזרו לשימוש נפוץ באסיה ובאפריקה כטיפול במחלה המועברת באמצעות יתושים.
הרכיב מסייע כנגד המלריה משום שהוא מתחבר לריכוזי הברזל הגבוהים שיש בטפיל המלריה. כשארטמיסינין נפגש בברזל, נעשית ריאקציה כימית המשחררת אטומים טעונים שהכימאים מכנים "רעלנים חופשיים". רעלנים אלה תוקפים את רקמות התאים, שוברים אותן ומחסלים את הטפיל החד תאי.
לפני כשבע שנים לאי העלה את ההנחה שהתהליך יכול לפעול גם כנגד סרטן.
"תאי הסרטן צריכים הרבה מזון כדי לשכפל DNA כאשר הם מתחלקים" מסביר לאי. "כתוצאה מכך, תאי סרטן מכילים ריכוזי ברזל גבוהים בהרבה מתאים רגילים. כשהתחלנו להבין איך הארטמיסינין פועל, חשבתי שבעצם אפשר להשתמש במידע הזה על מנת לתקוף תאים סרטניים".
הרעיון המרכזי, על פי לאי וסינג היה למלא את התאים הסרטניים בתרכיז ברזל, ואז להכניס את הארטמיסינין שיחסל את הסרטן. על מנת לאפשר יותר ברזל מתאים רגילים התאים הסרטניים מכילים יותר קולטנים של טרנספרין, שבילים סלולאריים המאפשרים גישה של הברזל לתא. תאי סרטן השד אינם שונים. הם מכילים פי 5 עד 15 יותר קולנטים מתאים רגילים על פני השטח.
החוקרים חשפו תאים סרטניים ותאים רגילים למינונים של הולוטרנספרין (המתקשר עם קולטני הטרנספרין להעברת הברזל לתאים), דיהידרוארטימיסינין (צורה מבוססת מים של ארטימיסינין) וצירוף של שני המרכיבים. התאים שנחשפו רק לאחד מהמרכיבים לא הראו כל השפעה משמעותית. תאי השד הבריאים, שנחשפו לשני המרכיבים, הראו השפעה מינימלית. ואולם התאים הסרטניים שנחשפו לשני המרכיבים, הראו השפעה דרמטית.
לאחר שמונה שעות, רק 25% מהתאים הסרטניים נותרו. לאחר 16 שעות, כמעט כולם מתו.
מחקר מוקדם יותר שנעשה על תאי לוקמיה הראה תוצאות מבטיחות עוד יותר. התאים הללו הוכחדו לאחר 8 שעות. הסבר אפשרי לכך עשוי להיות רמת הברזל הגבוהה של תאי הלוקמיה.
"תאים אלה הם בעלי ריכוזי הברזל הגבוהים ביותר מבין תאים סרטניים" מסביר לאי. "בתאי לוקמיה יש ריכוז הברזל גבוה ביותר מפי 1000 מתא רגיל".
השלב הבא על פי לאי הוא בחינה על בעלי חיים. ניסויים מוגבלים כבר נעשו בתחום. במחקר מוקדם כלב הסובל מסרטן העצמות בצורה כה חמורה עד שלא הצליח ללכת הבריא לחלוטין לאחר חמישה ימים בהם קיבל את הטיפול. ואולם יש צורך בניסויים קפדניים יותר.
אם התהליך יממש את ההבטחה הגלומה בו, ייתכן שיש בכך לעורר מהפכה בטיפול בסרטן מסוגים מסויימים, אומר לאי. המטרה היא להגיע לטיפול שנלקח דרך הפה, על בסיס של טיפולי חוץ.
"זה יהיה קל מאוד, וזה יכול להתאפשר" אומר לאי. "המחיר הוא יתרון נוסף, כשני דולר למנה, וזה זול מאוד. ולאור המספרים הגדולים של אנשים שכבר לקחו ארטימיסינים כטיפול נגד מלריה, אנו יודעים שהתרופה בטוחה."
לא משנה מה יקרה, אומר לאי, חלק מהקרדיט צריך להיזקף לזכותו של אותו רוקח לפני אלפי שנים.
"מה שמרתק זה שמדובר בתרופה שהסינים השתמשו בה כבר לפני אלפי שנים" אמר. "אנחנו רק מצאנו יישום אחר לתרופה הזו".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום