שיניים רגישות: אל תגזימו בצחצוח

(2)
לדרג

מי שמצחצח את השיניים באינטנסיביות עלול לגרום להן ולחניכיים נזק. הפתרון: לבחור במשחות שיניים ובמברשות שיניים מתאימות, ולצחצח בנחישות אך גם ברגישות

מאת: מערכת zap doctors

תוחלת החיים הארוכה והשינויים התזונתיים מרחיקי הלכת במאה האחרונה גרמו לתופעות חדשות ובלתי מוכרות הקשורות לשיניים", אומרת השיננית איריס מנצר. אחת התופעות האלה, שבולטת בעיקר בעולם המערבי, היא "שיניים רגישות": תחושות של כאב בשיניים, כל אימת שהן באות במגע עם נוזל או מזון חם במיוחד או קר במיוחד. ישנן דרגות שונות של רגישות בשיניים", מסבירה מנצר. "עם חלוף הזמן, אצל רוב האנשים הרגישות בשיניים גדלה עם הגיל.

נתקלתי בלא מעט מטופלים שנמנעים כליל בימי הקיץ החמים מאכילת אבטיח, קרטיב או גלידה וכאלה שבימי החורף החמים לא יכולים להתנחם ולהתחמם באמצעות צלחת מרק חם. אנשים רבים נאלצים לשטוף את הפה במים חמים או פושרים בלבד. כל מגע עם נוזל או מזון בטמפרטורה קיצונית לכאן או לכאן גורם להם כאב חד, או כאב אמורפי מופשט, צמרמורות, דקירות, גירוי או גירוד בשיניים, בחניכיים ובחלל הפה".

שיניים רגישות
שיניים רגישות

מגוון גורמים

רגישות השיניים נגרמת בעקבות נסיגת חניכיים. החניכיים הם רקמה דקה העוטפת את שורשי השיניים אשר מורכבים מחומר המכונה "דנטין". הדנטין, הממוקם בצוואר השן מקבל הגנה מהחניכיים העוטפות אותו ואינו אמור להיות חשוף למאכלים, לחיידקים ולחומרים המצויים בחלל הפה. אורח החיים המודרני גורם לשחיקה או לנסיגה של החניכיים וחושף את הדנטין שבא במגע עם מזון או נוזל חם או קר מדי באופן שגורם לתחושות לא נעימות. כמו כן, השיניים, לפי מנצר, נועדו לשרת אותנו 35 שנה לערך והעלייה בתוחלת החיים דורשת מהן תפקוד של 50 שנה נוספות, במהלכן יעילותן נפגעת ורגישותן עולה.

צחצוח שיניים אגרסיבי הוא גורם מרכזי לרגישות שיניים בעולם המערבי. המודעות הגבוהה לחשיבותו של צחצוח שיניים אינטנסיבי והרצון לשמור על בריאות השיניים גורם, לא פעם, דווקא לתוצאה הפוכה. אנשים נכנסים למצב של 'אובר דואינג', מעין השתדלות יתר שמובילה לצחצוח תכוף מדי ואינטנסיבי מדי. הם רוצים על ידי כך למנוע פגיעה בשן, אך אינם מודעים לכך שהשיניים והחניכיים הם איברים רגישים במיוחד. הצחצוח האגרסיבי והתכוף מדי פוגע באמייל הציפוי החיצוני של השן וגם דוחף את החניכיים כלפי מטה וחושף את שורשי השיניים, תוך פגיעה באזור צוואר השן".

גורם בולט נוסף שמזכירה מנצר הוא סוגי המזון המודרניים: היום אנשים אוכלים באופן שונה לגמרי מבעבר ושיניהם נחשפות למאכלים חמוצים בתדירות גבוהה וכן למאכלים עם רמת חומציות גבוהה. החומציות במאכלים שוחקת את הדנטין ופוגעת ב'טובוליס' תעלות רגישות ביותר המצויות בדנטין. ככל שהדנטין חשוף יותר, כך הוא ניזוק יותר עקב החשיפה למזון וחומציות, כשהנזק מתבטא בכאב ורגישות, שהולכים ומתגברים ככל שהנזק של הדנטין גדל. גם הגזים במשקאות המוגזים, לרבות סודה, פוגעים בדנטין".

משחת שיניים מתאימה

לצידם של גורמים אלה מחלות חניכיים שונות גורמות אף הן לנסיגת חניכיים, מצב שמותיר את הדנטין חשוף ופגיע. אנשים הסובלים מדלקות חניכיים נוטים להשתמש במשחות חניכיים אלימות מאוד שאמורות לסייע במלחמה בחיידקים מחוללי המחלה, וכך הם בד בבד עם חיסול דלקות החניכיים המשחות האלה מחסלות גם את ההגנה על שורשי השיניים.

מנצר: חשוב לכל אדם, ובוודאי למי שסובל משיניים רגישות, לבחור משחת שיניים שלא שוחקת את השן. משחות שיניים אגרסיביות עשירות במלחים נלחמות אולי היטב בחיידקים, אך הן בהכרח גם פוגעות באמייל ובצוואר השן וחושפות את הדנטין לפגיעה מהמזון וממרכיבי משחת השיניים עצמה.

כשבאים לבחור משחת שיניים יש לשים לב לכמה מאפיינים: יש לבחור משחת שיניים עשירה בפלואוריד, קרי עם PPM ברמה של 1400-1500. פלואוריד הוא חומר חיוני לחיזוק הדנטין. מומלץ לבחור משחת שיניים שמצוין על גביה שהיא מיועדת להקלה ברגישות שיניים, מאחר שאלה מכילות גם חומרים שקושרים את הפלואוריד לקצוות הטובוליס החשופות וגורמות לו לשקוע ולפעול במהרה וכך מסופקת הקלה מיידית ברגישות השיניים. שימוש ממושך ועקבי במשחה כזו משיג הקלה מתמדת ומעלים, הלכה למעשה, את התחושות שיוצרת הרגישות בשיניים. כדאי לבחור במשחת שיניים עם מקדם שחיקה נמוך, שה-(RDA (Relative Dental Abrasion מקדם שחיקה יחסי שלו נמוך במיוחד ואיננו גבוה מ-80. כמו כן יש לבחור במברשות שיניים אולטרא סופט, בין אם הן ידניות ובין אם הן חשמליות, שאז הן כוללות גם מנגנון שמפסיק את פעילותן במידה ומופעל לחץ רב מדי על השיניים".

בואו לדבר על זה בפורום רופאי שיניים - מומחים למחלות חניכיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום