קמפיין לעידוד היילודה בברים?

(0)
לדרג

לפי נתונים שהוצגו בכנסת, גיל היולדות עלה, שיעור טיפולי הפוריות בישראל מהגבוהים במערב ואיכות הזרע של הגברים ירדה. עכשיו שוקלים קמפיין להקדמת לידות

מאת: מערכת zap doctors

הפוריות שוב מסעירה את הכנסת. בדיון שהתקיים אתמול (ב') קראו חברי כנסת, ובראשם ח"כ רונית תירוש (קדימה) ל"קמפיין המגביר את מודעותן של נשים לגבי פוריותן בגיל צעיר והאופציות הטכנולוגיות להרות בגיל מאוחר יותר", במילים אחרות קמפיין לעידוד לידות. לדבריה, במסגרת הקמפיין ניתן לחלק גלויות בנושא בפאבים ובברים.

לפי נתוני מרכז המידע והמחקר של הכנסת, בישראל נפגשות מגמות המאפיינות מדינות מערביות רבות, דוגמת עליית גיל האם בלידה הראשונה ועליית גיל האם בלידה בכלל, ומאידך, מגמות המאפיינות מדינות מתפתחות מספר ילדים גבוה יחסית כ-3. בין השנים 1994 2010 עלה גיל האם הממוצע בלידה מ- 28.3 ל-30; גיל האם הממוצע בלידה הראשונה עלה באותן השנים מ-24.6 ל-27.2. בניגוד לעליית גיל הלידה, שיעור הפריון הכולל עלה מעט מ-2.88 בשנת 1995 ל-3.03 בשנת 2010.

דוחים לידות בגלל האופטימיות?

אלא שייתכן שבצל ההסתמכות על הטכנולוגיה, שמאפשרת להביא ילדים בגילאים מאוחרים יותר מבעבר, קיימת בורות רבה בנושא ואופטימיות יתר. בדיון משותף של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת אמרה תירוש כי בקרב הציבור רווחות ידיעות מוטעות רבות באשר לפוריותן של נשים. לפי נתוני מרכז המידע של הכנסת, ממחקר של ד"ר יעל השילוני-דולב, עולה כי הערכות סטודנטים לגבי סיכויי כניסה להריון גבוהות מאומדנים על סמך מידע רפואי. הסטודנטים ראו באור ורוד יותר את אפשרויות הפוריות בגילאי 41 -45 ובגילאי 46 -50, מהקיים בפרקטיקה הרפואית. סטודנטים שציינו כי הם מעוניינים להיות הורים בעצמם היו אופטימיים יותר מכאלה שאינם מעוניינים או שלא יודעים אם ברצונם להפוך להורים ביום מן הימים.

מנהלת היחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים הדסה בהר הצופים, ד"ר רונית קוכמן, הציגה בדיון נתונים לפיהם נשים משכילות אינן מודעות תמיד ל"תקתוק" השעון הביולוגי. לדבריה, הדבר נובע, בין השאר, מכך שהורות מאוחרת הפכה לנורמה חברתית.

הריון מבוגר - קשה לאמא, מסוכן לתינוק

ואכן לפי הנתונים הרפואיים, לאחר גיל 35 קיימת ירידה משמעותית באיכות הביציות ובכמותן. שיעור אי הפריון מעל גיל 35 הוא 30% ומעל גיל 40, יותר ממחצית הנשים סובלות מאי פריון. כמו כן מעל גיל 40 קיימים 40% סיכויים להפלת העובר. הריון בגיל מבוגר מסכן את הנשים ומעלה את הסיכון לילד לא בריא. כך למשל הסבירות להפרעות כרומוסומליות (בעיקר תסמונת דאון), עולה ל-1/20 אצל נשים בנות 45 בהשוואה ל-1/500 אצל נשים מתחת לגיל 30.

נוכח הנתונים אמרה ד"ר קוכמן כי היא ממליצה על קמפיין לאומי שיציג את פוטנציאל הפריון המוגבל בגיל כדי להעצים נשים ולאפשר להן לקבל החלטות לגבי גיל ההריון הרצוי. ד"ר קוכמן הוסיפה כי עד כה החלה החברה הישראלית לחקר הפריון לחלק חוברות שעוסקות בשאלת הפוריות המאוחרת. מאחר ופורמט החוברת אינו מזמין במיוחד, העלתה ח"כ תירוש את האפשרות לקיים קמפיין ממוקד יותר, אולי באמצעות גלויות "שלי" המחולקות במעמדים מיוחדים במועדונים ופאבים.

מנגד, ציינה מנכ"ל תנועת הנשים "קולך", ד"ר חנה קהת כי יש צורך בקמפיין הפוך שיופנה לנשים דתיות ויאפשר להן מידע באשר לתכנון ילודה. "האישה הדתית הפכה למכונת לידה", הודתה קהת. היא הדגישה כי קיימות עבודות המראות כי איכות חייהן של נשים שלהן יש יותר מ-5 ילדים יורדת.

טיפולים יקרים למשלם המסים

חלק מחברי הכנסת הביעו חשש מההתערבות המוגזמת של הממשלה בענייניהם הפרטיים של האזרחים. מנגד, נוכח הנתונים לפיהם שיעור מחזורי טיפולי ההפריה החוץ-גופית בישראל גבוה באופן משמעותי מהקיים במדינות אחרות, אי אפשר להתעלם כבר היום ממעורבות המדינה בנושא. בשנת 2010 ההוצאה של קופות החולים על נושא פוריות (לרבות טיפולים שאינם טיפולי הפריה חוץ-גופית) עמדה על כ-400 מיליון שקל. מנהל תחום רפואת נשים במכבי, ד"ר יעקב סגל, אמר בדיון כי כל לידה בהפריה חוץ גופית, אצל נשים מעל גיל 43 עולה למדינה 49,000 שקל.

במספרים - מספר מחזורי טיפולי ההפריה החוץ-גופית בישראל גדל בהתמדה משנה לשנה. בשנת 2009 בוצעו 31,978 מחזורי טיפול ושיעור מחזורי הטיפול, ביחס לכלל הנשים הפוריות, היה 18 לאלף נשים. מדובר במספרים שהכפילו עצמם עם השנים, וניתן להניח כי לפחות חלק מגידול זה נבע מחקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, שהסדיר את הזכאות לטיפולים.

הקרינה פוגמת באיכות הזרע

גם פוריות הגברים, מתברר, הולכת ויורדת בשנים האחרונות. ד"ר יעקב רונן, מנהל בנק הזרע של בית החולים "אסותא", תיאר בדיון מצב שבו מגיעים "גברים יפים וחסונים", אך איכות הזרע שלהם אינה מאפשרת שימוש בתרומת הזרע. הוא ציין כי כיום רק תורם אחד מכל 20 איש נמצא "ראוי" לתרומת זרע. לשאלת יו"ר הוועדה, ח"כ תירוש, על הגורם האפשרי לתופעה זו, ענה, בזהירות רבה, כי ייתכן והקרינה הסלולרית משפיעה על איכות הזרע. נוכח הממצאים המפתיעים, צפויה הוועדה לקיים דיון מקביל על פוריות הגבר.

בואו לדבר על זה בפורום פוריות והפריה חוץ גופית.

עריכה: יאנה גימפלביץ'

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום