סוכרת והשמנה: צמד, לא חמד

(0)
לדרג

סוכרת מסוג 2 היא מחלה נפוצה וקשה הקשורה גם בהשמנה. התרופה החדשה ויקטוזה, הפועלת גם לאיזון רמות הסוכר וגם להפחתה במשקל, יכולה למנוע את התפתחות המחלה וסיבוכיה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

סוכרת מסוג 2 היא מחלה נפוצה מאוד, מגפה של ממש בעולם המערבי, שנובעת בעיקר מהשמנה ומחוסר פעילות גופנית. המחלה מתבטאת ברמות סוכר גבוהות בדם ובשתן, באופן שמסכן את בריאות החולה. מדובר במחלה שמחמירה עם השנים ודורשת טיפול והתערבות גדולים יותר ויותר.

יותר מ-240 מיליון איש בעולם סובלים מסוכרת, כאשר 90% מהם סובלים מסוכרת מסוג 2, ו- 30% מהם סובלים גם מעודף משקל שמחמיר את המחלה", אומר ד"ר עמיאל פייגנבאום, רופא משפחה המתמחה בשיטות רפואיות להרזיה, מייסד ומנהל מרכזי בריאות "ע.ש.ר - מרכזים רפואיים לטיפול בעודף המשקל וסיבוכיו".

רמות הסוכר הגבוהות בגוף נובעות מחוסר באינסולין, הורמון שתפקידו לווסת את רמות הגלוקוז בדם. בסוכרת מסוג 1, היא "סוכרת נעורים", נובע החוסר מבעיה בייצור האינסולין. בסוכרת מסוג 2 נובע החוסר מכך שהגוף מפתח תנגודת לאינסולין. גופם של החולים מייצר עוד ועוד אינסולין, אך הגוף לא מגיב לאינסולין ורמות הסוכר עולות בהתמדה. כתוצאה מכך יש בגוף החולים עודף גלוקוז ועודף אינסולין.

"רמות גבוהות של סוכר הן רעילות ביותר", אומר ד"ר פייגנבאום. "הסוכר פוגע בכלי הדם ומכלה את הגוף באופן אטי ועקבי, כך שבסופו של תהליך אדם חולה שרמות הסוכר אינן מאוזנות בגופו עלול לסבול מעיוורון, מחלות לב וכלי דם, שבץ, קטיעות גפיים ועוד".

מעגל של הבראה

הטיפול הנפוץ בסוכרת סוג 2 כולל שילוב בין שינוי אורח החיים והרזיה לבין טיפול תרופתי שמסייע להורדת התנגודת לאינסולין. עם זאת, ד"ר פייגנבאום גורס כי בקרב 50% מחולי הסוכרת בישראל אין איזון רציף ויעיל של רמות הסוכר, למרות השימוש בתרופות אנטי סוכרתיות. לדבריו, יוצאת דופן בין התרופות הללו היא התרופה החדשה "ויקטוזה", שמסייעת הן לירידה במשקל והן לאיזון רמות הסוכר בגוף.

"'ויקטוזה' היא תרופה שמחקה את פעילותו של ההורמון GLP1", מסביר ד"ר פייגנבאום. "הורמון זה מיוצר בגופנו באופן טבעי מיד עם תחילת הארוחה, והוא מונע עלייה של רמות הסוכר בגוף. אצל חולים בסוכרת פעילותו של ההורמון נפגעת באחד משני אופנים - או שההורמון מיוצר ומיד נהרס וכך נמנע איזון רמות הסוכר; או שהוא מיוצר אך היעילות שלו פגומה וגוררת ירידה בפעילות שלו. נטילת התרופה מאפשרת את פעילות ההורמון וכך מסייעת לאיזון רמות הסוכר בגוף.

"חולי סוכרת שנוטלים ויקטוזה מאזנים את רמות הסוכר בגופם לאורך כל היום. שימוש בתרופות אחרות יכול לגרום לנפילה ברמות הסוכר, וכן תיתכן עלייה ברמות הסוכר במועדים שונים ביום. לפיכך, חולי סוכרת נדרשים לנטר את רמות הסוכר שלהם מדי פעם. חולים שנוטלים 'ויקטוזה' לא צריכים לנטר את הגוף ואין כל חשש מירידה ברמות הסוכר, שנותרת יציבה ומאוזנת לאורך כל היום. במשך השנתיים שבהן נעשה שימוש בתרופה בארץ הייתי עד לשיפור מרחיק לכת במצבם של מטופלים רבים".

יתרון נוסף של התרופה הוא שהיא מסייעת גם לירידה במשקל. משקל גבוה קשור קשר הדוק למחלת הסוכרת, ורבים מהחולים בסוכרת סובלים גם מהשמנה - בעיקר באזור הבטן. "ירידה במשקל תורמת מאוד להתמודדות עם הסוכרת ולכן נחשבת כחלק מהטיפול. חולים רבים מתקשים לרדת במשקל ולשמור על משקל גוף תקין ואורח חיים בריא, והשמנתם גוררת מעבר לסוכרת בעיות בריאותיות נוספות", אומר ד"ר פייגנבאום.

"השימוש בתרופה מסייע לירידה במשקל, משום שהוא גורם לעיכול איטי יותר של האוכל ולתחושת שובע מוקדמת, וכן משפיע על מרכז הרעב והשובע במוח ומפחית את החשק למאכלים מתוקים. מדובר במעגל של הבראה - 'ויקטוזה' מסייעת לירידה במשקל, והירידה במשקל מסייעת לטיפול בסוכרת שנעזר גם בתרומה של התרופה לאיזון רמות הסוכר בדם, וכך מושגות כמה מטרות".

חשיבות הטיפול המוקדם

ד"ר פייגנבאום מדגיש את החשיבות של טיפול מוקדם בויקטוזה, שהוכחה במחקר מדעי. במחקר, שבו לקחו חלק 4,625 נבדקים במשך 26 שבועות, בדקו מהו הזמן הטוב ביותר להתחיל בטיפול בתרופה ברצף הטיפול בסוכרת סוג 2. בקרב מטופלים שלא נטלו מעולם תרופה אנטי סוכרתית, וכן בקרב כאלה שטופלו רק בתרופה אחת, נצפו תגובות קליניות כוללות טובות יותר בהשוואה לאלה שטופלו בוויקטוזה כתרופה נוספת לשתי תרופות אנטי סוכרתיות שהם נוטלים. מהתוצאות ניתן ללמוד כי הן תנגודת האינסולין ורמת ההמוגלובין המסוכר, שהוא מדד נוסף המשמש לקביעת חומרת הסוכרת, ירדו בצורה יעילה יותר בקרב מטופלים שנטלו ויקטוזה בשלב מוקדם של הטיפול.

לפרטים על טיפולים חדשניים - ניסויים קליניים לחולי סוכרת לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום