קלאב פוט עיוות מולד בכף הרגל

(1)
לדרג

טיפול אמריקאי שהומצא עוד בשנות הארבעים אומץ רק באחרונה בהיקפים נרחבים, ומשיג שיעורי הצלחה של 90%-95% המאפשרים כף רגל במראה רגיל ללא מגבלות תפקודיות

מאת: מערכת zap doctors

קלאב פוט הוא מום מולד בכפות הרגליים המתבטא בעיוות של כפות הרגליים המצויות במנח לא טבעי. החלק הפלנטרי, המצוי ברגל בריאה בתחתית כף הרגל, פונה אל התקרה. כלומר, ישנו סיבוב של כף הרגל בזווית של 180 מעלות, כך שהחלק עליו אנו דורכים פונה כלפי מעלה במקום כלפי למטה. מדובר בעיוות שכיח יחסית: אחת מכל אלף לידות. העיוות נפוץ בבנים פי 3 מאשר בבנות. כאשר יש קרוב מדרגה ראשונה השכיחות מגיעה לכ-15%.

"שיעורי ההצלחה בטיפול בתינוקות הסובלים מקלאב פוט עומדים על 90%-95%", אומר ד"ר יורם חמו, מומחה באורתופדית ילדים, בבית החולים דנה-דואק לילדים. לדבריו, עד לא מזמן שיעורי ההצלחה של הטיפול היו נמוכים יותר והטיפול עצמו היה קשה ומפרך. היום, הודות להתרחבות השימוש בשיטת פונסטי, גורלם של התינוקות הנולדים עם קלאב פוט טוב יותר" .

קלאב פוט - עיוות בכף הרגל (צילום: ד"ר יורם חמו)
קלאב פוט - עיוות בכף הרגל (צילום: ד"ר יורם חמו)

כפות רגליים מסובבות

ד"ר חמו: ברוב המקרים ניתן לזהות את קיומו של קלאב פוט במסגרת סקירת מערכות מאוחרת. במקרים בודדים המום נחשף רק ברגע הלידה. רמת הדיוק באיתור המום בעת סקירת המערכות עומדת על 80% לערך מנתונים שנאספו מקבוצת הילדים שטופלו במוסדנו, כאשר הטעות שתיתכן היא דו כיוונית: אבחון שגוי הקובע הימצאות המום, למרות שאיננו קיים, או מצב שבו העובר בריא לחלוטין אך נצפה בטעות כי הוא סובל מקלאב פוט. כאשר מאותר קיומו של המום, נשלחים ההורים לביצוע בדיקות מקיפות ולייעוץ גנטי נרחב והם צריכים להחליט האם להמשיך את ההיריון. לדעתי ולדעת רופאים רבים, אם מדובר במום מבודד ומומים נוספים נשללו, אין הצדקה להפסיק את ההיריון".

בשנים האחרונות יש מהפיכה של ממש בטיפול בקלאב פוט. לדברי ד"ר חמו, אורתופד אמריקאי בשם פונסטי פיתח בשלהי שנות ה40- שיטה ייחודית ויעילה ביותר להתמודדות עם קלאב פוט. רק בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת, כנראה בהשפעת האינטרנט, השיטה הטיפולית שהגה התפשטה ברחבי העולם ואומצה על ידי רופאים רבים, עד שהפכה כיום לשיטה המקובלת והיעילה ביותר.


קלאב פוט - נעליים וסד בזמן טיפול (צילום: ד"ר יורם חמו)
קלאב פוט - נעליים וסד בזמן טיפול (צילום: ד"ר יורם חמו)

מניפולציות וניתוח

השיטה שזכתה לתהילה באיחור מכונה "שיטת פונסטי". מדובר בשיטה מורכבת ורב שלבית הכוללת מניפולציות בגבסים. במהלך הטיפול, אשר מתחיל כבר בימים הראשונים לחייו של הילד, עובר הילד פעם בשבוע, למשך כששה שבועות, גיבוס של כפות הרגליים שמסובבות לאט ומעט בכל פעם בה מוסר הגבס ומתבצע גיבוס מחדש. משבוע לשבוע מתקנים את העיוות בשלבים, עד לתיקון מלא של העיוות המושג לרוב תוך ששת השבועות. חלק קטן מהילדים יסתפקו בטיפול זה ותנועת הקרסול שלהם תהא מצוינת בזכות המניפולציות; אולם הרוב הגדול, מעל 90% מהילדים, יזדקקו בחלוף ששת השבועות לניתוח בהרדמה מקומית הכולל שחרור של גיד האכילס על מנת לאפשר תנועה מלאה של העקב למנח התקין.

ד"ר חמו: מדובר בניתוח בהיקף קטן, המבוצע, לרוב, תחת הרדמה מקומית. במהלך הניתוח חותכים את גיד האכילס, לאחר הניתוח הרגל מקובעת בגבס במשך שלושה שבועות. יש לציין כי לאחר 3 שבועות הגיד צומח חזרה למקומו אך בצורה מוארכת יותר המאפשרת תנועה טובה יותר של הקרסול. בתום הניתוח ושעתיים של התאוששות, משוחרר הילד לביתו עם הוראות למעקב ולטיפול במשככי כאבים. בחלוף שלושת השבועות הגבס מוסר ומותקן לילדים סד מיוחד שתפקידו לשמר את התיקון ולמנוע חזרה של העיוות בכף הרגל. מדובר בזוג נעליים הקשורות למוט והן ממקמות את הרגליים בסיבוב חיצוני של שישים מעלות. נעליים אלה מונעות חזרה של העיוות ומנטרלות את הנטייה הטבעית של הרקמות והמפרקים השואפים להחזיר את העיוות. סד זה, מולבש באופן מלא 23 שעות ביממה בשלושת החודשים הראשונים, שומר על הרגל במנח הנכון ומאפשר את צמיחת כפות הרגליים במנח המתבקש. בחלוף שלושת החודשים השימוש בסד הולך ומצטמצם בהתאם לחומרת העיוות, כאשר עיוות נוקשה ועיקש יותר דורש יותר שעות של שימוש בסד. מרבית הילדים נאלצים להשתמש בסד במהלך שנת לילה עד לגיל 3-4. עבודות רבות מראות כי הקפדה על השימוש בנעליים הינם חיוניות למניעת חזרה של העיוות ומונעות את הצורך הניתוחים נוספים באופן מובהק.

הצלחה של הטיפול בקלאב פוט מתבטאת במצב בו העיוות לא חוזר עד הגיעו של הילד לגיל 5.ישנם מעט מיקרים בהם תוארה חזרה של העיוות מעל גיל 5.

מטרת הטיפול היא מנח נורמלי וטבעי לגמרי של כפות רגליהם של הילדים ותפקוד מלא שלהן. ילד שהחלים מקלאב פוט לחלוטין יוכל לתפקד ללא כל קושי מיוחד, לא יזדקק לנעליים מיוחדות או לאביזרי עזר כלשהם, ואפילו יוכל לעסוק בספורט. למצב אידיאלי שכזה מגיעים, לפי חמו, יותר מ-%90 מהילדים.

במקרים בהם יש חזרה של העיוות חלק מהילדים נזקקים לניתוחים משלימים הכוללים העברת גידים הטיביאליס הקידמי , הארכה חוזרת של גיד אכילס וועד לניתוחים מורכבים יותר בהתאם לחומרת החזרה.

אין מנבאים טובים מי מהילדים יזדקקו לניתוחים נוספים לאחר השלמת התיקון אך נמצאה התאמה גבוה מאוד לשיעורי חזרה וכישלון בטיפול במקרים בהם הייתה היענות נמוכה לשימוש בנעליים והפסקה מוקדמת שלהם על ידי ההורים.

בואו לדבר על זה בפורום אורטופדיה בעיות כף רגל וקרסול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום