גזי פליטה ממנוע דיזל מסרטנים

(0)
לדרג

כך קובעת הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן. המשמעות: אנשים שעובדים שעות ארוכות עם מנועי דיזל נמצאים בסיכון מוגבר ללקות בסרטן ריאות

מאת: מערכת zap doctors

גזי הפליטה ממנוע דיזל מסרטנים. כך קבעה אתמול (ג') הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן בארגון הבריאות העולמי (IARC). ההחלטה התקבלה בעקבות מחקר גדול שנערך בקרב למעלה מ-15 אלף כורים, שנחשפו במשך 15 שנה למכשור הפועל באמצעות מנועי דיזל. המחקר העלה כי שיעור החולים בסרטן ריאות בקרב הכורים גבוה בהשוואה לאוכלוסייה שלא נחשפה לגזי פליטה ממנועי דיזל.

ד"ר אלי שטרן, מנהל המרכז להערכות סיכונים במכון גרטנר ויו"ר הוועדה הבין-משרדית לחומרים מסרטנים אמר בראיון ל-zap doctors, כי המחקר הוכיח באופן מובהק כי חשיפה ממושכת לגזי פליטה ממנועי דיזל מעלה משמעותית את הסיכון לתחלואה בסרטן. אין זה אומר שאדם שחצה את הכביש ומונית דיזל בדיוק עברה בכביש יחלה בסרטן, אלא שהסיכון לחלות בסרטן באנשים שנחשפים לאותם גזי פליטה באופן ממושך גבוהה יותר".

בכדי לסבר את האוזן - הסיכון של ישראלי ממוצע ללקות במהלך חייו בסרטן הוא 38%. אנשים שייחשפו באופן תדיר לגזי פליטה ממנועי דיזל מסרטנים יימצאו בסיכון מוגבר ללקות בסרטן. הכוונה לאנשים שעובדים שעות ארוכות עם מנועי דיזל ונחשפים לריכוזים גבוהים של גזי הפליטה שמכילים חלקיקים מסרטנים.

מה זה אומר לגבי האוכלוסייה הרחבה, במיוחד לאנשים שחיים באזורים עירוניים סואנים?

ניתן להקיש על כך מאמירתו של ד"ר קורט שטרייף, יו"ר תוכנית המחקרים ב- IARC על גז הרדון. לטענתו מחקרים הוכיחו כי לא רק חשיפה לרמות גבוהות של גז רדון מסוכנת, אלא גם חשיפה של כלל האוכלוסייה לרמות נמוכות יותר מסוכנת.

ד"ר שטרן מבהיר שעניין הזהירות המונעת עשוי להיות תקף גם במקרה זה. "בעניין האוכלוסייה הרחבה יהיה צריך לבחון היטב את החשיפה לריכוזים נמוכים של אדי הפליטה ממנועי הדיזל, ולבדוק כיצד ניתן להשליך מסיכון בחשיפה לריכוזים גבוהים לחשיפה לריכוזים נמוכים יותר".

בנוסף מציין ד"ר שטרן שהוא לא יתפלא אם עובדים שנמצאים שעות ארוכות בסמיכות למנועי דיזל יקבלו כעת הנחייה לשים מסיכה על פיהם ואפם בכדי להפחית את החשיפה לאדי הפליטה.

לסיכום, אומר ד"ר שטרן כי הפנייה העיקרית של IARC היא לרגולטור, על מנת שיבדוק מחדש את התקנים הרלוונטיים של ריכוז גזי הפליטה ממנועי דיזל באוויר. ידוע שהרבה מאוד גופים בעולם עשו בשנים האחרונות מאמצים רבים להפחית את הריכוזים של גזי פליטה ממנועי דיזל, אך כעת עולה חשש שאין זה מספיק ויש לבחון את התקינה מחדש.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום