"לשקול הקמת גוף מתחרה למד"א"

(0)
לדרג

הדו"ח החריף של מבקר המדינה בנושא מד"א הגיע לוועדה לביקורת המדינה בכנסת. יו"ר הוועדה: "התבטאויות בכירים לפיהן 'הכל בסדר', משקפות את הבעייתיות המובנית"

מאת: מערכת zap doctors

הוועדה לביקורת המדינה דנה אתמול (ב') בדו"ח מבקר המדינה בעניין פעילות מגן-דוד אדום. לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), "אף שעבודת מד"א ראויה להערכה, הדו"חות חמורים... אינני שולל הקמת גופים נוספים למד"א, התחרות במובן החיובי רק מועילה, גם בנושא של הצלת-חיים".

נציג מבקר המדינה אמר בדיון כי "יש לשקול שינויים בחוק מד"א על רקע הממצאים", ופירט כי בדו"ח התגלה שוועדת ביקורת של הארגון לא מילאה את תפקידה, לא דנה בהיקף הנדרש, פעלה בניגוד לנהלים וכי הוועד המנהל לא דן בדו"חות כנדרש. כן צוין כי נרשמה כהונה ארוכה מדי של בעלי תפקידים, לא היו הליכים מסודרים לבחירת חברי ועדות מקצועיות מפקחות ולא ברורה דיה אחריות משרד הבריאות.

סגנית נשיא מד"א לשעבר, עו"ד חנה שגיא, הוסיפה כי ליוותה את הארגון 15 שנה והיא זו שעירבה את מבקר המדינה, וטענה כי במד"א אין קצבת קדנציות, וגם כשיש חילופי תפקידים - הם בין נושאי התפקידים עצמם.

ח"כ אריאל הוסיף כי "האמירה של בכיר במד"א ש'הכל בסדר' היא תעודת עניות וחוסר הבנת הנקרא. הוועדה תפעל לשנות את המציאות הקיימת, למרות הקושי הארגוני-הפנימי להפנים את הביקורת". אריאל הבהיר כי מכיוון שהממשלה הבטיחה שעד תחילת חודש יולי ייגמרו כל הנהלים והמינויים, יוקדם הדיווח של משרד הבריאות ומד"א לוועדה על תיקון כל הליקויים שהתגלו בדו"ח.

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, אמר כי הוא שוקל העברת דו"חות המבקר בעניין מד"א, לגורם משפטי חיצוני, שיכריע בדבר הצעדים הנדרשים. "זה לא דו"ח ראשון, לא שני ולא שלישי, וצריך לטפל בכך כולל שינוי בחוק", אמר. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, הוסיף כי מדובר ב"הערה ברורה וחדה על אופי השלטון התאגידי וכל כללי הבקרה של המדינה ושל מד"א עצמו. המשרד ייקח את הנושא יחד עם מד"א, ויסדיר את כל הליקויים בתוך ארבעה חודשים. מד"א זקוקה לכך בראש ובראשונה עבור עצמה".

מד"א: הגברנו את הביקורת

בתגובה לטענות אמר היועץ המשפטי של מד"א, עו"ד גרשון גונטובניק, כי הוגברה הביקורת הפנימית בארגון, וזאת מלבד ביקורת חיצונית של משרדי האוצר והבריאות. "אין חריגות-שכר כבעבר, ולוועדת הביקורת, העובדת כסדרה, התמנה נציג לשכת עורכי הדין עו"ד אשר אקסלרוד. נקבעו קריטריונים ונהלים, ואימצנו נהלי עבודה שונים בוועדות ובוועד הפועל, דרכי בחירה, עבודה מול מבקר הפנים, דיווח המבקר לוועד הפועל ועוד".

משה מאירסדורף, נציג ועד מתיישבי השומרון, העלה את סוגיית הסכם מד"א והסהר האדום, שמשמעותו לדבריו - הסרת אחריותו מ-300,000 תושבי יהודה ושומרון, והעברתם לאחריות הסהר האדום הפלסטיני. "ההסכם נחתם באישור משרד החוץ, אך הבעיה היא לא רק הסרת מגיני-הדוד מהאמבולנסים - אלא האחריות שהסהר האדום מקבל בשטח". בתגובה, אמר נשיא מד"א, פרופ' יהודה סקורניק כי בכל מקום שיהיו אזרחי ישראל מד"א ימשיך לתת להם שירות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום