רפואת משפחה: אני רק שאלה

(0)
לדרג

אנחנו מבקרים אותם בתדירות גבוהה, מרגישים שהם מכירים אותנו היטב ואוהבים לתקשר איתם און-ליין. סקר חדש מעלה נתונים מעניינים על הקשר של הישראלי והרופא שלו

מאת: מערכת zap doctors

הציבור הישראלי לא הפנים את חשיבותה של הרפואה המונעת. כך עולה מסקר חדש שערך איגוד רופאי המשפחה בקרב 500 ישראלים. מהסקר עולה כי רק 8% מהישראלים מקפידים על ביצוע בדיקות תקופתיות מיוזמתם.

"רופאי המשפחה רואים חשיבות רבה בהשפעתם בתחום הרפואה המונעת", אומר פרופ' שלמה וינקר, יו"ר איגוד רופאי המשפחה. "לכן השיטה הנפוצה בשנים האחרונות היא 'איתור פסיבי'. כלומר, אנו מנצלים את העובדה שהמטופל מגיע לרופא המשפחה מסיבה כלשהי, ודנים איתו באותו המפגש גם ברפואה מונעת. מובן שאם באותו יום הרופא עמוס מאוד במטופלים, הוא יעשה פחות שימוש בשיטה זו".

רפואת משפחה
רפואת משפחה

לא מודעים למגוון הטיפולים

שיעור הביקורים השנתי אצל רופא המשפחה גבוה מהמקובל בעולם, ומהסקר עולה כי 87% מהאוכלוסייה מגיעים לפחות פעם אחת בשנה אל רופא המשפחה, ובתוך שלוש שנים מגיעים כ-98% מהאוכלוסייה. "הנתונים האלה מראים שגם אם מטופל הגיע לרופא המשפחה ביום עמוס, כמעט תמיד תהיה לרופא הזדמנות חוזרת לעסוק ברפואה מונעת בתוך פרק זמן קצר יחסית".

עוד עולה מהסקר, כי הסיבה השכיחה ביותר (כ-60%) לביקור אצל רופא המשפחה הינה מחלות עונתיות כמו שפעת או הצטננות. רוב המטופלים (כשני שלישים) מרגישים שרופא המשפחה מכיר אותם ואת ההיסטוריה הרפואית שלהם. אולם כשליש (29%) מאלה שיש להם רופא משפחה קבוע חשים שההיכרות של הרופא עימם בינונית עד שטחית ביותר.

לרופאי המשפחה ישנה אחריות על תחומים רבים, אולם הסקר מצא כי קיים פער גדול בתפיסה של המטופלים לגבי התחומים המזוהים עם רופא המשפחה, וכי המודעות לתחומים שאינם מקושרים באופן מסורתי עם רופא המשפחה נמוכה יחסית. כך, למשל, רק כ-38% השיבו כי הם מודעים לכך שביכולתו של רופא המשפחה לאבחן דיכאון קל ולתת טיפול מתאים (המודעות בקרב הצעירים עמדה על כ-34%).

במקרים של מחלות עור, 43% מהמשיבים מודעים ליכולתו של רופא המשפחה להעניק טיפול. לעומת זאת, 53% מהמשיבים ציינו כי ייעוץ לתזונה נכונה ואורח חיים בריא נתפסים כיותר מקושרים עם רופא המשפחה. בנושאים גינקולוגיים הקשורים לבריאות האישה כ-78% מהמשיבים חושבים שאין קשר לרופא המשפחה, במיוחד בקרב המשיבים הצעירים יותר.

אוהבים קשר מקוון

כבר כיום כ-50% מהמטופלים מדווחים כי יש באפשרותם ליצור קשר עם רופא המשפחה שלהם באמצעים שאינם מחייבים הגעה אל המרפאה, כגון טלפון או שירות רפואי און-ליין. מממצאי הסקר עולה כי יש רצון בקשר שאינו פרונטלי עם רופא המשפחה בעיקר בקרב משפחות (כ-88%). לדברי פרופ' וינקר, ההסבר לכך נעוץ בעובדה שהגעה לרופא כרוכה באובדן יום עבודה או בכך שמרבית הפניות לרופא הן בזמן מחלה, כשהצורך למענה הוא מיידי, ולעתים גם בשעות לא שגרתיות.

ומה צופן לנו העתיד? "בעולם הטכנולוגי שלנו קשה ויומרני להתנבא", אומר פרופ' וינקר. "האם מישהו יכול היה לנבא לפני 5-10 שנים לכמה אחוזים מהאוכלוסייה יהיה סמארטפון או טאבלט? ובכל זאת, האינטרנט מאפשר למטופלים מידע זמין ואיכותי, יכולת להתייעץ בכל שעות היממה, לבקש חוות דעת שנייה וגם יותר ויותר לתקשר עם הרופא האישי. בעתיד נראה יותר שימוש במשאבים אלה, אם כי כנראה לא יימצאו תחליפים טובים למפגש הבלתי אמצעי בין רופא המשפחה האישי והמטופלים שלו".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת משפחה
פורום רפואת משפחה וכללית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום