פיצוי אוטומטי על מומים מולדים

(0)
לדרג

אושר בטרומית: המדינה תפצה הורים שילדיהם נולדו עם מום מולד או גנטי הגורם לנכות קשה. לפי ההצעה, כיום נעשות בדיקות הריון מיותרות בשל החשש מתביעות

מאת: מערכת zap doctors

הכנסת אישרה אתמול (ד') בקריאה טרומית את הצעת חוק פיצוי לפגועים מלידתם. לפי ההצעה, ייקבע פיצוי אוטומטי לכל משפחה שנולד לה ילד עם מום מולד או גנטי שגורם לנכות קשה, מבלי שיהיה צורך להוכיח מחדל של רופא. מוצע כי לא ניתן יהיה לתבוע פיצוי מעבר לכך, גם אם הייתה רשלנות רפואית, אך זה לא ימנע הגשת תביעות פליליות נגד רופאים שהתרשלו.

התשלום ייעשה מקופת המדינה בידי קרן מיוחדת שמוצע להקים ויחושב בהתאם לגובה הנזק, בין היתר הוצאות טיפול ושיקום, לרבות מכשירי החייאה, תרופות ומזון, טיפול סיעודי שלהם זקוק הילד, ואובדן הכנסה של הוריו, ההופכים למטפליו הצמודים.

לפי דברי ההסבר להצעת החוק, אותה יזם ח"כ מאיר שטרית (קדימה) לצד ח"כים נוספים, שיעור העוברים עם פגם גנטי קשה הוא כ-2-3%. חלק מהמקרים מסתיימים אמנם בהפסקות הריון, אך קיימים מקרים שאינם מתגלים במגבלות הידע הקיים. במצב הקיים חלק מההורים מגישים תביעות ענק נגד מערכת הבריאות והרופאים. בתהליך המשפטי הארוך הם נדרשים להוכיח פגם בטיפול או במעקב אחר ההריון.

"הרפואה הפכה למתגוננת"

"בהיות המערכת הרפואית מבוטחת, המערכת המשפטית נוטה לצד המטופל, לכן רוב הפעמים השיפוט הוא נגד הרופאים. נוצרו תקדימים משפטיים שאין כדוגמתם בעולם, והתוצאה היא בין היתר חשש מהרס שירות חיוני לציבור הרחב; נוצר מצב שבו הרופאים מצאו עצמם מצדו השני של המתרס מול המטופלים. גם אם המערכת הרפואית תהיה מושלמת, תמיד ימשיכו להיוולד ילדים עם מומים, אך בינתיים מספר התביעות הולך ועולה, עלות הביטוח גדלה והבעיה החמירה לכדי כך שהרופאים בתחום מאיימים להפסיק לתת ייעוץ בהריון, וחברות הביטוח מאיימות להפסיק לבטח את העוסקים בתחום. נוצר מצב של רפואה מתגוננת, מה שמעלה את הוצאות הבריאות ומזיק מבחינה רפואית לנשים ההרות; שכן נערכות עשרות אלפי בדיקות מיותרות, המלצות מיותרות לדיקורי מי שפיר ואף הפסקות הריון שלא מוצדקות ושלא לצורך", נכתב בדברי ההסבר.

רציונאל נוסף העומד מאחורי הצעת החוק, מסבירים היוזמים, הוא דאגה ל"צדק חברתי", שכן רק משפחות בעלות אמצעים מסוגלות לעמוד בתהליך הארוך וגם אז הן מתקשות למצוא רופא שיכין חוות דעת תומכת. השיטה הקיימת לא יכולה להבטיח שייעשה צדק עם הנכה. הערכת הנזק נעשית על פי אורך החיים הממוצע של הנכה ובגלל השונות הגבוהה, חלק מהמשפחות מקבלות כסף רב ואחרות מקבלות מעט מדי. בנוסף, אף פעם אין לדעת אם הכסף אכן ינוצל רק לטובת הילד הנכה. בנוסף, הפיצוי יסייע גם למשפחות שבשל תפיסת עולמן מתנגדות להפלות, גם אם מתגלה חשש לפגם גנטי בבדיקות, ולאחר מכן נותרות חסרות אמצעים לטפל בילד וגם חותמות על מסמך לפיו לא יוכלו לתבוע.

יש לציין כי מוקדם יותר השבוע תמכה ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת החוק. כעת היא תועבר לוועדת העבודה הרווחה והבריאות להכנתה לקריאה הראשונה.

שימושי: מחשבון הריון

בואו לדבר על זה בפורום רשלנות רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום