משככי כאבים נלחמים באלצהיימר

(0)
לדרג

תרופות נגד דלקת עוצרות את היווצרות גושי החלבונים במחלה הפוגעת במוח.

מאת: תרופות נגד דלקת עוצרות את היווצרות גושי החלבונים במחלה הפוגעת במוח.

הוכחות נוספות מתגלות כי משככי הכאבים הנפוצים כמו איבופרופן, יכולים להוות את הבסיס לטיפול עתידי במחלת האלצהיימר. מחקר חדש מצביע כי מספר תרופות נגד דלקות שאינן מבוססות סטרואידים (NSAID) עוצרות תהליך שנחשב לגורם למחלה המנוונת את המוח.

בעכברים ובתרביות תאים אנושיים, מספר NSAID מנעו היווצרות של סוג מסויים ומזיק של החלבון אמילויד (amyloid). במקום זאת התאים ייצרו אמילויד אחר. רבים מאמינים כי מחלת האלצהיימר היא תוצאה של אותם גושישים של אמילויד (הנקראים plaques), ונוצרים במוח.
יתר על כן, NSAID לא פוגע בחלבוני המוח האחרים. התרופות הקיימות לטיפול באלצהיימר מפריעות לכל סוגי האמילויד ולמולקולות אחרות במוח, ויוצרות תופעות לוואי לא רצויות.
"זוהי הפעם הראשונה בה מוכרת תרכובת המעכבת את ההיווצרות הפתוגנית" אומר אדוורד קו, נוירו-מדען באוניברסיטת קליפורניה, סאן דייגו, שהוביל את המחקר.
למרות ההצלחה, נסיונות בתרביות תאים ובעכברים לא תמיד ניתנת לתרגום לבני אדם, מזהיר קו. זה לא אומר שמומלץ לקחת תרופות מהסוג הזה לטיפול באלצהיימר" הוא אומר. אדם יכול לצרוך כמות השווה ל16 טבליות איבופרופן ביום לפני שתיראה השפעה כלשהי, הרבה מעל למינון המומלץ.
ואולם בחינת המרכיבים הדומים ל NSAID, מקווה קו, תביא ליצירת תרופה חדשה נגד אלצהיימר, הכוללת מאפיינים אנטי פלק, אך לא את תופעות הלוואי הרעלניות המצויות ב NSAID או בתרופות הקיימות היום נגד אלצהיימר.

ייתכן שזה קצת יותר מורכב, מזהיר מייקל גרביטו, ביולוג מולקולרי באוניברסיטת מישיגן. "המחקר המרגש הזה מבהיר שכדאי לבדוק את הכיוון הזה לעומק" הוא אומר, אך מפקפק בכך שחוקרים יזהו בקלות את הקשר בין NSAID לאלצהיימר, עד שלא יבינו טוב יותר את המחלה עצמה. "עדין תלוי באוויר ולא ברור מהם הגורמים העיקריים לאלצהיימר" הוא אומר.

סוף לדלקת
מזה זמן רב יש הוכחות כלשהן לכך ש NSAID עשוי להקל על מחלת האלצהיימר. לעיתים, התסמינים של אלצהיימר מופחתים אצל קשישים שנוטלים NSAID לשיכוך כאבים, מחלות דלקתיות או שיגרון.
"יש מחלוקת גדלוה לגבי מה קורה באמת" אומר גרבטיו. NSAID רבים, כמו אספירין, לא משפיעים בכלל על תסמינים של אלצהיימר. אחרים, כמו איבופרופן, מראים השפעה כלשהי, אבל רק במינונים גבוהים מאוד, שמתחילים להיות מסוכנים.
הסימנים למלחמה בהווצרות הפלק שנראו על ידי הצוות של קו ככל הנראה לא קשורים לאפיונים הדלקתיים של NSAID. תרופות אלה מונעות דלקת על ידי יצירת אנזימים קו-אוקסיגנזות (cooxygenase), אבל NSAID עדין יצר אפקט אנטי פלק בתאים מוטטיביים שהאנזים היה חסר בהם, כך מצאו החוקרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום