פיגמנטציה: איך מעלימים כתמי עור?

(4)
לדרג

מרבית סוגי הכתמים בעור מופיעים בדרך-כלל החל בגילאי ה-20. מגוון של טיפולים מסייעים לסלק אותם ולמנוע מהם לחזור

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: פיגמנטציה, פילינג עמוק

הקיץ הגיע והשמש יוקדת לכל עבר. גם אם אתם מקפידים להימנע מחשיפה לשמש, מורחים קרם הגנה וחובשים כובע, קרני השמש החזקות יצליחו להגיע אליכם אפילו כשאתם יושבים בצל או נוהגים במכונית. חלק מנזקי השמש הרבים נראים על עור הפנים בצורת כתמים.

כתמי עור יכולים להיגרם מסיבות שונות. יש כתמים הקרויים כתמי שמש (SOLAR LENTIGINES) שהם תוצאה של חשיפה מתמשכת לשמש, בעיקר בקרב בהירי עור, ויש כתמים בפנים הקרויים מלזמה המופיעים בדרך כלל בנשים לאחר הריון או בנשים הנוטלות גלולות. כל סוגי הכתמים מוחמרים בחשיפה לשמש.

יש שני סוגים עיקריים של כתמים (פיגמנטציה). הסוג הראשון נובע מעלייה במספר התאים המייצרים מלנין (המלנוציטים), ודוגמה לכך הינם כתמי שמש. הסוג השני הוא ייצור יתר של צבע (פיגמנט) על ידי תאים מסוימים, ודוגמה למצב זה הינו מלזמה.

ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור ויו"ר החברה לכירורגיה דרמטולוגית, מפרטת את סוגי הכתמים בעור:

כתמי עור
כתמי עור

פיגמנטציה ודיספיגמנטציה: פיגמנט המלנין מעניק את גוון העור. כבר אצל אנשים בגילאי ה-30 בעלי גון עור בהיר, בעיקר לאחר חשיפה ממושכת לשמש, ניתן לראות חוסר אחידות בגון העור (דיספיגמנטציה).

מלזמה: כתמים חומים הנוצרים בדרך כלל אצל נשים במהלך ההיריון או כתוצאה מנטילת גלולות. התופעה נובעת מנטייה גנטית בשילוב השפעה הורמונאלית. חשיפה לשמש מחמירה את המצב. לאחר הלידה התופעה שוככת באופן הדרגתי.

פיגמנטציה לאחר דלקת: תופעה זו שכיחה בעיקר בקרב כהי עור. דלקת מעוררת את התאים שמייצרים את המלנין עם יצירת כתמים בעור (היפר-פיגמנטציה - פיגמנטציית יתר).

ד"ר ורנר ממליצה להימנע ככל האפשר מחשיפה לשמש ולמרוח קרם הגנה עם מסנן קרינה בבוקר ובצהריים. לדבריה, "הקרינה האולטרה-סגולה מפעילה את המלנוציטים וגורמת להם לייצר יותר צבע המשפיע על העור. שמשות מכוניות מסננות רק את ה-UVA (קרניים אולטרה-סגולות ארוכות) שבקרינת השמש ולא את ה-UVB (הקרנים האולטרה-סגולות הקצרות יותר), ולכן חייבים למרוח קרם הגנה גם בעת נסיעה במכונית. אפילו בצל יש קרינה אולטרה-סגולית המוחזרת מהסביבה (פחות מקרינה ישירה), העלולה לגרום נזק לעור.

כתמי שמש (SOLAR LENTIGINES): כתמים חומים, בעיקר בבהירי עור, שהינם תוצאה של חשיפה מתמשכת לשמש. הם מופיעים בעיקר בפנים ובגבות ידיים ותורמים בצורה ניכרת למראה מבוגר.

טיפולים קוסמטיים ורפואיים

מרבית סוגי הכתמים מופיעים בדרך-כלל החל מגילאי ה-20. כאשר מופיעים כתמים בעור מומלץ להתייעץ עם רופא עור שיאבחן את סוג הכתם ובהתאם לאבחנה יציע פתרונות. ישנם טיפולים שונים והאבחון חשוב מאוד למתן הטיפול המתאים.

"אם מדובר במלזמה, הטיפול הראשוני יהיה במשחות עם מרכיבים שונים", אומרת ד"ר ורנר. "תכשיר רפואי יהיה לרוב יעיל יותר מתכשיר קוסמטי כי הוא יכול להכיל רמה גבוהה יותר של הידרוקינון אשר מפחית יצור פיגמנט המלנין, אולם תכשירים המכילים הידרוקינון אינם מתאימים לנשים בהיריון. לאחר הבהרת העור כדאי להמשיך בטיפול מונע מכיוון שלפיגמנטציה יש נטייה לחזור".

עד היום תכשירי הקוסמטיקה היו מוגבלים למדי ביכולתם להעלים את הכתמים, אולם ד"ר ורנר מציינת כי בקרוב מאוד ייכנסו לשוק תכשירים חדשים ויעילים שבחלקם יהיה ניתן להשתמש גם בתקופת ההיריון. תכשיר המכיל חומר מפרק פיגמנט בשם אלור (ELURE) של חברת סינרון וחומר המפחית יצור מלנין (מסדרת מוצריDERM INNOVATION ) הינם מוצרים חדשים ומבטיחים שניתן יהיה בקרוב לרוכשם.

כתמי שמש (SOLAR LENTIGINES) מופיעים בעיקר בפנים, בגבות ובידיים ותורמים בצורה ניכרת למראה מבוגר. בכתמים אלו טיפול בתכשירים מבהירים דוגמת הידרוקינון הינו בעל יעילות מוגבלת. בכתמים כאלו ניתן לטפל על ידי הקפאה בחנקן נוזלי, טיפול ב-TCA או טיפול באור מרוכז (IPL). טיפול בחנקן נוזלי הינו קל לביצוע, אך לעתים הוא עלול להותיר היפופיגמנטציות (כתמים בהירים יותר מהעור שסביב). טיפול באור מרוכז (IPL) הינו טיפול מעולה לכתמי שמש אולם עלותו גבוהה יתר. בטיפול זה מוקרן אור באורך גל מיוחד הנקלט בפיגמנט ופוגע בתאים המייצרים אותו.

מה מקומם של קילופי עור (פילינג) בטיפול במלזמה או ב"כתמי שמש"?

ד"ר ורנר: "בטיפול במלזמה ניתן לשלב פילינג שטחי אצל רופא עור או קוסמטיקאית. הפילינג השטחי מסיר את שכבת העור העליונה, שבה בחלק מהמקרים יש הצטברות פיגמנט (לעתים הפיגמנט מצוי גם בשכבה עמוקה יותר). מומלץ לבצע פילינג שטחי בזהירות כדי להימנע מדלקת בעור העלולה לעורר ייצור מלנין.

חשוב לשלב את הפילינג עם תכשירים למניעת יצירת פיגמנטציה שכן הפילינג עצמו עלול לעורר דלקת ולגרות את המלנוציטים ליצור פיגמנט. כדאי לחזור ולעשות הפילינג השטחי מספר פעמים. הקילוף השטחי גורם לעור להיבנות מחדש וכך הוא גם משפר אף את מראה העור. פילינג יכול לעזור גם בטיפול בכתמי שמש, אולם לשם הסרת כתמי שמש יש בדרך כלל צורך בפילינג עמוק יותר וטיפולים בחנקן נוזלי, בחומצה טריכלורואצטית וב-IPL מתאימים לכך".

בואו לדבר על זה בפורום פיגמנטציה - כתמי עור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום