הפרעות קשב וריכוז ובעיות ראייה

(0)
לדרג

הילד סובל מהפרעות קשב וריכוז? חכו עם הריטלין, הוא כנראה זקוק למשקפיים. מחקר חדש מצא כי יותר מ-80% מילדים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מבעיות ראייה

מאת: מערכת zap doctors

הפרעה אחת גדולה. האם ילדים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים יותר מבעיות עיניים? מחקר ראשון מסוגו בישראל, והגדול ביותר שנעשה בעולם, מצא כי ל-83% מהילדים שנבדקו, הפרעות משמעותיות בראייה, המחייבות הרכבת משקפיים.

במסגרת המחקר, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת European Journal of Ophthalmology, בדקו ד"ר עידי מצר, מרכז תחום רפואת העיניים בילדים בקריה הרפואית רמב"ם, יחד עם ד"ר תמרה ויגננסקי-יפה, רופאה בכירה ביחידת עיניים לילדים ופזילה בביה"ח שיבא תל-השומר, 51 ילדים, בני עשר בממוצע, שאובחנו כסובלים מ-ADHD (הפרעת קשב וריכוז).

החוקרים מצאו כי 43% מהילדים שנבדקו סבלו מקוצר ראיה של 0.5- דיופטר (יחידת מדידה של כוח התשבורת של העין) או יותר, בעיה הגורמת להם לראות מטושטש ממרחק של שני מטרים ומעלה. ב-20% מהילדים נתגלתה בעיית רוחק ראייה של 3.5 דיופטר או יותר, וב-20% נוספים אובחנה אסטיגמציה (הידועה גם כבעיית "צילינדר", שהיא סוג נוסף של הפרעה בתשבורת) של 1- דיופטר או גבוה יותר. אלו הסובלים מבעיה זו רואים מטושטש, מקרוב ולרחוק. עוד עולה מממצאי המחקר הישראלי כי בקרב 18% מהנבדקים, יש תופעה של עין עצלה (עיכוב בהתפתחות מערכת הראייה), בעין אחת או בשתיהן. 10% מהילדים סבלו מפזילה, ול-6% מהם לא הייתה ראיית עומק. 4% מהנבדקים לא יכלו להתמקד למרחק קרוב.

הקשר בין הפרעות קשב וריכוז לבעיות עיניים הוא נושא שמסקרן את הקהילה הרפואית, ובשנים האחרונות העניין בו הולך וגובר. המחקר הישראלי הוא המחקר השני שנעשה בעולם, והגדול מבין שניהם. המחקר הקודם, שפורסם בעיתון האיגוד הבריטי לרפואת עיניים (Eye), בוצע בשנת 2007 בשוודיה, ובמסגרתו נבדקו 42 ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. ממצאי המחקר החדש מחזקים את הממצאים הקודמים ומצביעים על הסבירות הגבוהה של בעיות עיניים בקרב ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז. המחקר הישראלי התקבל לאחרונה להצגה בכנס העולמי לרפואת עיניים בילדים, שייערך בחודש ספטמבר במילנו, איטליה.

איזו הפרעה החלה קודם?

לדבריו של ד"ר מצר, בקשר שבין הפרעות הראייה להפרעות הקשב והריכוז, עדיין לא ברור מה קודם למה: האם הפרעה בראייה יוצרת החמרה בהפרעת הקשב, או שהפרעות הראיה הן חלק ממכלול הפרעות הקשב והריכוז. "מחקר זה מעלה שאלה לגבי הצורך לשלוח כל ילד עם הפרעת קשב וריכוז או עם חשד לבעייה, לבדיקת מיקוד ראייה. ייתכן שהצוות הרב-תחומי צריך לכלול גם רופא עיניים לילדים", מסביר ד"ר מצר, "השאלה נובעת מהחשד שהפרעות במערכת הראיה עלולות להחמיר מחד את הפרעות הקשב והריכוז ומאידך, הן עלולות להיות יותר שכיחות באוכלוסייה זו".

בהשוואה לכלל האוכלוסייה, קבוצת המחקר מצביעה על פערים מובהקים במדדים שונים. למשל, בנושא של שכיחות קוצר הראייה, מהמחקר עולה כי הפער בין ממצאי המדגם להיקף באוכלוסייה גבוה מאוד ועומד על פי 3-4, 43% במחקר לעומת רק כ-10-15% מקרב ילדים ממוצא אירופאי. השלב הבא במחקר יהיה לבחון את התופעה ואת ביטויה בקרב תתי קבוצות שונות באוכלוסייה כגון עדות ומגזרים. "תוצאות מחקר זה חשובות במיוחד נוכח העלייה במספר הילדים המאובחנים עם בעיות קשב וריכוז", מסכם ד"ר מצר, "החשיבות גוברת נוכח האפשרות לטפל בבעיות הראייה בנוסף לטיפול הכולל ב-ADHD".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קשב וזיכרון בקרב מבוגרים ומתבגרים
פורום פתרונות ראייה - משקפיים ועדשות מגע

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום