הצעה: ביטוח הריון לפונדקאיות

(0)
לדרג

הוועדה לקידום מעמד האישה ממליצה לבטח פונדקאיות מפני נזקי הריון. נציגת משרד הבריאות: יש לאפשר גם לנשים נשואות להיות פונדקאיות. הרב בורשטיין: מדובר בממזרות

מאת: ~~ מערכת Zap Doctors~~

"הפונדקאות היא נושא קיומי לאנשים רבים וכשהמדינה מאפשרת פונדקאות, השאלה היא מי רשאי ליהנות ממנה". כך אמרה/שאלה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ציפי חוטובלי, בדיון שהתקיים אתמול (ד') בכנסת בעקבות פרסום המלצות הוועדה הציבורית לבחינת הסדרה חקיקתית של נושא הפריון וההולדה.

אחד השינויים הגדולים שהציעה הוועדה הציבורית הוא להתיר פונדקאות אלטרואיסטית ליחיד ויחידה שאין להם ילדים. מצב אחד מדובר בבשורה לזוגות חד מיניים שיוכלו להביא ילדים לעולם בעזרת פונדקאית, אולם מצד שני הסיכויים לאתר אם פונדקאית אלטרואיסטית אינם גבוהים.

גיא טצה, אב לילדה מפונדקאית, הנמצא בזוגיות עם גבר אמר בדיון בוועדה: "הרבה שנים ניסינו בן זוגי ואני להיכנס להריון וזה לא עבד. התהליך בארה"ב עלה לנו 200,000 דולר, כל חסכונותינו שהרווחנו בזיעת אפנו. כשהתבשרנו שהוועדה המליצה להתיר להומואים פונדקאות בישראל התרגשתי עד דמעות כי חשבתי שישראל מובילה לא רק בפריון אלא גם בזכויות לכל אזרחיה, אבל מהר מאד התברר לי שזו אחיזת עיניים, כי אין דבר כזה פונדקאות אלטרואיסטית".

ד"ר מרינה ידווב, יו"ר ועדת הפונדקאות במשרד הבריאות, הגיבה: "המלצה זו לא תתקבל לדעתי, משום ששום אישה לא תעשה זאת רק לטובת האנושות".

פרופ' אפרת לוי להד, חברת הוועדה הציבורית: "הייתה דעת מיעוט בוועדה להתיר רק פונדקאות אלטרואיסטית, כמו בתרומת איברים. הריון מסוכן בריאותית הרבה יותר מתרומת כליה. נשים נוטלות את הסיכון כי הוא למען מטרה קדושה ונעלה. דברים מורכבים, מן הראוי שייעשו לא על בסיס כלכלי. שהכסף לא יהיה מניע. הנתונים מראים שהפונדקאית הטיפוסית נמצאת במצב סוציו-אקונומי נמוך".

שרית לב, פונדקאית שילדה שני ילדים וחיה בזוגיות עם בת זוג, סיפרה: "שני הצדדים יוצאים מאוד מלאים מהתהליך. לאחר הלידה ריחפתי באוויר. הרגשתי חצי אלוהים. הענקתי חיים. הפונדקאית לא מסכנה ולא חלשה ולא מנוצלת. לא קורה דבר כזה. באתי לא בשביל הכסף, אני עובדת ומתפרנסת היטב כל חיי. אני שמחה שיאפשרו לנשים נשואות להיות פונדקאיות".

פונדקאית נשואה - הדתיים מתנגדים

עוד נושא בעייתי הוא שלפי החוק רק אישה לא נשואה יכולה לשמש פונדקאית. הוועדה הציבורית הציעה לאפשר גם לנשים נשואות להיות פונדקאיות. ד"ר ידווב מקבלת את המלצת הוועדה. "מניסיוננו, נשים נשואות נהנות מבעל תומך וזה יתרון גדול" אמרה. "בעיני, זה מומלץ יותר מאישה ללא תמיכה".

מנגד, הרב מנחם בורשטין, ראש מכון פוע"ה, מתנגד להמלצה לאפשר גם לנשים נשואות להיות פונדקאיות. לדבריו, "יש דעות בהלכה שאם הפונדקאית נשואה, זו ממזרות. מבחינת התשלום לפונדקאית, ההלכה רואה בפיצוי האישה משהו מותר".

עוד בעיה שקיימת בחוק הפונדקאות היא שכיום אין הסדרה של ביטוח הריון ולידה לפונדקאית, דבר שהוועדה הציעה להסדיר בחקיקה. בעניין זה אמרה ד"ר ידווב: "העובדה שאין לפונדקאיות ביטוח מפני נזקי הריון גרמה לנו ללילות ללא שינה. נפגשנו עם כל סוכנויות הביטוח ולא הצלחנו להגיע להסדרת הנושא. אם פונדקאית תיאלץ לעבור כריתת רחם, היא לא מקבלת פיצוי על כך. לדעתי, על המדינה לתת את חלקה כאן".

אתי סממה, ששימשה כנציבת תלונות הציבור במשרד הבריאות וראיינה עשרות פונדקאיות, מספרת שלמרות ההליך המפרך שנשים עוברות בכדי להיות פונדקאיות, רק 40% מסיימות אותו ומקבלות תשלום. בנוסף ציינה כי גם היא תומכת בפונדקאיות נשואות, מאחר שאמהות חד הוריות הן האוכלוסייה הכי מוחלשת.

הוחלט כי הוועדה תפנה לסגן השר ולמנכ"ל משרד הבריאות ותגיש את המלצותיה לתיקון החוק: הסדרת ביטוח מלא מנזקי הריון לפונדקאיות וליווי פסיכולוגי כחלק מהנוהל. ח"כ חוטובלי סבורה כי המדינה צריכה לפקח גם על דמי התיווך. יש לציין כי כיום אין פיקוח על חברות התיווך, עניין שהוועדה הציעה להסדיר בחקיקה.

בואו לדבר על זה בפורום פונדקאות בדוקטורס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום