סוכרת: פצעים קשים לריפוי

(0)
לדרג

בישראל חיים כיום כחצי מיליון חולי סוכרת, 20 עד 30 אלף מהם סובלים מפצע סוכרתי שקשה לרפאו. הטפול הכי טוב - מניעה ושמירה על בריאות כף הרגל

מאת: ד"ר יבגני שרמן

הסיפור חוזר על עצמו בכל פעם מחדש. חולה סוכרת מגיע למיון בגלל זיהום בגפיים. רגלו נפוחה והוא אינו יכול לדרוך עליה. הוא מתהלך בקושי רב כבר יומיים או שלושה. סובל מאדמומיות ונפיחות, וביום שפנה לחדר המיון הופיע חום. בבדיקה יסודית מתגלה יבלת שיצרה לחץ לא טבעי בכף הרגל. היבלת גרמה להיווצרות פצע פנימי ללא כל זכר לסימן חיצוני, לזיהום או לדלקת. זוהי מורסה פנימית עתירת מוגלה.

85% מהסוכרתיים סובלים מנוירופתיה תחושתית, ובעברית: פגיעה בעצבים ההיקפיים ואובדן תחושה ברגליים. אותם חולים לא מרגישים אי נוחות או כאב שמקורו ביבלת שלא טופלה או מחבלה שנגרמה להם, פשוט כי העצבים שמשדרים למוח כבר לא עובדים באותו האזור. היעדר תחושה בגפיים (נוירופתיה) בקרב חולי סוכרת מופיעה לפעמים בשלבים המוקדמים של הסוכרת. אבל, על פי רוב, סיבוך זה יופיע כתוצאה מאיזון לקוי של ערכי הסוכר. מאידך, איזון טוב של הסוכרת יפחית במידה ניכרת את הסיכון לפתח נוירופתיה.

כף רגל סוכרתית
כף רגל סוכרתית

1 מ-4 סוכרתיים בסיכון לפצע סוכרתי

במשך חייו, חולה הסוכרת מצוי בסיכון של 15%-25% להיווצרות פצע סוכרתי. 2%-3% מחולי הסוכרת סובלים מכיב סוכרתי פעיל. בישראל, שבה יש כחצי מיליון חולי סוכרת, חיים כ-20,000 30,000 חולים שסובלים מפצע סוכרתי. אצל 85% מהסוכרתיים קטועי הגפיים קדם לקטיעה כיב פעיל. 50% מהחולים לאחר קטיעה מצויים בסיכון למוות בטווח של 5 שנים מיום הקטיעה.

לא רק סוכרת

מחלת הסוכרת הגדילה משמעותית את מספר החולים המטופלים במרפאות הפצע שבקופות החולים. יש לשער כי הגידול התלול במספר הסוכרתיים ייראה גם במרפאות הפצע. עם זאת, יש גורמי סיכון נוספים שתורמים לתחלואת הפצעים: בלוטת תריס שאינה מתפקדת; בריחת סידן; עודף משקל; שינויים ניווניים בשרירים, בגידים ובפרקים; צניחה ברמת האסטרוגן אצל נשים מגיל 50 ואילך; ירידה ברמת הטסטוסטרון בגברים; מחלות נוספות של כלי הדם מלבד סוכרת וזרימת דם לקויה. כל אלו תורמים, אף הם, את חלקם להיווצרות פצעים שאינם נרפאים בפרק זמן של חודש עד שלושה חודשים.

תזונה

תזונה לקויה, ובעיקר חסר תזונתי של ויטמינים ומינרלים, משפיעים על היווצרות פצעים. לכן יידרשו השלמות תזונתיות ודיאטה מיוחדת כדי להאיץ את הריפוי, משום שפצעים "דורשים" מהגוף, בתהליך החלמתם, תוספת אנרגטית. לדוגמא: מחסור בויטמינים B12 הזמין בבשר, B1 ו-B6 עלולים להאיץ את היווצרותה של נוירופתיה. לעומת זאת, דיאטה עשירה בחלבונים תתרום לריפוי מהיר יותר של פצעים, משום שחלבונים נדרשים לבניין התאים.

מניעה במקום קטיעה

מערכת הבריאות בישראל טעונת שיפור בכל הנוגע למניעת מחלות, ומקומם של הפצעים הסוכרתיים לא נפקד. על רופאי משפחה, רופאי סוכרת ושאר המטפלים בסוכרתיים לשים דגש על מניעת פצעים סוכרתיים, לתשאל ולהדריך בנושא כל סוכרתי שמבקר במרפאה מכל סיבה שהיא. עם זאת, גם על החולים מוטלת האחריות למנוע היווצרות פצעים באמצעים פשוטים. כשם שהסוכרתי בודק את רמת הסוכר מדי יום, עליו לבדוק בקפידה, באמצעות מראה, את כפות הרגליים. לחץ מקומי הוא האויב הגדול ביותר להתפתחות פצעים ולקושי לרפאם. לכן מומלץ לבקר בקביעות אצל מטפלים מוסמכים להסרת יבלות ולשמור על בריאות כף הרגל, שהיא האזור המועד להיווצרות פצעים. כדי להפחית לחצים לא טבעיים בכפות הרגליים וליצור מנח אנטומי, יש להתאים, בסיוע אנשי מקצוע מוסמכים, מדרסים מותאמים אישית ולרכוש נעליים אורתופדיות. אחרי חודש מומלץ לבדוק האם המדרס אכן עושה את העבודה ומשפר את המנח של כף הרגל, ולהקפיד להיבדק אחת ל-6 חודשים.

אאוטסורסינג של תאי לבנים

כיום עומדות לרשותנו טכנולוגיות חדשות, שזכו להכרה ולמימון של משרד הבריאות בסל התרופות. לארסנל הטיפולי של מרפאות הפצע בארבע קופות החולים הצטרפו טיפול ביולוגי בתאי דם לבנים, המסייעים לגוף בתהליך ההחלמה של הפצעים. מחקר אחרון שבדק את יעילות הטיפול גילה שקרוב ל-70% מהפצעים נסגרו בתוך 12 שבועות. גם אוזון, המוכר בזכות יכולת החיטוי והטיהור שלו, וגם טיפול בלחץ אטמוספרי שלילי מוצעים לחולים המתאימים.

ד"ר יבגני שרמן הוא כירורג, מנהל מרפאת פצע בבית החולים השרון בפ"ת

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פצעים קשיי ריפוי
פורום כף רגל סוכרתית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום