בעיות שמיעה: מכשירים מופלאים

(0)
לדרג

הדור החדש של מכשירי השמיעה טוב בהרבה מקודמו. המכשירים החדשים משמיעים צלילים באיכות גבוהה יותר, מאפשרים התאמה אישית וחיבור לערוצי מדיה

מאת: מערכת zap doctors

כ-15% (כ-730 אלף נפש) מהאוכלוסייה בגיל 20 ומעלה מתקשים במידה כלשהי בשמיעה. לקות השמיעה עולה עם הגיל: כמחצית (51%) מבני 75 ומעלה מתקשים בשמיעה במידה כלשהי, 20% מבני 75 ומעלה מתקשים קושי רב בשמיעה או אינם שומעים בכלל. כך עולה מנתונים, שפרסמה השבוע הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מתוך הסקר החברתי 2010 בנושא בריאות, לרגל יום השמיעה הארצי.

עוד עולה מהנתונים כי שיעור לקויי השמיעה גדול יותר בקרב חסרי תעודת בגרות (25%), מאשר בקרב בעלי השכלה גבוהה (12%). בנוסף, שעור המועסקים בקרב אנשים בגילי 64-45 עם לקות שמיעה חמורה הוא 50%, לעומת 69% בקרב אנשים שאינם לקויי שמיעה. כל אלו מעלים את השכיחות ללחץ ולדיכאון בקרב אנשים עם לקויי שמיעה בכל גיל. כך, בגילאי 45- 64: רבע (25%) מקרב בעלי לקות שמיעה חמורה חשו דיכאון לעיתים קרובות, לעומת 9% בקרב אנשים שאינם לקויי שמיעה.

אולם יש גם בשורות טובות לסובלים מלקות שמיעה: השיקום השמיעתי מתפתח במהירות רבה, ולמעשה הינו תחום הייטקי לכל דבר", כך אומרת ד"ר לימור לביא, קלינאית תקשורת בכירה, מנהלת "מכוני מזורפון. ענת כוכבא, קלינאית תקשורת ומנכ"לית "הדים" מוסיפה: "הטכנולוגיה של מכשירי השמיעה מתפתחת ללא הפסק. מטרת הפיתוחים של כל היצרנים היא לספק הבנת דיבור טובה גם במצבי שמיעה מאתגרים ביותר, כמו דיבור על רקע רעשים אחרים".

מכשיר שמיעה (צילום: יח"צ)
מכשיר שמיעה (צילום: יח"צ)

למכשירים החדשים יתרונות רבים על פני קודמיהם:

מכשירים באיכות גבוהה: ד"ר לביא: מכשירי השמיעה מהדור הישן הגבירו את כל הקולות, כולל רעשי הרקע. כיום ההגברה היא סלקטיבית, עם הדגשה לקולות דיבור. המכשירים החדישים נשמעים שקטים יותר, ואיכותם האקוסטית טובה לאין ערוך. גם כוכבא מייחסת למכשירים החדישים איכויות גבוהות אך מדגישה את מוגבלותם: מכשירי השמיעה לא יספקו יכולות העולות על אלו של אוזן בריאה".

התאמה אישית: ד"ר לביא: רוב מכשירי השמיעה החדשים מותאמים אישית לכל מטופל. הם מכוונים באמצעות מחשב כך שיתאימו לליקוי השמיעה הספציפי. למכשירים מתקדמים יש יכולת למידה. בעת שהמשתמש מכוון את עוצמת המכשיר, מכשיר השמיעה אוסף נתונים על הסביבה השמיעתית, מצליב אותם עם פעולת כיוון העוצמה של הנבדק, לומד מהי העוצמה המועדפת על הנבדק בתנאי שמיעה שונים, ובהתאם לכך משנה פרמטרים שונים בהגברה של המכשיר. חשוב להתייעץ באיש מקצוע בעת התאמת מכשיר שמיעה, כך שהוא יותאם באופן אופטימלי למצב השמיעה של המטופל".

כוכבא: "מבנה האוזן החיצונית שונה אצל כל אחד ואחד מאיתנו, ולכן אותם צלילים נשמעים אחרת באוזנו של כל מטופל. מערכת בשם REM מאפשר למטופל לראות בצורה גרפית על צג המחשב בדיוק את מה שמכשיר השמיעה מספק לו. צורה כזאת של עבודה מספקת שקיפות מלאה למטופלים, אשר לא צריכים לתהות יותר האם מכשירי השמיעה שרכשו ממלאים את צרכיהם".

חיבור למדיה ולאמצעי בידור: כוכבא: מכשירי השמיעה החדשים מצוידים במערכות המאפשרות תקשורת אלחוטית עם טלפונים סלולריים, טלפונים נייחים, טלוויזיה, רדיו, נגני מוזיקה למיניהם ומערכות התראה בבית. התפעול קל ונוח, ומתאים לכל גיל.

ד"ר לביא: יש אביזרי עזר, כגון אוזניות אלחוטיות לטלוויזיה וכאביזרים מתוחכמים שמקשרים בין מכשירי השמיעה לבין מערכות שמע שונות (טלפון, טלוויזיה, MP3 וכדומה), באמצעות טכנולוגיה של blue tooth שמאפשרת שמיעה באיכות גבוהה ביותר ללא הפרעות סביבתיות".

אסתטיקה: מכשירי השמיעה החדישים יפים יותר וקטנים יותר מקודמיהם, כך שניתן להסתירם. רבים מלקויי השמיעה התביישו להרכיב מכשירי שמיעה כבדים ומסורבלים, שנוסף לכיעורם היו לא נוחים.

שיקום טכנולוגי

הטיפולים הניתוחיים הזמינים ללקויי שמיעה מתקדמים בקצב מדהים", אומרת ד"ר לביא. "בניתוחים אלו מוחדרות אלקטרודות לאוזן הפנימית של מטופלים בעלי ליקוי שמיעה עמוק, כך שניתן להעביר גירויים שמיעתיים לעצב השמיעה גם כשליקוי השמיעה עמוק מאוד. לאחר תקופת שיקום שבה מכוונים וממפים את השתל, ניתן להגיע לתפקוד שמיעתי ברמות גבוהות.

"הטכנולוגיה המודרנית גם מאפשרת להחדיר שתלי שמיעה לאוזן התיכונה, במטרה לסייע למטופלים שאינם יכולים להשתמש במכשירי שמיעה. במקרים אחרים בהם ישנן בעיות כרוניות באוזן התיכונה או שינויים מולדים במבנה האוזן, שאינם מאפשרים שימוש במכשירי שמיעה, ניתן להשתמש במערכות מושתלות המוחדרות לעצם ומגרות את האוזן הפנימית".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה
פורום ליקויי שמיעה, מכשירי שמיעה, שתלי שמיעה ושבלול
פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום