פונדקאות גם להומוסקסואלים?

(0)
לדרג

ועדה ציבורית לפריון ולידה מציעה לאפשר פונדקאות לנשים וגברים שרוצים להיות הורים יחידנים. אלא שבמקרה של עזרה לגבר, הפונדקאית אמורה לשאת התינוק ללא תשלום

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

ייתכן שגם הומוסקסואלים יוכלו בקרוב להיעזר בשירותי פונדקאות בישראל. כך לפי המלצות הוועדה הציבורית לבחינת נושא הפריון וההולדה, שהוגשו אתמול (א') למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו.

הוועדה, בראשות פרופ' שלמה מור-יוסף, ובהשתתפות 12 מומחים מתחומים שונים, דנה במשך שנה וחצי בנושאים הנמצאים על סדר היום הציבורי בתחום הפריון וההולדה, תוך התייחסות לטובת הילד, מגבלות גיל במסגרת טיפולי פוריות, תרומות חומר גנטי ונושאים נוספים. לבסוף המליצה על שורה של שינויים נרחבים בחוק הפונדקאות שנחקק לפני כ-15 שנה וכן על הסדרת תהליך הפונדקאות הנעשה על ידי ישראלים בחו"ל.

פונדקאות - גם לנשואות

בסוגיית הפונדקאות נקבע לראשונה כי גם אשה או גבר יחידים יוכלו להיעזר בשירותי פונדקאות. עם זאת אשה פונדקאית המסייעת לגבר להביא ילד לעולם, תהיה חייבת לעשות זאת מתוך מניע אלטרואיסטי טהור, כלומר ללא תשלום. בנוסף, שלא כבעבר, גם אשה נשואה תוכל בהגבלות מסוימות לשמש כפונדקאית.

המלצה זו גררה שורה של תגובות שקבלו על אפליית הגברים לעומת הנשים. כך למשל נמסר מהחוג הגאה במפלגת העבודה, כי הוא "מביע את הסתייגותו מכך שגם ההמלצות אינן מביאות לשיוויון מלא בין קהילת הגאה לציבור הכללי בכך שהן מאפשרות אך ורק פונדקאות אלטרואיסטית".

לדברי פרופ' מור-יוסף, "החוק נועד במקורו לפתור בעיה של נשים שיש להן בעיה רפואית ברחם, כך שהן יוכלו לממש את זכותן להורות. לגבי גברים - מדובר בפתרון לבעיה חברתית, הגברים הם בריאים".

אבל האם הבקשה שהפונדקאות תהיה אלטרואיסטית לא פוגעת בסיכויי הגברים להביא ילד לעולם? לדברי מור-יוסף, במערב אירופה הפונדקאות אסורה ברוב המדינות, ובמדינות שבהן היא מותרת - הדבר נעשה ללא תשלום. יש לציין כי מדובר בנושא רגיש ומורכב, וקיים דוח מיעוט של הוועדה המצביע על הקשר בין פונדקאות לניצול נשים.

"בנוסף", מודה פרופ' מור-יוסף, "מכיוון שמספר הפונדקאיות הוא יחסית מצומצם, לא רצינו שתיווצר תחרות. אם היינו פותחים את זה לכולם, הייתה נוצרת עליית מחירים ואז הנשים, שעבורן החוק נועד במקור, היו נותרות ללא פתרון".

טיפולי פוריות עד גיל 54

שינויים נוספים כוללים את העלאת גיל הנעזרים בשירותי פונדקאות והעוברים טיפולי פוריות מכל סוג שהוא ל-54, בעוד גיל האם הפונדקאית לא יעלה על 38. לדברי פרופ' מור-יוסף, חלק מהטיפולים ניתנו גם כך עד גיל 54 וההמלצה באה מתוך רצון ליישר קו לגבי כל הטיפולים. לגבי גיל ההורות, הוא אומר, "כנראה שאין גיל אופטימלי, חלק מחברי הוועדה סברו שאין זה מענייננו, אחרים חשבו שזה מאוחר מדי".

בנוסף, על רקע תעשיית טיפולי הפוריות בחו"ל, ממליצה הוועדה להקל על הזוגות בתהליך מחד, ומנגד לפקח על הגורמים בישראל, המתווכים בעניין פונדקאות, ועל הרופאים מישראל העוסקים בכך. לפי ההמלצה, ביצוע פעולות רפואיות במרפאות שאינן מוכרות ייחשב לעבירה פלילית, וגם עבירת משמעת עבור רופא או בעל מקצוע מוסדר אחר.

שינוי נוסף הוא בנושא תרומות הזרע, כך שלאלמן או אלמנה יתאפשר לשאוב זרע או ביצית מבני זוגם שנפטרו. זאת לעומת המצב כיום, שבו כל מקרה נדון לגופו. בנוסף מציעה הוועדה לקבל תרומות זרע גם במסלול שאינו אנונימי, כלומר אם ירצה, הילד שנולד כתוצאה מהתרומה יוכל לגלות בגיל 18 מיהו אביו הביולוגי.

בכל מקרה, בשל הדילמות שמעלות ההצעות לגבי מוסד הנישואין והמשפחה המסורתי, הודיעה הוועדה כי היא נמנעה מלדון בהגדרת המעמד האישי והזוגי והשאירה ההחלטות בנושאים אלו לגורמים המוסמכים. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ככל הנראה לא יעסוק בחלק מהנושאים בשל הבעייתיות ההלכתית הכרוכה בהם. אם כך, נותר רק להמתין ולראות כיצד יתקבלו ההמלצות ואילו מהן ייכנסו לספר החוקים.

בואו לדבר על זה בפורום פונדקאות בדוקטורס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום