יתר לחץ דם: מלחמה במודעות

(0)
לדרג

הוא ידוע בכינוי "הרוצח השקט" וללא מעקב מסודר מתגלה רק כשמאוחר מדי והנזק לגוף כבר נעשה. יתר לחץ דם כך תדאגו להתגונן מפניו. כתבה לרגל יום המודעות

מאת: מערכת zap doctors

יתר לחץ דם, תופעה מסוכנת שזכתה לכינוי "הרוצח השקט", נפוץ מאוד בעולם המערבי. הדרך הטובה ביותר להילחם בתופעה היא באמצעות מניעה הכוללת מעקב אחר לחץ הדם ושמירה על אורח חיים בריא, אולם למרות המודעות לכך לא רבים מקפידים על מדידה קבועה של לחץ הדם שלהם.

"כולם יודעים כבר שנים עד כמה לחץ דם גבוה מזיק לבריאות ובכל זאת תשובתם הנפוצה של רבים ממטופלי בגילאי חמישים פלוס לשאלה מתי בדקו לחץ דם היא 'בבקו"ם'". אומר פרופ' יהונתן שרעבי, מנהל המכון ללחץ דם במרכז הרפואי "תל השומר". רבים מהאנשים טועים לחשוב שרק אנשים המצויים בקבוצות סיכון צריכים לעקוב אחר לחץ הדם שלהם, אולם לא כך הדבר. אחרי גיל שלושים כולם צריכים להיבדק לפחות פעם בשנה. גם מי שאיננו מעשן, מבוגר, עם סיפור משפחתי או סובל מעודף משקל חייב לבדוק מה לחץ הדם שלו פעם בשנה לפחות".

המוטו שנבחר השנה ליום המודעות ליתר לחץ דם, המצוין החודש בישראל ובעולם, הוא "לשחרר לחץ". "לחץ דם גבוה היא המחלה השכיחה ביותר בעולם המערבי באנשים מעל גיל 18", אומר פרופ' שרעבי. "הדרך להילחם בו, מעבר למעקב הקבוע, היא שמירה על אורח חיים בריא ככל הניתן, הכולל תזונה מאוזנת, פעילות גופנית והימנעות מסטרס, מעישון ומאלכוהול".

יתר לחץ דם
יתר לחץ דם

מה גורם ללחץ הדם לעלות?

"עם הגיל, ובשל נזקי אורח החיים המודרני לצד נטייה גנטית, מתרחשים בגוף שינויים הורמונליים ומטבוליים שמכווצים את השרירים העוטפים את כלי הדם. בעקבות החשיפה לכמויות הרבות מדי של הורמונים, מלחים ושומנים, הופכים דפנות כלי הדם מבעלי מרקם רך, של מעין גומי גמיש, לבעלי מרקם קשה, כשל צינור עופרת קשה. כתוצאה מכך נוצר מצב בו הלחץ שיוצר הדם שזורם בעורקים על דפנות כלי הדם הוא גבוה ביותר, באופן שגורם לנזקים ולשינויים בעורקים, היצרויות והסתיידויות, שגורמים בסופו של תהליך לפגיעה בכלי הדם הקטנים והגדולים. הפגיעה יכולה להסתמן כשבץ מוחי, פגיעה בעיניים, פגיעה בכליות, התקף לב, שיתוק, ירידה ביכולת המנטלית ועוד".

לא בכדי זכתה התופעה לכינוי "הרוצח השקט" - מי שלא מקפיד על מעקב אחר לחץ הדם שלו עלול לגלות את מצבו הכרוני, שלא נותן כל סימנים, מאוחר מדי, לאחר שהנזק כבר נוצר. מי שאיתר את הבעיה יצטרך להקפיד על שגרת מעקב הדוקה וכן על טיפול משולב, הכולל תרופות ושינוי אורח חיים.

שרעבי: למרבה הצער, הרבה מהחולים הסובלים מיתר לחץ דם אינם מאותרים, או מאותרים מאוחר מדי, לאחר שהנזק נעשה.. אמנם ישראל במקום טוב יחסית לאירופה - אחוז המטופלים הסובלים מיתר לחץ דם ואשר מאוזנים הוא גבוה ביותר - אך גם כאן יש מקום לשיפור. בפועל, מרגע איתור המחלה, הדרך לאיזון המטופל דורשת שיתוף פעולה מהמטופל שאמור לשנות את אורחות חייו".

מה עוד כולל הטיפול שנועד לאזן את לחץ הדם?

"לצד שינוי אורח החיים, ניתן להשתמש באחת מיני תרופות רבות המסייעות לאזן את לחץ הדם. התרופות הקיימות כיום הן מצוינות ויש שיפור מתמיד בתחום. כך, ישנן תרופות משולבות המשפרות את ההיענות של המטפלים ושל הטיפול, מונעות תגובות בין תרופתיות, השפעתן ארוכת טווח והן מפחיתות את תופעות הלוואי.

"לצד התרופות נמצאות פותחו לאחרונה שתי טכנולוגיות חדשניות: האחת, מחקרית עדיין, היא מעין קוצב המוצמד לעורקי הצוואר ומופעל ומתריע כשלחץ הדם עולה. השנייה נקראת RDN - דנרבציה כלייתית וכוללת את צריבת העצבים המובילים אל הכליות. כיום ידוע שהתקשורת העצבית מהמוח לכליה ומהכליה למוח היא אחד הגורמים המרכזיים שמשפיעים על עליית לחץ הדם. לפיכך, פגיעה בתקשורת זו יכולה למנוע עלייה בלחץ הדם. הטכנולוגיה הזאת נמצאת כבר בשימוש בארץ ובאירופה, ובמסגרתה מבצעים צריבה מבוקרת של עצבי עורקי הכליה האחראים על ויסות לחץ דם במטופלים שנמצאים מתאימים לכך. התוצאות עד כה הצביעו על הפחתה משמעותית ועקבית של לחץ הדם למשך תקופה".

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום