עישון: איך מצליחים להיגמל

(0)
לדרג

הסיגריות הן חלק משמעותי בחייהם של אנשים רבים, והם לא מנסים או לא מצליחים להיגמל מהן. הסדנאות לגמילה מעישון צוברות פופולאריות ומסייעות לעבור את התהליך

מאת: מערכת zap doctors

אבי (השם המלא שמור במערכת) התחיל לעשן בגיל 18, ובמשך 21 שנה צרך קופסת סיגריות ביום. הוא אהב לעשן ולא חשב לרגע להפסיק. דיבורים על בריאות, ריח והוצאה כלכלית לא ממש השפיעו עליו. לפני שנתיים, בגיל 39, הוא החליט לעשות שינוי ונרשם לסדנת גמילה מעישון בקופת חולים. "משפחתי לא אהבה את הריח ואשתי דירבנה את בנותינו לומר לי כל הזמן שזה לא נעים להן ושאפסיק לעשן. בסופו של דבר החלטתי לנסות והבנתי שיהיה לי קל יותר להתמודד עם הגמילה אם אהיה בקבוצה של אנשים שמרגישים כמוני. הייתי די סקפטי, אבל הסכמתי לנסות".

נגמלים ביחד

ב-1 בינואר 2010 נכנס לתוקף חוק בריאות ממלכתי לגמילה מעישון שכלל תרופות לגמילה מעישון בשם זאיבן וצ'מפיקס, בתנאי של השתתפות בסדנת גמילה. באחרונה ועדת הבריאות של הכנסת אישרה את מרבית הרחבת הצו למניעת עישון במקומות ובאירועים ציבוריים כגון הופעות, בריכות שחייה, תחנות אוטובוס מרכזיות ורציפי רכבת. למרות החוקים וההסברים הרציונליים על נזקי העישון, מעשנים רבים לא מצליחים להפסיק או בכלל לא מנסים.
"מיד עם כניסת החוק הייתה עליה של פי שלושה במספר המשתתפים בסדנאות וכיום כבר יש פי חמישה סדנאות בהשוואה לתקופה שלפני החוק", מציינת ד"ר דיאן לוין, מנהלת המחלקה לקידום חינוך לבריאות בכללית. "כ-7,000 אנשים משתתפים מדי שנה בסדנאות לגמילה מעישון בכללית הכוללות שמונה מפגשים. מבדיקה שנערכת שנה לאחר סיום הסדנה כ-51% מהמשתתפים לא חזרו לעשן, שהממוצע בעולם עומד על 39%".

אפשרות נוספת לאנשים המעוניינים להיגמל מעישון היא באמצעות שיטת "אלן קאר". ישנו ספר בנושא וכן סדנה בת שש שעות ושני מפגשים נוספים במידת הצורך. מי שעבר את התהליך ולא הצליח להפסיק לעשן מקבל את כספו בחזרה. לדברי רמי רומנובסקי, מנהל הדרכה בחברה, "כ-90% ממשתתפי הסדנה מפסיקים לעשן. הסדנה לא מלווה בשימוש בתחליפי ניקוטין או תרופות, והמטרה היא לייצר תובנה בקרב המשתתפים". לדבריו, "אין צורך להיגמל מניקוטין משום שהכל בראש. עובדה שלאנשים שלא מעשנים בשבת אין תסמיני גמילה. רוב המעשנים לא מבינים למה הם מעשנים, והקושי העיקרי הוא חברתי. המטרה היא ללמד אנשים איך להמשיך וליהנות מהחיים ללא סיגריה".

הסיגריה האחרונה

חלק חשוב בסדנאות של קופת חולים הוא הפרידה מהסיגריה, המתקיימת לרוב כשלושה שבועות מתחילת הסדנה. עם זאת, כל אחד בוחר את היום הספציפי שבו יפסיק לעשן: "עישנתי את הסיגריה האחרונה בסוף היום וזרקתי את הקופסה", מספר אבי על היום הגורלי. "ביום שאחרי הייתה קצת התרגשות והייתי מרוצה שהצלחתי לעבור יום ללא עישון וללא המרדף האינסופי של איפה לעשן ומתי", הוא מוסיף. "היום אני יכול לעבוד רצוף כמה שעות בלי הצורך לקום מהכיסא, משהו שבעבר לא התאפשר כי הפסקות הסיגריה היו נחוצות".

"לאנשים מכורים קשה הפרידה מהסיגריה", אומרת ד"ר לוין. "הסיגריה ליוותה אותם שנים רבות במצבי שמחה ועצב. הניקוטין גורם להתמכרות קשה. הוא מתחבר לקולטנים ולסרוטונין במוח ולמעשן יש סיפוק רגעי והנאה כי הוא מקבל עוד מנה של החומר אליו הוא מכור וזה מרגיע אותו. בסדנה ניתנת האפשרות לאנשים להיעזר בתחליפי ניקוטין כמו תרופות, מדבקה של ניקוטין (שרופאים מעשנים משתמשים בה לפעמים כשהם נכנסים לניתוח של כמה שעות) ותחליפים נוספים. המצחיק הוא שישנם אנשים שאומרים שהם לא רוצים להשתמש בכימיקלים אבל שוכחים שהם הכניסו לגופם במשך שנים חומרים המסכנים את בריאותם".

חיים חדשים

"סיגריה היא כבר לא אופציה", מספר אבי. לדבריו, זו המנטרה שהוא ומכורים כמותו שיננו בסדנה. "בשנתיים שאני לא מעשן לא חשבתי אף פעם לקחת סיגריה למרות שהיו פעמים בהם חשבתי שסיגריה הייתה יכולה להתאים לסיטואציה. היום, אם אני נכנס למכונית שעישנו בה התחושה לא נעימה". לאנשים מעשנים הוא ממליץ לעשות את הצעד הראשון וללכת לסדנה מבלי לחשוב על גודל המעשה. לדבריו, "קשה יותר להיגמל לבד. ההדרכה עוזרת להתמודד עם התהליך".

"עצם זה שאנשים הגיעו לסדנה זה כבר חלק גדול בתהליך", אומרת ד"ר לוין. "במפגש הראשון והשני מכינים אותם לקראת הגמילה כדי להתכונן ולחשוב איך יראו החיים ללא סיגריה. במהלך התהליך מומלץ לדבר עם קרובים על-מנת שיתמכו. בנוסף, המשתתפים רושמים בהתחלה מתי הם עישנו כל סיגריה כדי ללמוד באילו מקרים הם שולפים את הסיגריה ועל איזה צורך זה עונה. לאחר הגמילה מומלץ ברגעים שחושבים על סיגריה לשתות מים, לצאת לצעידה, לקחת נשימה ולעבור את הדקה של המחשבה על עישון".

לאלו המעוניינים שיקירהם יפסיקו לעשן, ד"ר לוין ממליצה לפנות אליהם באמפתיה, הבנה ותמיכה ולהסביר להם שאתם נגד עישון ולא נגד מעשנים, וגם שאתם מבינים את הקושי בגמילה מעישון. בנוסף, כדאי לציין כי המתנה הכי טובה שהם יכולים להעניק למשפחתם היא גמילה מעישון. אם הם לא מעוניינים, לא לוותר ולא לכעוס: פשוט להמשיך לדבר על הנושא וחשיבותו עבורכם.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום