מכשירי שמיעה: הסבסוד לא עזר

(0)
לדרג

לפי טענות שעלו בכנסת, אף שהשתתפות המדינה בסבסוד מכשירי השמיעה גדלה, מחירי המכשירים עלו. בנוסף, נוהל חלוקת המכשירים גורם לעיכובים ולטרטורים

מאת: מערכת zap doctors

הדרך למכשיר שמיעה רצופה כוונות טובות. טענות קשות הועלו אתמול (ד') בדיון בוועדה לפניות הציבור בכנסת נגד יישום נוהל חלוקת מכשירי השמיעה לכבדי השמיעה. "רצו להיטיב עם כבדי השמיעה, אך בפועל הקשו עליהם עוד יותר ומיררו את חייהם", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס).

בדיון עצמו עלו תלונות ודיווחים על ביורוקרטיה מוגברת, טרטורים ופגיעה בצנעת הפרט. מעל לכל, נטען, במקום שכבדי השמיעה ישלמו פחות על מכשירי השמיעה, הסבסוד הממשלתי הוביל להעלאת המחירים על ידי היצרנים והיבואנים.

באוקטובר 2011 פרסם משרד הבריאות נוהל חדש לרכישת מכשירי שמיעה, לפיו השתתפות המדינה ברכישה תגדל מ-851 שקל ל-3,000 שקל עבור כל אוזן, אחת ל-3 שנים. אלא שבפועל, הסבסוד ניתן רק לאחר מסכת טרטורים הכוללת תורים, שאלונים, בדיקות רבות והמתנה ארוכה, של ארבעה חודשים ויותר, עד קבלת המכשיר. זאת בעוד שעל פי הנוהל, כל ההליך אמור לקחת לא יותר מ-60 יום.

א', כבד שמיעה בן 88, שהשתתף בדיון, סיפר על התלאות בדרך לקבלת המכשירים. לדבריו, קשה לקבוע תור לבדיקה, עקב מענה טלפוני של מספר שעות מצומצם בכל שבוע במכוני השמיעה הקיימים. א' סיפר כי הוא "פנה לקבלת תור לבדיקה בנובמבר 2011 ונקבע לו תור למרץ 2012 לבית החולים שניידר, אף שהוא מתגורר בתל אביב. לדבריו, כשכבר הגיע לבדיקה, נבדקו המסמכים בלבד והוא לא נבדק פיזית".

רויטל טפר חבר-טוב, מהאגף לפיקוח על קופות חולים ושב"ן במשרד הבריאות, ציינה כי המכרזים של קופות החולים להפעלת מכוני שמיעה מתעכבים עקב הליך משפטי שמתנהל נגד קופת חולים לאומית בעניין זה. "ככל שמשרד הבריאות מגדיל את ההשתתפות, המחירים קופצים ולא הנזקקים למכשירים נהנים מהסבסוד אלא הספקים והייבואנים", הוסיפה.

על רקע הדברים, דרש יו"ר הוועדה אזולאי ממשרד הבריאות להחיש את תהליך מינוי קלינאי תקשורת, להאיץ את המכרזים להפעלת מכוני שמיעה בקופות החולים וכן לבחון מחדש את הטפסים. עוד הציע אזולאי להחיל את הנוהל הישן על בני 18-65 שממילא אינם נהנים מהסבסוד הגבוה ולאפשר למי שכבר קיבל מכשירים בעבר, לקבלם לאחר שלוש שנים ללא צורך בהליך מחודש.

בואו לדבר על זה בפורום מכשירי שמיעה ובעיות שמיעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום