מחלות חניכיים: זהירות, זה לא כואב

(0)
לדרג

בשלבים הראשונים מחלות החניכיים אינן גורמות לכאב, ולכן קשה לאבחן אותן. דבר שעלול להוביל לנזק בלתי הפיך. הפתרון: ביקור פעמיים בשנה אצל רופא השיניים

מאת: ד"ר נתן שטיירמן

מחלות חניכיים הן כמו מים שקטים שחודרים עמוק. כמעט ולא ניתן להרגיש בקיומן, וכשמופיעים הסימנים הראשונים המחלה כבר תפסה נחלה.

רובנו נפנה לרופא השיניים רק כשכואב, ולא תמיד נשים לב לסימנים מדאיגים כגון:

האם החניכיים תפוחות?

האם החניכיים אדומות?

האם החניכיים מדממות?

האם נודף מהפה ריח לא נעים?

האם קיימת תחושה שהשיניים מתנדנדות?

כל הסימנים המפורטים לעיל, או חלק מהם, עשויים להצביע על מחלת חניכיים הגורמת ל:

1. דלקות בחניכיים.

2. נסיגת חניכיים הגורמת למראה של שיניים "ארוכות" ורווחים בין השיניים.

3. נשירת שיניים.

4. העלאת סיכון באופן משמעותי לשלל חוליים.

מחלות חניכיים
מחלות חניכיים

מה היא מחלת חניכיים?

מחלות חניכיים הן מחלות זיהומיות אשר נגרמות על ידי חיידקים הנמצאים בפה באופן מתמיד. החיידקים מפרישים חומרים רעילים הגורמים להיווצרות כיסים בחניכיים. בנוסף, החיידקים מתרכזים בפלאק שהופך להיות משכבה דביקה וחסרת צבע לאבנית שהיא שכבה של חיידקים מתים, שיירי מזון ומינרלים. זהו אזור מועדף על חיידקים חדשים הנדבקים לאבנית ונהנים "מחסינותה", מכיוון שהיא לא ניתנת להסרה באמצעים ביתיים. עם הזמן, הכיסים מעמיקים ומנתקים את החיבור בין החניכיים לשיניים. החניכיים מצטמקות ומספקות פחות תמיכה לשיניים. המחלה מאופיינת בתקופת דגירה איטית ונטולת כאב, מה שגורם בדרך כלל להזנחה ולאבחון מאוחר, כשהעצם כבר נפגעה והשיניים מתנדנדות. מחלות חניכיים יכולות להתחיל כבר בגיל הילדות, והן מהמחלות הנפוצות ביותר (פוגעות בכ-90% מהאוכלוסייה). לעיתים, הנטייה לפתח מחלות חניכיים היא גנטית, בנוסף לחיידקים הגורמים למחלה. בנוסף, מחלת חניכיים היא הסיבה הראשונה במעלה לאיבוד שיניים אצל בני 35 ומעלה. יש להדגיש כי כאשר הדלקת נהפכת למחלה, המצב בדרך כלל בלתי הפיך.

בעוד שעד לפני שנים לא רבות נטו לראות בה מחלה מקומית המוגבלת לאזור הפה, כיום מחקרים מראים על קשר הדוק בין מחלות חניכיים והגברת הסיכון לשלל תחלואים. אף כי מחלת חניכיים נתפשת בעיקר כמטרד הבא לידי ביטוי בחוסר נוחות בפה ובריח לא נעים, לבעיה הדנטלית הזו עלולות להיות השלכות בריאותיות חמורות, שכן מחלות חניכיים הן גורם סיכון להרבה מחלות סיסטמיות (מערכתיות) כגון מחלות לב, מחלות כלי דם, סוכרת, טרשת נפוצה, אימפוטנציה, לידה מוקדמת של תינוקות במשקל נמוך, בעיות בדרכי הנשימה. מחלות חניכיים מסוכנות בעיקר לאנשים אחרי שבץ (CVA). לכן, איתור מוקדם של מחלות חניכיים וטיפול בהן עשויים למנוע מחלות אחרות או לחילופין לשפר את מצבם של חולים במחלות שונות. לדוגמא, מחקרם של פרופ' שפירא יוסף ופרופ' ברנר מבית החולים הדסה בירושלים הראה כי זיהום בחיידקי מחלת חניכיים עשוי לעורר את תאי המוח לתגובה דלקתית וכן להגברה בסימפטומים של מחלה דמוית טרשת נפוצה.

הגורמים למחלות חניכיים:

1. עישון הוא גורם משמעותי בהתפתחות מחלות חניכיים מאחר שהוא גורם להפחתה באספקת הדם לחניכיים, לירידה ברמת ההגנה מפני רובד השן.

2. מצבי לחץ אינם קשורים ישירות לפריצתן של מחלות חניכיים, אבל במצבים כאלו קטנה יכולתו של הגוף לעמוד בפני זיהומים.

3. בקרב נשים סוף ימי המחזור החודשי מתאפיינים בנפיחות בחניכיים, אדמומיות וכאב. גם בתקופת ההיריון, כתוצאה משינויים הורמונאליים, גדלה הסבירות להופעת דלקות חניכיים. לפיכך, לפני כניסה להיריון ובמהלכו, רצוי לבצע בדיקות מקיפות במרפאת שיניים עם דגש על מחלות חניכיים ולהקפיד על טיפול על ידי שיננית. קיימים מחקרים המצביעים על קשר בין מחלות חניכיים לבין לידה מוקדמת ובמשקל נמוך של הוולד.

4. סוכרת קיים קשר בין סוכרת לבין היווצרות מחלות חניכיים. ככל שהסוכרת חריפה יותר ואינה מאוזנת, עולה סבירותה ועוצמתה של מחלת החניכיים.

5. מחלות לב אחד החששות הגדולים ברפואה הוא יכולתם של חיידקים לעשות נזקים למערכות גוף חיוניות כמו הלב. מאחר שמחלת חניכיים היא מחלה זיהומית, חיידקי רובד השן חודרים למחזור דם, גורמים לקרישי דם קטנים ואלה גורמים לסתימת עורקים.

6. יש המצביעים על קשר בין תזונה ומחלות חניכיים. לדוגמא: צריכה מוגזמת של פחמימות קשורה בעלייה בסיכון למחלות חניכיים.

7. אנשים הכוססים ציפורניים מועדים לפתח מחלות חניכיים.

8. מטופלים השוחקים שיניים בלילה עשויים לפתח מחלות חניכיים.

9. פירסינג בלשון או בחלל הפה מגדיל את הסיכון ללקות במחלות חניכיים.

10. כתרים ושיניים תותבות שלא הורכבו כהלכה עלולים ליצור מתחתם כיסי חיידקים ולגרום לדלקות חניכיים.

11. למחלות חניכיים יש רקע גנטי.

הטיפול במחלה:

1. יש להקפיד על ביקורת אצל רופא השיניים אחת לחצי שנה על מנת לאתר את המחלה בשלביה ההתחלתיים.

2. ניקוי אבנית על ידי שיננית ימנע את הצטברות האבנית.

3. אם המחלה פעילה, יש לבצע ניקוי עמוק יותר הנקרא "הקצאת שורשים". טיפול זה נעשה בהרדמה מקומית על ידי רופא שיניים. הטיפול משולב לעיתים בהחדרת תכשירים אנטי בקטריאליים לכיסים, לחיסול החיידקים ולעידוד צמיחתה של רקמה בריאה.

4. בשלב מתקדם יותר, אין מנוס מניתוח חניכיים מדובר בפעולה כירורגית שבמהלכה הרופא פותח את החניכיים, מנקה ותופר. מטופלים שעברו טיפול כזה צריכים לשמור על החניכיים על ידי טיפול שיטתי של ניקוי חניכיים עמוק כל שלושה חודשים.

ד"ר נתן שטיירמן הוא רופא במרכזים הרפואיים שן עולם

בואו לדבר עם ד"ר שטיירמן בפורום טיפולי שיניים לחולים בסיכון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום