אנדומטריוזיס: כשהרחם לא מרחם

(0)
לדרג

כאבים עזים בזמן הדימום הווסתי ובעיות פריון הם חלק מהבעיות שמביאה עימה מחלת האנדומטריוזיס, שנגרמת כתוצאה מגדילה של תאי רירית הרחם בחלל הבטן והאגן

מאת: מערכת zap doctors

רחל (שם בדוי) מהוד השרון סובלת כבר שנים ארוכות מאנדומטריוזיס. הווסת שלה מלווה בכאבי בטן קשים ובדימום כבד, היא חשה כאבים חזקים בעומק האגן בעת קיום יחסי מין, נתקפת דלקות חוזרות ונשנות בדרכי השתן ויש לה גם תסמינים הקשורים למערכת העיכול, ביניהם שלשול, עצירות ובחילות.

"מאז שאני זוכרת את עצמי אני סובלת מכאבי בטן חזקים מאוד בזמן הווסת ומשאר תסמינים שפגעו מאוד באיכות חיי", היא מספרת. "גם העובדה שבמשך זמן רב לא הצליחו לאבחן את המחלה לא היטיבה עמי, והיו הרבה אנשים - וביניהם גם רופאים - שלא ממש הבינו את תלונותיי וחשבו שאני מפונקת ואפילו היפוכונדרית".

אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית, המופיעה אצל 10%-15% מהנשים החל בגיל הפוריות ועד הגיל בו נפסק המחזור החודשי. "חלל הרחם מצופה בשכבת תאים הנקראים תאי רירית הרחם, או בלועזית אנדומטריום", מסביר ד"ר יובל קאופמן, מנתח בכיר בבית החולים אסותא חיפה ובמחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי כרמל, ומנהל המרכז הרב תחומי לטיפול באנדומטריוזיס בכרמל. "אצל נשים עם אנדומטריוזיס ניתן למצוא תאים דומים לתאי האנדומטריום במיקום לא טבעי, בעיקר בחלל הבטן ובאגן. התאים מפרישים חומרים הגורמים לתהליך דלקתי באגן, הידבקויות בין איברים שכנים וגם היווצרות רקמה דלקתית. כל אלה גורמים לסימפטומים שונים ואף יכולים להוביל לפגיעה בפוריות. תאי האנדומטריוזיס יכולים גם ליצור ציסטה בשחלות הנקראת אנדומטריומה".

אנדומטריוזיס
אנדומטריוזיס

ידוע מה גורם למחלה?

"למרות שכיום נערכים מחקרים רבים בתחום, וישנן מספר תיאוריות לגבי המחלה, עדיין לא נמצא הגורם המרכזי להיווצרותה".

מהם התסמינים הנפוצים?

"נשים עם אנדומטריוזיס סובלות במרבית המקרים מתסמינים שמופיעים או מוחמרים בזמן הווסת. מדובר בכאבי מחזור ממקור רחמי, כאבים בזמן יחסי מין, כאבים בזמן יציאה או במתן שתן. בין התופעות השכיחות גם דימום וסתי מוגבר והפרשות נרתיקיות חומות שמופיעות לפני או אחרי המחזור.
"המחלה גורמת גם לתסמינים של מערכת העיכול, הכוללים שלשולים, עצירות או שלשולים ועצירות לסירוגין, תחושת לחץ בפי הטבעת, דמם רקטלי בזמן הווסת וכאבים בזמן יציאה. לעיתים הכאב נמשך לאורך כל החודש כך שגם כאב קבוע בגב או בטן תחתונים יכול להיות קשור למחלה. הכאבים יכולים להקרין לגב התחתון, לפי הטבעת, למותניים או לרגליים. חומרת הכאב משתנה, ויש נשים שסובלות מכאבים עזים המשפיעים בצורה קשה על איכות חייהן והמונעים מהן תפקוד יומיומי ועבודה".

כיצד מאבחנים את המחלה?

"החשד להימצאות אנדומטריוזיס עולה לאחר תשאול לגבי תסמינים ובעיות פוריות, בדיקה גינקולוגית ובדיקות דימות שונות כגון אולטראסאונד, CT, MRI ועוד. אופן הופעת המחלה שונה מאוד מאשה לאשה וכך גם חומרת המחלה, ולכן בשנים האחרונות הכלי המיטבי לאבחון אנדומטריוזיס הוא לפרוסקופיה. זוהי פעולה ניתוחית הנעשית על-ידי ניקוב חורים קטנים בדופן הבטן וביצוע הניתוח דרך אותם פתחים בציוד אופטי טלסקופי. האבחנה נעשית על ידי הסתכלות ישירה בחלל הבטן והאגן וכן באמצעות נטילת ביופסיות מנגעים חשודים. הניתוח מהווה גם חלק מהטיפול במקרים מסוימים".

כיצד מטפלים בבעיה?

"באנדומטריוזיס אפשר לטפל על ידי תרופות, ואלה יעילות בעיקר לטיפול בתסמיני כאב. הטיפול התרופתי כולל שימוש במשככי כאבים וטיפול הורמונלי מדכא הנוגד את ההפרשות ההורמונליות המחזוריות של השחלה. לאחרונה החלו הרופאים להיעזר בתרופה ויזאבל (Dienogest), שבניגוד לתרופות אחרות היא תרופה ייעודית למחלה. מחקרים הראו כי התרופה מקטינה את היווצרות הדלקת הנוצרת בגוף האישה עקב המחלה, מקטינה גדילת כלי דם 'חדשים' לא תקינים ומעכבת את צמיחת תאי האנדומטריוזיס.

"גם ניתוח לפרוסקופי הוא אמצעי מצוין לטפל באנדומטריוזיס. הניתוח שמור בעיקר לנשים הרוצות להרות, במקרים של טיפול תרופתי בלתי יעיל, ובהימצאות ציסטות שחלתיות או ממצאים חריגים אחרים המצריכים בירור מלא. במהלך הניתוח ניתן להפריד הידבקויות, לבדוק את כשירות החצוצרות, להסיר נגעים שטחיים ועמוקים וציסטות שחלתיות, ובכך למנוע את המשך תסמיני המחלה".

יש גם טיפולים אלטרנטיביים?

"על מנת לשפר את מצבה היומיומי של המטופלת ניתן להיעזר גם בשיטות פחות קונבנציונליות, וביניהן דיאטה נטולת אסטרוגנים, וזאת מכיוון שהמחלה הינה תלוית אסטרוגן. ידוע גם כי אצל מטופלות עם אנדומטריוזיס מתרחש תהליך דלקתי נרחב בחלל הבטן והאגן, אשר כולל בתוכו יצירה של חומרים הנקראים פרוסטגלנדינים. נמצא כי דיאטה מתאימה יכולה לשפר את הסימפטומים ולהשפיע על התקדמות המחלה אצל נשים עם אנדומטריוזיס. כמו כן, בעקבות הסימפטומים הקשים והשלכות המחלה על איכות החיים והפוריות יש צורך לעיתים בטיפול תומך נוסף. נשים הנתונות ללחץ נפשי, חרדה או מצוקה אחרת צריכות לפנות לקבלת טיפול פסיכולוגי ממטפל מוסמך, ולעיתים על מנת להקל על הכאבים ניתן להיעזר גם בטיפולים אלטרנטיביים כגון רפלקסולוגיה, רפואה סינית ועוד.

"הדבר שהכי חשוב לזכור הוא שאבחנה מוקדמת היא המפתח לטיפול מוצלח ולמניעת סיבוכים הקשורים באנדומטריוזיס. חשוב להגביר את המודעות למחלה בקרב כלל האוכלוסייה ולעודד נשים הסובלות מאותם סימפטומים להגיע לאבחון על מנת למנוע סבל עתידי מיותר".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אנדומטריוזיס - כאבי מחזור ואגן כרוניים
פורום ניתוחים גניקולוגיים ואנדומטריוזיס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום