מנופאוזה מוקדמת ואוסטיאופורוזיס

(0)
לדרג

במחקר שנערך במשך 34 שנים נמצא כי נשים שמחזורן החודשי נפסק לפני גיל 47 נתונות בסיכון כפול לאוסטיאופורוזיס. בנוסף נרשמה עלייה בשיעור התמותה

מאת: מערכת zap doctors

מנופאוזה מוקדמת, שמשמעותה הפסקת הווסת ותסמיני גיל המעבר בגיל צעיר יותר, קשורה גם לסיכון כפול להתפתחות האוסטיאופורוזיס וכן לשברים ולתמותה. ממצאים לא מעודדים אלה פורסמו לאחרונה בכתב העת BJOG: An International Journal of Obstetrics and Gynecology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הדעות חלוקות בנוגע לקשר בין מנופאוזה מוקדמת לאוסטיאופורוזיס, על רקע מספר מחקרים גדולים שקבעו כי לגיל בעת מנופאוזה אין השפעה על צפיפות המינרלים של העצם לאחר גיל 70.

במחקר הנוכחי השתתפו 390 נשים מצפון אירופה שהיו במעקב במשך 34 שנים, החל מגיל 48. הנשים חולקו לשתי קבוצות בתחילת המחקר לפי הגיל בעת הופעת מנופאוזה (לפני גיל 47 ובגיל 47 ומעלה). כאשר הנשים הגיעו לגיל 77, העריכו החוקרים בשנית את צפיפות המינרלים של העצם ונמצא כי 198 נשים סבלו מאוסטיאופורוזיס. שיעורי התמותה והיארעות שברים נקבעו על סמך רשומות רפואיות ותועדו עד גיל 82.

בשנות המעקב 15 מבין 27 הנשים (56%) שהייתה להן מנופאוזה מוקדמת ו-52 מבין 171 (30%) מהנשים עם מנופאוזה מאוחרת יותר פיתחו אוסטיאופורוזיס, כלומר עלייה של פי 1.8 בסיכון למחלה. בנשים עם מנופאוזה מוקדמת נרשמה גם עלייה משמעותית בסיכויים לשברים. כמו כן שיעורי התמותה בקבוצת הנשים עם מנופאוזה מוקדמת עמדו על 52.4%, זאת בהשוואה ל-35.2% בקבוצת הנשים עם מנופאוזה מאוחרת.

החוקרים סבורים כי הממצאים מדגישים כי מנופאוזה מוקדמת היא גורם סיכון משמעותי לאוסטיאופורוזיס, לשברים ולתמותה. למיטב ידיעתם, זהו המחקר הראשון בנושא שכלל מעקב ארוך כל כך.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום