ישראל: מעצמת בדיקות הריון

(2)
לדרג

ישראל היא מובילה בתחום בדיקות ההריון בעולם, אך עדיין יש מקום לשיפור, במיוחד בקרב המגזר הדתי והמגזר הערבי

מאת: מערכת zap doctors

דו"ח משרד הבריאות על השימוש בבדיקות גנטיות ובדיקות הדמיה לאבחון נשים הרות, שפורסם לאחרונה, מלמד על היותה של ישראל מובילה בעולם בהיקף הבדיקות. יש המגדירים אותנו כ"מעצמה" בתחום זה הגדרה המשקפת גם מחלוקת סביב הצורך והכדאיות בבדיקות כה מרובות. יש הטוענים שמדובר בתעשייה שמגלגלת כספים תוך ליבוי חרדות מיותרות; אחרים רואים בכך עדות לרפואה מתקדמת המבטיחה הריון תקין וילוד בריא.

בדיקות הריון
בדיקות הריון

תבחין משולש ושקיפות עורפית

מתוצאות הסקר עולה כי לא חל שינוי משמעותי בעשור האחרון בהיקף בדיקות "תבחין משולש". לעומת זאת חלה עלייה משמעותית בשיעור ביצוע בדיקות "שקיפות עורפית", כמעט פי 4 בעשור האחרון. בדיקת התבחין המשולש היא בדיקת דם המוכרת יותר לנשים בשם 'חלבון עוברי'. מדובר בבדיקת דם המבוצעת בשליש השני להריון בין השבועות 15 ל-22. הבדיקה נועדה לאתר הריונות בעלי סיכון למומים בעמוד השדרה של העובר וכן לאמוד את הסיכון לתסמונת דאון. לבדיקה זו רמת דיוק של 60% בלבד. לפיכך נהוג לשלבה עם בדיקת שקיפות עורפית, בדיקה חדשה יחסית שאיננה נכללת בסל הבריאות וממומנת על-ידי הביטוחים המשלימים. במהלך הבדיקה נמדד גודל העובר ונמדד עובי אזור שקוף לגלי קול הנמצא בעורף העובר, שבו נמצא נוזל צווארי לימפטי. גודל העובר, בשילוב עם עובי האזור השקוף, ובתוספת גיל האישה, מוזנים לתוכנה מיוחדת המחשבת על פי הנתונים את סיכויי העובר להיות נשא של מספר פגמים כרומוזומליים הקשורים במערכת העצבים, בהם תסמונת דאון ומומי לב שונים. אמינות הבדיקה היא כ-80%. על ידי שקלול תוצאות בדיקת שקיפות עורפית עם בדיקת 'חלבון עוברי', ניתן להגיע לרמת אמינות של כ-90%. העלייה בשיעור הנשים הנבדקות היא מבורכת אולם לפי הערכות שיעור המבצעות לא יעלה על 80% מכלל האוכלוסייה, מאחר שמגזרים שונים בישראל נמנעים מביצוע הבדיקה.

סקירת מערכות מוקדמת

הדו"ח הצביע על עלייה חדה בשיעור ביצוע "סקירת מערכות מוקדמת", כמעט פי 2.5, עד כדי כ-60% מכלל הנשים ההרות. מדובר בעלייה תלולה בבדיקת האולטרסאונד שבמסגרתה נסרקים אברי גופו של העובר במטרה לוודא את תקינותם ולגלות בו מומים אנטומיים. ברוב מדינות המערב נהוג לעשות את הבדיקה לפחות פעם אחת במהלך ההריון; בישראל נהוג לבצעה פעמיים - סקירת מערכות מוקדמת וסקירת מערכות מאוחרת. גם מי שמצדד בצמצום בדיקות ההריון לא חולק על הצורך לבצעה לפחות פעם אחת במהלך ההריון.

בדיקת מי שפיר

שיעור ביצוע בדיקת מי שפיר נותר ללא שינוי בקרב נשים יהודיות מעל גיל 35, כ-48%. לעומת זאת בקרב נשים ערביות מעל גיל 35 נרשמה עלייה של כ-9% ושיעור הביצוע מתקרב לכ-30%. נראה כי החשש מהבדיקה, שנתפסת בעיני רבים כבדיקה הכרוכה בסיכונים, הוא שמונע את הגדלת שיעור ביצועה. הבדיקה, שבמהלכה נשאבים מי שפיר שבהם מתפתח העובר ברחם אמו, ונבדק הסיכון לקיומם של מומים כרומוזומליים, מומלצת לנשים מעל גיל 35 ולנשים צעירות יותר, כאשר מתברר במהלך ההריון סיכון מוגבר למומים מולדים גנטיים.

סיכום

חשוב לבצע בדיקות במהלך ההריון, במיוחד כשמדובר בבדיקות שאינן כרוכות בסיכונים, כגון סקירת מערכות, היכולה ללמד על הצורך בבדיקות מעמיקות יותר. יש ליידע את הנשים ההרות על האפשרויות להיבדק ולאפשר להן לשקול את הצורך בביצוע הבדיקה על פי נחיצותה ומידת הסיכון הכרוכה בביצועה. יש גם מקום לשפר את אופן קבלתם של ילודים חריגים בחברה הישראלית בהיבט של פיתוח תשתיות וסיוע למשפחות. נכונותה של החברה לקבל ולסייע לילדים חריגים יקלו מאוד על הזוגות בקבלת ההחלטות.

יש חשיבות להעלאת המודעות לקיומן של הבדיקות בכלל ואת ההכרה בחשיבותן, במיוחד בקרב קהילות שמרניות. לשם כך, ניתן אף להיעזר באנשי דת, מובילי דעת קהל בקהילה ואנשי רפואה. בשנים האחרונות מסתמנת עלייה בהיקף הבדיקות במגזרים דתיים ובמגזרי המיעוטים לגילוי מוקדם של סרטן השד וחיסון לילדים. נראה כי ניתן לאמץ את השיטות שתרמו לכך ולעשות בהן שימוש כדי להגביר את המודעות בדבר חשיבות בדיקות אבחון טרום לידתי.

שימושי: מחשבון הריון
בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אבחון טרום לידתי וייעוץ גנטי
פורום אולטראסאונד במיילדות ובגניקולוגיה
פורום בדיקת מי שפיר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום