צנתורים בטוחים לחולי כליות

(1)
לדרג

לראשונה בישראל צונתר במרכז הרפואי רמב"ם חולה כליות באמצעות טכנולוגיה חדשה להגנה מפני נזקי צנתור. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

בפני אלפי אנשים הסובלים ממחלות כליות בארץ, שגם סובלים מבעיות לב ומועמדים לצנתור, עמדה עד כה בעיה לא פשוטה: חומר הניגוד שמוזרק למצונתרים עלול להזיק באופן משמעותי לכליות החולות. טכנולוגיה חדשה שיושמה לראשונה בארץ, במרכז הרפואי רמב"ם, מבטיחה לתת מענה לחולים.

ישראל היא אחת השיאניות העולמיות בכמות הצנתורים, עם עשרות אלפי ישראלים שעוברים מדי שנה צנתור לב לטיפול בהיצרות וחסימות בעורקים הכליליים. בנוסף, בעוד שאחד מכל עשרה אנשים בעולם סובל ממחלת כליה, בישראל, נכון ל-2012, יש כ-700 אלף חולי כליות. מחלות כליה כרוניות קשורות לתחלואה ממחלות לב וכלי דם ורבים מהחולים נאלצים לעבור צנתור. אלא שלמרבה האירוניה, הצנתור עצמו מעמיד את חולי הכליות בסכנה של נזק נוסף לכליות. הסיבה: חשיפה לחומר ניגוד בזמן הצנתור.

אצל מצונתרים שאינם סובלים מבעיה בכליות, חומר הניגוד מתפנה דרך הכליות, דבר שכליות של חולים במחלה כרונית לא מסוגלות לבצע. במחקרים שונים בנושא נמצא כי ניתן לתקן את הסיכון הנגרם על ידי חומר הניגוד באמצעות מתן נוזלי איזוטונים (המכילים סוגי סוכר שונים ומלחים ומסייעים בשמירה על מאזן נוזלים תקין) תוך כדי צנתור, אך גם פעולה זו טומנת בחובה סיכונים של בצקת ריאות וסיבוכים אחרים.

כעת נותנת טכנולוגיה חדשה של חברת PLC האמריקאית מענה לבעיה, באמצעות מערכת ויסות נוזלים בשם Renal Guard System. מערכת הוויסות מסוגלת להגביר את תפוקת השתן של חולה כליות על ידי שילוב תרופות משתנות ומתן נוזלים באופן מתואם ומבוקר. השימוש הראשון במערכת נעשה לאחרונה ביחידה לקרדיולוגיה פולשנית ברמב"ם, שם עבר צנתור חולה עם ליקוי חמור בתפקוד כלייתי.

לדבריה של פרופ' יבגניה ניקולסקי, מנהלת יחידת המחקר במערך הקרדיולוגי, ומי שביצעה את הטיפול, המערכת יכולה להתאים את כמות הנוזלים הניתנת דרך הווריד לכמות השתן המופרשת על ידי המטופל: "כך למעשה נמנע מצב של העמסת נוזלים או של אובדן נוזלים מוגבר אצל החולה".

בטיחות ויעילות המערכת במטופלים בעלי סיכון גבוה לנזק כלייתי במקרה של צנתור הוכחו בשני מחקרים השוואתיים והובילו לכך שהמערכת נמצאת בשימוש יומיומי במספר מרכזים באירופה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קרדיולוגיה וצנתורים
פורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום