זהירות, עונת הנחשים החלה

(0)
לדרג

שני בני אדם שהוכשו על ידי נחשים טופלו בבי"ח זיו צעיר שניסה לגרש נחש מחצר ביתו וגבר בשנות ה-60 לחייו. במקרה של פגיעה, שימו לב לסוג הנחש

מאת: מערכת zap doctors

מזג האוויר מתחמם והנחשים יוצאים החוצה. רק אתמול (א') הגיעו לחדר המיון במרכז הרפואי זיו שני בני אדם שהוכשו על ידי נחשים.

הנפגע הראשון, בן 24 מכפר בגליל, הגיע בשעות אחר הצהריים במצב קל, וסיפר כי הוכש בעת שניסה להרחיק נחש צפע מחצר ביתו. הצעיר הביא עמו את הנחש בתוך בקבוק שתייה ריק, דבר שסייע לצוות הרפואי לטפל בו באמצעות הנסיוב המתאים. כשעה מאוחר יותר הגיע בן 60, תושב צפת, העוסק בגידול נחשים, וסיפר כי הוכש גם הוא.

ד"ר חוסיין עאמר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי מזהיר כי בעונה זו של השנה מתחילים הנחשים להיות פעילים מאוד בחצרות בתים ובשטחים פתוחים, ועל הציבור לנהוג במשנה זהירות. "כדי להימנע מהכשה יש להתלבש בלבוש מתאים כשמסתובבים בשטחים פתוחים - לנעול נעליים סגורות ולהדריך ילדים וצעירים שלא להרים סלעים או חפצים, שם עלולים להסתתר נחשים", אומר ד"ר עאמר.

עוד הוא מסביר כי בתחילת הקיץ הנחשים מסוכנים יותר משום שכמות הארס שלהם גדולה, דבר שבעת ההכשה עלול להשפיע באופן קשה על מערכת העצבים ושרירי הגוף ולגרום להרס הכדוריות האדומות בדם הנפגע. "הסימנים הראשונים לאחר הכשת נחש הם כאב דוקר או שורף, סימני הכשה על העור ונפיחות. סימנים נוספים שיכולים להופיע הם בחילה, הקאה, שלשול, חולשה וירידת לחץ דם. לעתים מופיעים סימנים מאוחרים כמו נמק, שטפי דם וזיהום הפצע. ייתכנו גם הפרעות בקרישה, דימום במערכת העיכול, התכווצויות, הפרעה במערכת הלב וכלי הדם, איבוד הכרה ואי ספיקת כליות", אומר ד"ר עאמר.

מה עושים במקרה של הכשת נחש?

ראשית, יש להשכיב את הנפגע ולנסות להרגיעו, ובמקביל לפנות אותו במהירות האפשרית לקבלת טיפול רפואי. "חשוב שהאדם שנפגע יהיה רגוע ככל האפשר, מאחר שעלייה בדופק ובלחץ דם מזרזת את התפשטות הארס בגוף", מסביר ד"ר עאמר, "חשוב לקבע את הגפה הפגועה ולשטוף את אזור ההכשה במים".

בכל מקרה, אין לחתוך את הפצע, אין למצוץ את הדם במקום ההכשה, אין לקשור את הגפה, אין לבצע חסימת עורקים, אלא רק לקבע את הגפה שתזוז מעט ככל האפשר. בשום אופן אין לרוץ מאחר שגם הריצה מזרזת את זרימת הארס בגוף. אין להניח קרח ישירות על מקום ההכשה, אין לקחת משכך כאבים ואין לשתות שתייה חריפה.

באופן כללי, מסביר ד"ר עאמר, חומרת ההכשה תלויה בסוג וגודל הנחש, וכן בגיל ובמשקל הנפגע, הזמן שחלף מאז ההכשה ואופי ההכשה. חשוב ביותר לנסות ולזהות את סוג הנחש שהכיש את הנפגע, או לפחות לשים לב לצבעו ולמאפייניו, שכן זיהוי הנחש יסייע לרופאים בטיפול בנפגע.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה (מיון).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום