דיכאון: להחזיר את חדוות החיים

(0)
לדרג

דיכאון קליני הוא הפרעה נפשית ששכיחותה גבוהה יחסית, אך יש לה מענה תרופתי יעיל. הפתרון המיטבי משלב לרוב תרופות וטיפול התנהגותי

מאת: מערכת zap doctors

הפרעות במצב הרוח הן תופעה שכיחה. רבים חווים אכזבות מפעם לפעם. אלו הם ימים בהם אנו מרגישים עייפים ובודדים. ימים בהם אנו חשים תחושה עמוקה של עצבות, לפעמים קלה וכמעט לא מורגשת, לפעמים מציפה ומשתלטת. אך חוסר חשק ועצבות קלה אינם מספיקים להגדרה של דיכאון קליני. מתי יש להתייחס לעצבות ודכדוך כאל "דיכאון קליני"? מתי נחשוד שחבר טוב שלנו, שחברתו נפרדה ממנו, אינו עצוב אלא נמצא מצב נפשי מתמשך של ירידה במצב הרוח ושקיעה לתוך עצבות וייאוש, ובעצם סובל מהפרעה דיכאונית הנקראת Major Depressive Disorder?

דיכאון
דיכאון

האבחון

לדברי ד"ר יעקב חרמון, מומחה בכיר בפסיכיאטריה, אבחנה של דיכאון מושתתת על מספר קריטריונים. "הקריטריון החשוב הראשון הוא זיהוי של חמישה מתוך תשעה מאפיינים, כאשר מאפיין החשוב ראשון הוא ירידה במצב הרוח הנמשכת במהלך רוב היום, רוב הימים במשך שבועיים לפחות. בנוסף יש לחפש מאפיינים כחוסר תקווה, ירידה במצב האנרגטי של האדם, אנהדוניה במינוח המקצועי, שפירושה, א?י-נ?ה?נו?ת, היעדר יכולת לחוות הנאה. כלומר ירידה ביכולתו של האדם ליהנות מפעילויות מהן נהנה בעבר, ירידה בתיאבון, הפרעות במהלך השינה, ירידה בריכוז, תחושות אשמה ולעיתים גם מחשבות אובדניות. קריטריון חשוב נוסף הוא שדיכאון קליני גורם לירידה ופגיעה בתפקוד החברתי, התעסוקתי והמשפחתי".

הסיכוי להופעה של דיכאון אצל אדם במהלך חייו עומד על 17%, ושכיחותו גבוהה אצל נשים ואצל אנשים ללא מערכת יחסים קבועה, בלי תלות במעמדם הסוציו-אקונומי. הטריגרים להופעה של דיכאון מגוונים. דיכאון עשוי להופיע סתם כך בשל שינוי בעונות השנה, לדוגמא עם בוא החורף. הוא עשוי להופיע לאחר אירוע מלחיץ ומשמעותי בחיים, כמו אובדן של אדם קרוב, כישלון מקצועי או אצל נשים לאחר לידה.

המענה התרופתי

הגישה לטיפול בדיכאון השתנתה עם הצגת התרופה הראשונה ממשפחת ה- SSRI (מעכבי ספיגת סרוטונין בררניים) - הפרוזאק, בשנת 1987. מאז נוספו לשוק תרופות נוספות ממשפחה זו, כדוגמת ציפרלקס, סרוקסט, ציפראמיל.

המוליכים העצביים (נוירוטרנסמיטורים) החשובים בטיפול בדיכאון הם נוראדרנלין וסרטונין. התרופות ממשפחת ה- SSRI מעכבות את ספיגת הסרוטונין וכך מביאות לעלייה ברמתו במרווח הסינפטי (המפגש בין תאי העצב במוח).

התרופות ממשפחת ה-SSRI משמשות לטיפול בדיכאון קליני ולטיפול בהפרעות נוספות, למשל הפרעות חרדה שונות, לטיפול בבולימיה נברוזה ובמצבים אחרים. במצבי דיכאון, התרופות ממשפחת ה-SSRI הן תרופת ברירת המחדל. ד"ר חרמון אומר כי "את ההשפעה החיובית של הטיפול בתרופות ממשפחה זו מתחילים לראות תוך מספר שבועות מתחילת הטיפול, אך ישנם גם מקרים בהם ההשפעה נצפית מוקדם יותר. פעמים רבות האספקט הראשון שמשתפר הוא השינה.

המטופל עשוי שלא להרגיש עדיין את השיפור במצב הרוח, אבל הוא ישן טוב יותר. זהו סימן טוב שלאחריו יגיע גם השיפור במצב רוחו ובהרגשתו. תופעות הלוואי מתבטאות לרוב בשבועות הראשונים לטיפול, לכן נכון להתחיל עם מינון נמוך ולהעלותו עם הזמן, כדי לאפשר לגוף להתרגל".

תופעות הלוואי של הטיפול באמצעות התרופות ממשפחת ה-SSRI הינן מינוריות ומופיעות לרוב בשבועות הראשונים לטיפול. תופעות הלוואי השכיחות ביותר הן הפרעות במערכת העיכול, חוסר תיאבון, בחילות ושינויים בהרגלי היציאות. ההפרעות במערכת העיכול באות לידי ביטוי בימים הראשונים של הטיפול וחולפות תוך כשבועיים. לעיתים עשויה להילוות לטיפול עלייה במשקל, הפרעות שינה, חרדה, חוסר שקט, הפרעות בתפקוד המיני, כגון ירידה בחשק המיני, אימפוטנציה ושפיכה מאוחרת. חשוב לציין כי מומחים טוענים ששימוש בתרופות ממשפחת ה-SSRI בקרב בני נוער בעייתי משום שקיים קשר בין השימוש בהן לסיכון מוגבר לאובדנות.

היתרון המשמעותי של התרופות ממשפחת ה-SSRI הוא שהן אינן מסוכנות כקודמותיהן ותופעות הלוואי של השימוש בהן נסבלות הרבה יותר מאלה של התרופות הקודמות בשוק. ישנן תרופות נוספות לטיפול בדיכאון. כך למשל נוגדי הדיכאון הציקליים, הנקראים כך משום המבנה הטבעתי המאפיין אותן, או התרופות ממשפחת Monoamine Oxidase Inhibitors (MAOI), או ה-SNRI'S.

אופן הטיפול

ההחלטה על אופן הטיפול ועל זהות הגורם המטפל, אם רופא המשפחה או הרופא הפסיכיאטר, מתקבלת בהתאם לחומרת הדיכאון. לפני ההחלטה על אופן הטיפול חשוב להתייחס להיסטוריה הרפואית הפסיכיאטרית של המטופל. ד"ר חרמון מוסיף ואומר כי "ישנן רמות שונות של דיכאון. בדיכאון קל מטפל גם רופא המשפחה. אם הדיכאון מורכב יותר מומלץ להפנות את המטופל לפסיכיאטר. הטיפול בדיכאון מושתת על מספר מרכיבים. טיפול פשוט אך חשוב הוא ביצוע של פעילות גופנית. ארבע פעמים בשבוע במשך ארבעים דקות. מרכיב נוסף ויעיל מאוד בטיפול בדיכאון הוא הטיפול התרופתי. אם מדובר בדיכאון ראשון, אז לרוב ההמלצה היא לטפל בו במשך שנה. אם הדיכאון חוזר אז ההמלצה היא להמשיך בטיפול תרופתי במשך חמש שנים לפחות. אמצעי טיפול נוסף הוא טיפול פסיכולוגי המבוסס על שילוב של רעיונות מהטיפול ההתנהגותי והטיפול הקוגניטיבי, CBT בשפה המקצועית. אנשים הנמצאים בדיכאון הם לרוב בעלי סכמות חשיבתיות נוקשות, כך שהמציאות נראית להם קטסטרופאלית. הם נוטים להאמין שלא יצליחו לצאת מהמצב שבו הם מצויים. שינוי הסכמות החשיבתיות הללו חשוב מאוד והוא מהווה מרכיב משמעותי במקביל לטיפול התרופתי. לרוב טיפול המשלב את המרכיבים השונים הוא המיטבי".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פסיכיאטריה
פורום דיכאון - אבחון וטיפול

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום