קיצור קיבה: יתרון הרפואה הציבורית

(0)
לדרג

במחקר חדש נמצא כי אנשים שעברו ניתוח לקיצור קיבה בבי"ח ציבורי השילו ממשקלם יותר ממי שנותחו במסגרת פרטית. התהליך המורכב דורש הכנה וליווי מקצועי

מאת: מערכת zap doctors

סיכויי ההצלחה בניתוח לקיצור קיבה (ניתוח בריאטרי) גבוהים יותר בבתי חולים ציבוריים בהשוואה לבתי חולים פרטיים. כך עולה ממחקר שביצעו ד"ר רינה יהלום, פרופ' שלמה וינקר ודורון קומנשטר משירותי בריאות כללית.

המחקר נערך במימון המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות והוצג בכנס השנתי ה-9 למדיניות בריאות שערך המכון. המחקר התבסס על נתונים של 1,685 אנשים שעברו את הניתוח, כ-74% מהם היו נשים ו-20% סבלו מסוכרת. גילם הממוצע היה 39, 60% מהם עברו את הניתוח בבית-חולים ציבורי ו-40% בבית-חולים פרטי. הנבדקים היו במעקב שכלל בדיקת משקל ומסת גוף, פרופיל שומנים, סוכר, רמות ויטמין B12 והמוגלובין. המעקב החל שנה לפני הניתוח ונמשך שנה לאחריו. מתוצאות המחקר עולה כי הירידה היחסית במסת גוף בעקבות הניתוח עמדה בממוצע על 20.1% במסגרת הציבורית לעומת 14.2% במסגרת הפרטית.

קיצור קיבה
קיצור קיבה

ניתוח כחלק מתהליך

"אנשים שעברו ניתוח בריאטרי בבית חולים ציבורי ביצעו יותר בדיקות מעקב והגיעו ליותר מפגשים עם הדיאטנית, בהשוואה למי שעברו את הניתוח בבית חולים פרטי", אומרת ד"ר יהלום. "הקשר עם המסגרת הקהילתית עזר להם בהצלחת התהליך של ירידה במשקל ושמירה על המצב לאורך שנה".

התהליך ברפואה הפרטית פשוט מאוד. ברגע שמטופל מעוניין לעבור את הניתוח בודקים שהוא מתאים מבחינת נתונים פיזיים וההתוויות בסל הבריאות, וקובעים לו תור לניתוח. לפני כ-7 שנים, בזמן שד"ר יהלום הייתה מנהלת רפואית של מחוז מרכז של שירותי בריאות כללית, היא הבחינה בכך שמגיעים אליה למרפאה מטופלים שעברו ניתוח לקיצור קיבה ולא עדכנו אותה על כך טרם ביצוע ההליך. מצבם היה לא טוב מבחינה תזונתית ובריאותית, וכך עלה הרעיון של תמיכה במטופלים. "כינסנו צוות פעולה שכלל את פרופ' שלמה וינקר וד"ר רלי אבל, מנהלת שירות התזונה של המחוז, וזימנו 460 אנשים שעברו ניתוח בריאטרי למפגשים כדי לקבל תמונת מצב. הבנו שמצבם לא היה כפי שמצופה אחרי הניתוח מבחינת איזון המשקל והסוכרת".

בעקבות המפגשים הקים הצוות תוכנית שכללה הנחיית מטופלים לקראת ניתוח בריאטרי, כולל מעקב רפואי ומפגשים עם דיאטניות שעברו הכשרה מיוחדת לטיפול בחולים אלה. בנוסף המטופלים קיבלו עזרה מפסיכולוג או עובדת סוציאלית כשלושה חודשים לפני הניתוח.

מהמחקר האחרון עולה כי בקרב המנותחים במסגרת הציבורית נרשמה ירידה של כ-20% במסת הגוף לעומת כ-14% במסגרת הפרטית. רמת הסוכר בצום ירדה ב-12% במסגרת הציבורית לעומת 7.1% במסגרת הפרטית. גם פרופיל השומנים בקרב המנותחים במערכת ציבורית רשם שיפור גדול מזה שברפואה הפרטית.

"אנחנו רוצים לוודא שהמטופל הולך לניתוח מוכן מכל ההיבטים, ולכן במשך התקופה שלפני הניתוח הוא עובר הכנה רב תחומית הכוללת דיאטה מתאימה, תיאום ציפיות והערכת מצב ובדיקות מתאימות", מסבירה ד"ר יהלום. "אנשים שמקצרים את הדרך והולכים לניתוח ללא הכנה מוקדמת ומעקב עלולים לא להגיע ליעד הטיפולי ואף לחזור במהרה למצבם הקודם".

מגפה במגמת עלייה

ד"ר יהלום מציינת שהשמנת יתר בארץ היא בגדר מגפה של ממש. "50% מאוכלוסיית המבוגרים בארץ סובלת מהשמנת יתר ו-21% מבני הנוער. כיום המגפה בארץ במגמת עלייה, בדומה למצב בעולם בשנים האחרונות".

נתון מעניין שעלה במחקר הוא ש-53% מהמנותחים בניתוח לקיצור קיבה נמצאים במצב סוציו-אקונומי נמוך, 36% במצב סוציו-אקונומי בינוני ו-11% במצב סוציו-אקונומי גבוה. ד"ר יהלום מסבירה כי "השמנה נפוצה יותר אצל אנשים במצב סוציו-אקונומי נמוך מכיוון שהתזונה שלהם כוללת הרבה פחמימות, שהן זולות ומשביעות יחסית בהשוואה לסוגי תזונה אחרים".

הטיפול היעיל ביותר במקרים של מסת גוף גבוהה במיוחד הוא ניתוח בריאטרי. כאמור, לא מדובר רק בניתוח ולאחריו חיים חדשים, אלא בתהליך ארוך המתחיל חודשים לפני הניתוח ונמשך תקופה ארוכה אחרי הניתוח. כידוע, קיצורי דרך לפעמים רק מאריכים אותה.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוח קיצור קיבה בחולי סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום