שומן טראנס גורם לתוקפנות

(0)
לדרג

במחקר חדש נמצא כי צריכת שומן טראנס גורמת לעלייה בהתנהגויות אגרסיביות ובאי שקט נפשי. הקשר היה עקבי יותר מהקשר בין תוקפנות לגיל צעיר ואלכוהול

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם צ'יפס יכול לגרום לתוקפנות? לפי מחקר חדש, צריכת חומצות שומן טראנס הנמצאות במזון מעובד ותעשייתי, עלולה להוביל להתנהגות אגרסיבית. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת PLoS One.

במחקר השתתפו כ-1,000 איש שנבדקו בין השנים 1999-2004. הגיל הממוצע של הנבדקים היה 57. מצב בריאותם היה משביע רצון, הם לא נטלו טיפול בתרופות נגד שומנים בדם וערכי הכולסטרול מסוג LDL ("הכולסטרול הרע") אצלם לא היו קיצוניים. כמו כן למשתתפים לא היו מחלות רקע דוגמת סוכרת, מחלה ממארת או מחלת לב.

המשתתפים השיבו על שאלונים בנושא תזונה וכן נאספו נתונים על התנהגות ומעשים אגרסיביים שונים, בהם האדם מגלה תוקפנות כלפי עצמו או כלפי סביבתו.

מתוצאות המחקר עולה כי בקרב משתתפים שצרכו כמות גבוהה יותר של שומן טראנס נמדדו גילויי תוקפנות רבים וחמורים יותר. הממצאים היו דומים בגברים ובנשים, בכל קבוצות הגיל, באלו מתחת לגיל 40, בגילאי 40-60 ובאלו מעל גיל 60, ללא קשר למוצא הנבדקים. למעשה, הקשר היה עקבי יותר מגורמים מנבאים אחרים להתנהגות אגרסיבית, הכוללים מין זכר, גיל צעיר וצריכת אלכוהול.

המחקר מספק עדות הראשונה לקשר בין צריכת שומן טראנס להתנהגות שלילית, החל מחוסר סובלנות ועד להתנהגות אגרסיבית גלויה. החוקרים מציינים כי מספר מחקרים בעבר מצאו קשר בין צריכת חומצת שומן אומגה שלוש להפחתת אימפולסיביות והתנגדויות, ויש עדויות לפיהן שומן טראנס משפיע לרעה על היכולת ליצור חומצות שומן אומגה-שלוש מסוימות, שלהן יתרון למוח האדם.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום