הריון: יש סיכון בנוגדי דיכאון

(0)
לדרג

ממצא: טיפול בנוגדי דיכאון בהריון מלווה בסיכון גבוה ליתר לחץ דם. נוכח זאת, חשוב לשקול את הסיכונים מול התועלות בטיפול בתרופות אלה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

טיפול בנוגדי דיכאון במהלך ההריון מלווה בסיכון ליתר לחץ דם. כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת British Journal of Clinical Pharmacology. לדברי החוקרים, הסיכון לילד עולה על הסיכון שניתן לייחס להפרעת הדיכאון או החרדה.

נוגדי דיכאון מצויים בשימוש נרחב במהלך ההריון, כאשר עד 14% מהנשים ההרות נוטלות תרופות אלו. הטיפול העיקרי בנוגדי דיכאון הוא באמצעות תרופות המכילות סרטונין, חומר המכווץ כלי דם ומשפיע ישירות על לחץ הדם הדיאסטולי, למרות שמנגנון הפעולה אינו ברור לחלוטין.

במחקר הנוכחי נערכה השוואה בין כ-1,200 נשים שאובחנו עם יתר לחץ דם על רקע הריון, עם או בלי רעלת הריון, וללא היסטוריה של יתר לחץ דם טרם ההריון, לכ-12,000 נשים ללא לחץ דם גבוה.

מהנתונים עולה כי בקרב משתתפות עם יתר לחץ דם על-רקע הריון, 45 נשים (3.7%) נטלו נוגדי דיכאון במהלך ההריון, זאת בהשוואה ל-300 נשים (2.5%) בקבוצת הביקורת.

סרוקסט - סיכון גבוה

טיפול בנוגדי דיכאון במהלך ההריון לווה בעלייה של 53% בסיכון ליתר לחץ דם על רקע ההריון. טיפול בסרטונין לווה בעלייה של 60% בסיכון; מבין משפחת התרופות הנ"ל, Paroxetine (סרוקסט) לווה בסיכון הגבוה ביותר ליתר לחץ דם על רקע הריון (עלייה של 81% בסיכון).

החוקרים מדגישים כי חשוב מאוד לדון בנושא הסיכונים והתועלת של טיפול בנוגדי דיכאון לפני מתן המרשם לטיפול התרופתי. נדרש ניטור הדוק נוכח הסיכונים הכרוכים בטיפול. הם מדגישים כי המסר של המחקר אינו כי על הנשים ההרות להפסיק את הטיפול בנוגדי דיכאון, אלא יש לקבל את ההחלטה בכל מקרה לגופו. בנוסף, אין להפסיק את הטיפול התרופתי ללא התייעצות עם הרופא המטפל.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון בהריון ואחרי לידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום